Jump to content

Skal kjøpe nytt kamera, men HVA skal jeg kjøpe??


Gubben i bua

Recommended Posts

Skal som dere skjønner gå til innkjøp av nytt kamera. Men i jungelen av tilbud, varianter og muligheter er det jammen ikke rart det opptrer schisofreni, manisk depresivitet og hysterisk dilerium. Jeg får vel starte med å kartlegge mine behov. Egentlig litt merkelig å få gjøre det i fred og ro uten å bli avbrutt av en hyper selger på speed som absolutt skal fortelle meg hva jeg trenger :)

 

1. Jeg kommer aldri (tror jeg) til å bli verdens mest ivrige naturfotograf.

2. Jeg stiller krav til utstyret, og lengre turer gjør vekt til en om ikke avgjørende men viktig faktor.

3. Er ikke helt hysterisk avhengig av siste skrik, men stiller som sagt krav til gode bilder og pålitelighet.

4. Trenger et kamera som er allsidig og dekker f.eks jaktsituasjiner, familiebegivenheter, turer, en stor ørret som står fint til, en død elg i motlys og andre mer eller mindre interessante situasjoner....

5. Er på jakt og fiske i all slags vær hele året, og trenger noe som tåler en trøkk...

 

Dette var kanskje litt sære og vanskelige spesifikkasjoner, men sånn røfft sett beskriver det hva jeg trenger kamera til. Har snust litt på speilrefleks, hybrid og kompaktkamera.. Er fullt klar over at man bør svi av 5-10 laken for å få et grait kamera, og håper og få noen innspill råd og erfaringer med dette innlegget.

På forhånd takk !!!!

Link to comment
Share on other sites

Speilrefleks er fantastiske greier. Store kamerahus, store objektiver, høy duppedittfaktor og mulighet for krystallklare bilder. Minuset er at det fort blir dyrt, og et speilrefleks med objektiv tar mye plass og gjerne veier en del. Selv har jeg speilrefleks og har ikke angret et sekund på det, men --- jeg bruker det mye, og jeg har tre objektiver (18-55 kitobjektiv, en lyssterk 50mm og en 100mm macro). Muligheten for å kunne bytte objektiver er den store fordelen med et speilreflekskamera - har du ikke tenkt å investere i nye objektiver for å kunne ta ulike typer bilder (eller stiller veldig høye krav til kvalitet), så vil jeg anbefale deg å ikke kjøpe et speilrefleks. Dersom du likevel bestemmer deg for speilrefleks, husk å bruk pengene på objektivet, ikke kamerahuset -- man får langt bedre bilder med billig kamerahus og kvalitetsglass enn med dyrt kamerahus og middels glass.

 

Hybrid vet jeg ikke så mye om, bortsett fra at det også her er muligheter for å bytte ut objektiver. De er mindre enn speilreflekskamera, men p.g.a. utformingen vil de likevel oppta en del plass.

 

Nei, jeg tror kanskje du kommer best ut av det med et kompaktkamera. Man får kanskje mindre valgfrihet, men langt større mobilitet. Du får et kamera som du kanskje kan putte i lomma, et kamera som gjerne tåler en støyt, og et kamera som er lett å bruke og som du kan ta med deg hele tiden. Du får også et kamera som i koster under fem tusen (en kjapp titt på Komplett.no viser at de ikke fører kompaktkamera over 5.000 kroner), så dersom du oppdager at du egentlig ikke tar så mange bilder, så har du ikke kastet bort så veldig mange penger. Jeg kjenner flere som har kjøpt speilrefleks og som knapt har brukt det... Bortkastet! Kjøp speilrefleks dersom du har tatt noen hundre bilder og føler at kompaktkameraet ikke lengre er nok.

 

 

Et speilrefleks kan være avskrekkende komplisert, stort og klumpete, og blir derfor ofte ikke med på turen. Et kompaktkamera er enkelt og er såpass lite at man ikke har en unnskyldning for å ikke ta det med. Bildekvaliteten er også god med et kompaktkamera, men jeg lyver dersom jeg sier at en noe erfaren fotograf tar like gode bilder med et kompaktkamera som med et speilrefleks. Likevel mener jeg det vil være mer enn tilfredsstillende i de aller fleste situasjoner --- og det viktigste er selvsagt at du er tilstede i situasjonene!

