Jump to content

hjelp med sortering av hylser


jakobsen84

Recommended Posts

God morgen alle kammerater... Har sittet å fundert en stund nå på hvordan sortere å veie hylsene min best.Det har seg slik at jeg har skutt 6.5x55 norma gt amo i 3år å sammlet på alle hylsene med en plan om å begynne å ladde en gang i fremtiden, det jeg ikke viste da jeg begynte å sammle var at man skulle holde de forskjellige lottene fra verandre...

Nå har jeg omsider begynt å ladde å blir mer og mer opphengt i pressisjon for vær dag som går, men hylsene mine har jo veldig store variasjoner i vekt. har prøvd å sortere etter 1gr å da sitter jeg med 15 forsjellige bokser med 8-20 i hver boks, mulig jeg har mistet noen her og der men skulle da vært flere i noenlunde lik vekt synes jeg. Ingen av hylsene er trimmet bare helpresset og renset, må jeg trimme de for å få alle lik før jeg veier dem? hylsene skulle vel veie det samme uansett hvor lang de er, er vel bare godset som har strekt seg.

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert psykolog? :lol:

Neida, jeg skal ikke mobbe. Sorry! vi har vel alle våre tvangshandlinger. :wink: Vet at det er flere her som veier hylser, så du får sikkert seriøse svar etter hvert. :wink:

 

Jeg vurderer det slik at jeg får mere igjen for å skyte enn å veie hylser. Kunne likevel vært interessannt å høre hva dette har å si for pressisjonen. Har det f. eks praktisk betydning for andre enn BR-skyttere?

 

Ikke si at det har betydning for jaktskyting opp til 200m, for da starter jeg også. :? Og det har jeg ikke tid til.

Link to comment
Share on other sites

:lol: Å værre skal det bli.... Har vertfall merket endel forskjell på hastighet, målte i går over kronograf på de hylsene jeg hadde veid å de jeg ikke hadde veid.

Hadde ikke mere en 2-3m/s forskjell på de som var veid mens de som ikke var veid varierte endel mere..

Med nye hylser eller hylser fra samme lot tror jeg ikke det er så mye forskjell men jeg har jo lotter fra 3 år blandet i lag :oops:

De varierer fra 176-179 grains :evil: Hadde jo lyst til å få minst 50 like i vær boks...(1-2gr+/-) nå har jeg jo bare noen få hylser som er lik på vekt, begynner å lure på om den DX vekta trenger en tur til psykolog :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det med 15 forsjellige bokser var nok bare en overdrivelse for å få fram et poeng.. kan jo ikke lade opp 50 skudd med så stor forskjell i vekt? må jo bli forskjellig hastigheter når f.eks 3 hylser på 179gr 7 i 178 osv... spørsmålet var jo om jeg skal trimme de å så veie? for å få flest mulig like hylser... eller må jeg liksom kjøpe alt av proffutstyr før jeg kan begynne å være nøye med hylsene??

Link to comment
Share on other sites

Den dagen jeg skal evt. skyte 1000 m + eller prøve meg på benchrest, da! kanskje jeg sorterer hylsene etter vekt.... ;)

 

Som mange over her skriver, så til vanlig skyting (jakt innen rimelige hold, samt trening innen samme hold) mener også jeg det ikke lønner seg å bruke den ekstra tiden på sortering i den grad du påpeker.

Link to comment
Share on other sites

Vel, da har du jo en fin anledning til å forske litt på dette. Lad alle hylsene med samme lading, og merk de forskjellige hylsene. Så skyter du, og måler spredingen og treffpunkt på de forskjellige vektene, så vil du finne ut av om dette er noe du trenger å fortsette med. Legg gjerne ut resultatet i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

I de kaliberene jeg har hatt - har jeg ikke merket noen forskjell - med unntak av et kaliber, men så har jeg ikke vært engasjert i BR-skyting :wink: .

 

Det eneste kaliberet jeg har hatt/og har - hvor jeg ble obs på dette med forskjellige hylser, er i 375`en.

 

Med RWS hylser, må jeg redusere kruttmengden i forhold til andre merker - når jeg lader max.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...