Jump to content

Blavitting hva er det ?


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Jeg har alltid hørt ordet "bladvitting" om vitting som er litt større enn gjennomsnittet. Er det noen som kan si meg hva det står for ? Er det som jeg har hørt i alle år vitting som er litt større enn snittet, eller har det en annen betydning. Ikke at det betyr mye, men skulle vært artig og visst :D Her i området (søndre delen av Akershus) blir uttrykket ihverfall brukt av den liit eldre garde. Og en del ungdom også faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Så hvidt jeg vet så er kolmulen svart eller mørk i kjeften, mens de vittingene som vi får er hvite i kjeften som vittinger flest :wink: Ellers så er ikke kolmule så vanlig på disse kanter heller så hvdt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Ett skudd i mørket , kan det ha noe med om det gikk /ikke gikk å pakke dem inn i avispapir ?

 

 

Bladhvitting er forøvrig et diffust begrep. Jeg har aldri funnet noen vektgrense for når hvittingen skal kalles nettopp det. Men den skal iallfall være skikkelig stor. Hvittingen kan forøvrig bli opptil 70 cm lang, men det er svært sjelden man får den over 50 centimeter. Fisk på mer enn kiloen er riktignok ikke uvanlig, men du får det slett ikke hver gang. Syklubben skiller forøvrig mellom bladhvittingene ved å kalle dem for henholdsvis "Budstikker" og "Aftenposter"!

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/6927E2D5122EF02DC12576190034FF55?OpenDocument

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...