 

...Har dessverre ikke anbefaling til et spesifikt kompaktkamera. :P Kan mye som speilrefleks.

Link to comment
Share on other sites

Til ditt behov vil jeg neste si det er kompaktkamera du skal ha.

 

Gikk selv fra Canon D350 (speil) til Canon G9 (kompakt)

 

Spørsmål:

- Trenger du vridbar skjerm?

- Skal du ta bilde av deg selv i div.situasjoner?

- Trenger du fjernkontrol?

- Hvilket zoom området ser du for deg?

 

Canon G9 tråd (LINK)

 

Har følgende forslag til deg:

Canon G12

Canon Powershot S95

Nikon P7000

Panasonic Lumix DMC-LX5

Sigma DP1x

 

Uansett hvilket av disse du velger så er dette meget gode kameraer. Forskjellen på disse er mye smak og behag... Så har du i tillegg Sony, Samsung og Olympus. De har jeg ingen erfaring med så jeg kan ikke uttale meg om de.

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til anbefalingene om å gå på kompakt slik du beskriver bruksfeltet. Er selv entusiastisk hobbyfotograf med mange kamera i alle kategoriene, det jeg har med meg på jakt og fisketurer er et Panasonic/Lumix DMC-TZ7. TZ-serien kombinerer relativ lav vekt, kompakt utforming, stort zoom-område (12x, ekv. 25-300mm) og god optikk (Leica). Signalprosesseringen imponerer også, spesielt på hååndtering av motlys og vanskelige lysforhold. Absolutt verdt å se nærmere på.

Link to comment
Share on other sites

enig med de over,

det blir mye bedre bilder av et kompaktkamera som er med , enn et speilrefleks som ligger hjemme.

Etterhvert mye bra å få tak i, har ikke prøvd så mye forskjellig i det siste. Har selv et Panasonic ZX-1, i den kompakte enden av skalaen. Bra kombinasjon av brukervennlighet, pris, zoom og bildekvalitet.

Link to comment
Share on other sites

G-seriekamera fra Canon! Ingen over og ingen ved siden av. Jeg har selv et G-9 som jeg nesten har slitt ut og lang tid og MYE bruk. Neste kamera blir nok også et G-serie Canon.

 

Jeg har tatt bilder og fotografert (stor forskjell på de to tingene) i snart 30 år. Jeg har ikke speirefleks av to grunner:

1 - Jeg har i over 20 år dratt på store kofferter, ryggsekker og andre kamerabager. Uansett om du sier at du ikke skal ha så mye utstyr til kameraet så kommer det til å bli kjøpt inn fotoutstyr, og det blir tungt etterhvert! Jeg kan ta med alt fotoutstyret mitt i lomma, kan du det med speilrefleks?

2 - G-9, og resten av G-serien tar bilder fullt på høyde med 95% av speilrefleks som taes i dag. 90% av speilreflekskamera eies i dag av folk som ikke kan annet at å sette kamera på fullauto, og hva er vitsen med speilreflekskamera da?

 

Kjøp heller et enkelt, men BRA kamera og bruk resten av pengene på våpen og utstyr. Hvem trenger vel ikke en ny rifle, pistol, hagle, ladeutstyr eller rett og slett mere ammo!

 

Enig med ivara

det blir mye bedre bilder av et kompaktkamera som er med , enn et speilrefleks som ligger hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med speilrefleks er at det er mye morsommere å ta bilder. Og at det er null forsinkelse ved avtrekk. Og at det er rasende artig å ta bilder på helauto. Jeg kjøpte meg et pentax k7 til samme bruken du har. Fordelen med det er at det har god værtetthet slik at en ikke trenger å beskytte det så mye i dårlig vær. Har fortsatt bare rimelige linser enda, men jeg har planer om å investere i en lyssterk normalzoom. Men det koster jo mer enn et par ok kompaktkamera for en slik linse..

Link to comment
Share on other sites

Ved valget mellom speilrefleks eller kompakt er det viktigste faktisk hva man kan om fotografering.

 

Svaret er ganske enkelt:

 

1- Speilrefleks har alle muligheter men krever fotokunnskaper, om ikke vil det ikke medføre bedre bilder .

