Jump to content

Hagle kaliber 16? Men hva slags?


Orion

Recommended Posts

Har en gammel hagle som jeg har fått av min far, og den skal ha tilhørt både beste- og oldefar.

Mekanismen er bolt, og kaliber tror jeg må være 16 ut fra merkinen på løpet.

Er det noen som kan hjelpe meg med hva det er? Kongsberg? Etter sekskant-skruen på bolten å dømme, er den enten

ombygget fra rifle, eller reparert.

IMG_1560A.jpg

IMG_1562A.jpg

IMG_1563A.jpg

IMG_1564A.jpg

IMG_1566A.jpg

IMG_1567A.jpg

IMG_1569A.jpg

IMG_1572A.jpg

IMG_1573A.jpg

 

Takker på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I følge merkingen er den trykkskutt i Liege en eller annen gang etter 1893 da de satte krone over ovalen med "ELG*" i. Før dette var det ingen krone over ovalen. Våpenet ble da godkjent for svartkrutt, den er ikke trykkskutt for røyksvakt krutt.

 

Kaliberangivelsen, "16 C" i en rute, er en type merking som var i bruk fra 1898 til 1924.

 

Mer nitid gransking av merker kan snevre det inn ytterligere.

 

 

Men: dette forteller oss bare når børsa ble omgjort til hagle. Belgierne drev med storstilt ombygging av utrangerte militære rifler til billige sivile jaktvåpen, og importerte blant annet gamle franske rifler som ble ombygd og reeksportert som hagler.

Link to comment
Share on other sites

Det var visst ikke bare franske rifler de importerte for ombygging!

 

Denne ser ut til å ha låskasse, sluttstykke og antakelig også stokk (nedkortet og modifisert) fra en tysk Mauser modell 1871. Løpet er nyere enn låskassa og altså belgisk. Ladearmen er bøyd ned, dette ser ut til å være vanlig på slike ombygninger.

 

Jeg har tidligere sett tilnærmet identisk løp med åttekantet kammerdel på en Gras-rifle som var bygget om til hagle i Belgia i omtrent samme tidsrom. Gras-hagla hadde også nedkortet stokk med lignende form som din.

 

Sekskantbolten er nok enda nyere enn ombyggingen, det skal egentlig stå en skrue der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...