Jump to content

Lade tips til 45 ACP


SWSbakken

Recommended Posts

Er det noen som kan hjelpe meg med ladedata til 45 ACP?

Har veldig liten erfaring med håndvåpen lading.

Det er en 1914 Konsberg colt produsert i 1928.

Skal bruke en 230-250gr blykule. Presisjon er ikke det viktigste da den skal brukes til Western skyting på opptil 15meter.

Har blitt anbefalt "slappe" ladninger, men menes det med at jeg legger meg rett over minimumsladning?

 

Jeg må vel også bytte rekylfjær på den, men denne må jo henge isammen med ladningen jeg bruker?

 

Kom gjerne med tips på ladedata og rekylfjær vekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville anbefalt en 200grs blykule med diameter .452, disse får du hos Clarry Haglund til en billig penge, og evt følge VV sin ladedata på 200grs kule med n310 krutt, disse går veldig bra i de fleste 1911 pistoler med en meget behaglig rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt ferdigstøpte 200 gr. SWC. Sett kula til 0 mm. friflukt. Krymp bare nok til å klemme hylsemunningen inntil kula, ikke mer. Jeg vil anbefale N320 krutt etter tabell, mindre nervøst enn N310 etter min mening. Begynn på startladning sammen med kronograf. Og nei, drit i å bytte fjær, bare tull til å begnne med. Nevnte ladn. vil fungere utmerket med org. fjær(16ibs), har skutt noen tusen av denne typen i tre forskjellige umodifiserte .45'er. Clock 21 f.eks. er beregnet til fulle farikkladn, denne la hylser fra nevnte ladn. i en pen haug 1,5 m. ut. Siden du ikke har all verdens erfaring enda bør du prøve dette. Sett gjerne inn rekylbuffer også.

Link to comment
Share on other sites

RN bly kan nok være et godt tips for mating med noen våpen. Men N310 i en gammel Kongsberg Colt? Vær forsiktig, bedre å fleke en Glock. Vet mange bruker dette, er vel bare meg som er nervøs.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips.

 

Men på de ladadataene dere har gitt meg, er det da tatt høyde for at det er en gammel Kongsberg jag skal bruke.

Men 220gr kule med4-4,5gr N320 er kanskje en fin ladning. Prøve med 4gr først. og prøveskyte meg oppover på ladninga.

Men kom med flere tips.

 

Skal kun bruke helstøpte blykuler. Tenkte kanskje på Round Nose kulene ifra Kulegrossisten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Husk at du skal ha minst 150 i faktor også da 8)

Jeg lader med 6,3 gr n340 og clarry's 200gr .45 colt lrnfp i .452. Funker fint i ACP i tilegg til .45 colt ladninger. SLipper å kjøpe fler kuler på den måten. Mer presisjon er det ikke noe poeng å tyne ut av jernet til WB bruk.

Link to comment
Share on other sites

faktor er:

Kulevekt (I grains) Ganger fart (I fot pr sekund) delt på 1000

 

Dvs - En 200gr kule i 800F/S vil ha en faktor på 160.

Jeg ville som andre har sagt holdt meg unna N310... det er det kruttet som har sprengt flest 1911 jern her på berget i allefall.

Min landing bør forøvrig holde en faktor på nærmere 180... 8)

 

Forøvri skal du også ha samme faktor i rifle, så om du har .357 rifle kan du slite litt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Mimek kula og er veldig fornøyd, men husk og få den i diameter .452 ;)

og jeg vil tro du kan bruke 3.5grain med N310 krutt for og få milde og fine ladninger, har ingen erfaring med n320 men det er pent lite rekyl med 3,7grain N310 men hylsene blir kastet langt så du kan nok gå ned noe på denne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener N320 er å anbefale framfor N310, spesielt til uerfarne p.g.a. det er lettere å visuelt sjekke at hylsa har fått korrekt kruttnivå, og ikke dobbeltladning. Ikke minst med ev. progressive presser. Med N310 er det bare litt bøss i bunnen. Og feil får noe større virkning. Til fulle ladn. type 230gr./260m.sek. er N330/N340 bedre egnet.

Link to comment
Share on other sites

Kommer til og bruke Magma 200 grs da jeg kan bruke samme kula i både 45 ACP og 45 LC.

Er enig med dere at N320 er lettere og lade med, spes i en progressiv presse og at det er lettere og kontrollere event. dobbel ladninger.

Takker alle får gode svar og får hjelpa så langt :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
faktor er:

 

Min landing bør forøvrig holde en faktor på nærmere 180... 8)

 

 

Men det gjorde den altså ikke, På langt nær faktisk :oops:

I min series 80 Goldcup holdt ikke 4,9gr 320 / 6,4 gr N340 til mer en ca 140 faktor. Vi vet ikke enda hvorfort, kan være rom hylse (CCI / GFL) Kortere bæreflate en lasningen den ble basert på. RNFP vs SWC, lite krymp, eller noe annet mystisk...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er Mag Tech 45acp hylser å lade om? Bør jeg kjøpe Mag Tech ammo til kr 3,- eller Starline hylser til kr 2,50?

Har ladet mye på Magtech hylser og er godt fornøyd med dem.

Jeg syntes de er bedre enn Starline.

 

Har du sjekket hvor mye du må gi pr stk på XXL ved kjøp av en hel kasse ?

(det er jo det prisen på 3,- refferer til, inkl klubbrabatt)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...