 

2- For amatøren gjelder Kompaktkamera, men fortvil ikke kameraprodusenten har lagt alt til rette om det brukes på full automatikk og resultater er det ingen amatør som har grunnlag for å vurder på godt og vondt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan trygt kjøpe Canon Powershot G12! Jeg kjøpte nylig ett, etter å ikke ha greid å slite ut min trofaste G3 som jeg kjøpte i 2003. G12 er et veldig bra kamera, jeg føler det er den beste proffkompakten som finnes på markedet i dag. Føles veldig solid, kan brukes på "grønn bølge" (auto) eller med alle tenkelige manuelle innstillinger. Lynraskt ved oppstart og autofokus. Er meget fornøyd med bildekvaliteten! Og jeg har tatt et sekssifret antall bilder i mitt liv.

 

Canon Powershot G12 tar liten plass og kan greit henge rundt halsen, både innafor og utapå jakka. Det kan ta RAW-filer om du vil, og full HD-video (eller standard video = mer opptakstid). Ulempen med videofunksjonen er at du ikke kan zoome optisk under opptak, da zoomer du digitalt. Det er altså ikke et fullverdig videokamera i så måte. Men velger du en passende brennvidde før opptak så får du klare og fine videoopptak. God stereolyd er det også. Jeg føler ikke at jeg trenger et videokamera i tillegg.

 

Jeg valgte (igjen) proffkompakt, fordi det "alltid" blir med på tur. Der speilrefleksen kanskje blir med, men i sekken, så er du alltid skuddklar med kompakt. Og ja; jeg har hatt noen speilreflekslamera også i mitt liv. Skal jeg si noe negativt med G12 så har den kompakte størrelsen gått litt utover gripekomforten. Kunne vært et litt bedre grep på framsida av kameraet, men jeg merker at det bare er en vanesak. Som de fleste slike kamera så er det endel knapper på baksida du kan komme borti når ting skal skje fort, men det er også en vanesak. For ca kr 4500,- får du et kamera du garantert blir fornøyd med! :D

 

Husk minnekort på minst 4 GB, så er du godt rustet til både fotografering og lange videosekvenser.

Link to comment
Share on other sites

Bra skrevet Ranger! Mye kloke ord der. Det eneste som jeg ikke er enig med er at jeg synes at "grønn bølge" er noe dritt, bruk heller programmet "P"! I utgangspunktet det samme som den der "grønne bølgen" men med litt mere muligheter.

 

Om jeg var deg ville jeg helt klart kjøpt en G-12!, og kanskje legge noen kroner i en blitz til den. Blitzen i kompaktkamera (også proffkompakt) er ikke noe å skryte av. Jeg bruker aldri blitz på min G9, om det ikke er lys nok til å ta bilder uten blitz så lar jeg heller være å ta bilde... Jeg har ikke ekstra blitz, det står på min "vil-ha" liste, men det er så mye annet også på den lista...

Link to comment
Share on other sites

Hei. :)

 

Ser du har fått mange gode forslag, og ville bare foreslå litt jeg også.

 

Har selv et speilreflekskamera, og selv om jeg bare har fotografert i 3-4 år, så er min erfaring den samme som ChristianB har; bruk mest penger på objektivene hvis du går for speilreflekskamera.

 

Det finnes en mellomting mellom kompaktkamera og speilrefleks. Søsteren min har et kamera som hun er veldig fornøyd med. Kalles Ultrazoomkamera. Her er link til en test, som ble gjort i 2007. http://www.dinside.no/376343/test-av-ultrazoomkameraer

(Du finner sikkert nyere tester hvis du googler litt)

Men i allefall så er disse kameraene litt mindre å bære på, men samtidig har de en del muligheter, ofte mange fler enn kompaktkameraene har.

Søsteren min er i allefall veldig fornøyd med sitt, og selv om de har veldig lang zoom, så fungerer zoomen ganske godt på mange av ultrazoomkameraene selv med mye inn-zooming.

 

Var bare mitt forslag dette, da jeg ikke kunne se at noen andre hadde skrevet det ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

Kan føye til at hvis et speilreflekskamera er akkurat litt for stort, men fleksibiliteten er ønskelig, så er Micro Four Thirds systemet verdt å se nærmere på. Olympus PEN-serien som er anbefalt over er i det systemet, samme gjelder Panasonic/Lumix G-serien. Og når Panasonic følger standarden betyr det at et utvalg Leica-objektiver er/blir tilgjengelig - Lumix og Leica samarbeider tett.

Link to comment
Share on other sites

Et kompaktkamera kan man alltid ha med seg, og man kan bruke det i nesten hvilken som helst situasjon. Det er også lite og lett, og ikke minst enkelt og billig - og jeg mener, i motsetning til Nor86Way over her, at et kompaktkamera strengt tatt gir mer kvalitet for pengene enn et speilrefleks gjør (siden speilrefleks er langt dyrere og større, og sjansen for at det ofte blir liggende igjen er stor).

 

Speilrefleksen er større, tyngre, mer komplisert og dyrere, men gir selvsagt langt bedre bilder dersom man vet hvordan man skal bruke det. Selv om jeg elsker speilrefleks, skulle jeg ønske at jeg også hadde et kompaktkamera - på gaupejakta på søndag orket jeg rett og slett ikke å ta med speilrefleksen.

 

Nei, kjøp et Canon Powershot kompaktkamera eller lignende. Dersom du etter hvert skulle få lyst til å ta bilder for andre grunner enn bare ta vare på minner (selv er nesten alle mine bilder mer av det artistiske slaget og ikke for minnenes del), kjøp et speilrefleks i tillegg til kompaktkameraet. Profesjonelle fotografer bruker også kompaktkamera de gangene speilrefleksen blir for upraktisk.

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke sies ofte nok at uten kunnskap om bruken av speilrefleks vil det ikke oppnås noe som helst ang bildekvalitet.

 

Auto funksjonene eller grønn sone/auto innehar både speilrefleks og kompaktkamera, her har produsenten tilrettelagt med forhånds innstillinger ang farger- kontrast- hvitbalanse og skarphetsgrad.

 

Speilrefleksen er for den kreative som vet å utnytte dette og da brukes alltid manuelle funksjoner og rå formatet (raw) som må etterfølges med bildebehandling og der andre resultater en hva produsenten har forhåndbestemt(Grønn sone/auto) ønskes.

 

Den som bruker og vil fortsatt bruke grønn sone vil ofte faktisk bli skuffet da forventningene om forbedringer ved bruk av speilrefleksen ikke blir som man trodde.

 

Så igjen grønn sone på speil og kompakt gir nærsakt like resultater.

Link to comment
Share on other sites

Kan føye til at hvis et speilreflekskamera er akkurat litt for stort, men fleksibiliteten er ønskelig, så er Micro Four Thirds systemet verdt å se nærmere på. Olympus PEN-serien som er anbefalt over er i det systemet, samme gjelder Panasonic/Lumix G-serien. Og når Panasonic følger standarden betyr det at et utvalg Leica-objektiver er/blir tilgjengelig - Lumix og Leica samarbeider tett.

 

Jeh har et Lumix GH1 med 14-140, det er et bra kamera som en også kan ta opp film i HD med. Det dekker det meste, samt at det passe kompakt

Link to comment
Share on other sites

@svehella: Ja, jeg anbefaler systemet ut fra de erfaringene som følger av at fruen har et DMC-G1 med 14-45mm, 45-200mm og Leica 45mm macro, og at min svoger har et Olympus PEN. De har litt tregere utløserrespons enn et speilrefleks, men det er i grunnen det eneste minuset jeg finner ved systemet. Og i forhold til kompakt oghybridkamera har de fordelene ved utskiftbar optikk og større sensorflate, men med den kostnaden at de blir større og tyngre. De kommer svært nært opp til det beste fra begge verdener.

Link to comment
Share on other sites

Bra skrevet Ranger! Mye kloke ord der. Det eneste som jeg ikke er enig med er at jeg synes at "grønn bølge" er noe dritt, bruk heller programmet "P"! I utgangspunktet det samme som den der "grønne bølgen" men med litt mere muligheter.

Jeg har selvfølgelig aldri kameraet på "grønn bølge". Det var mest for å illustrere spennet i muligheter for den helt ferske og den proffe at jeg nevnte det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Nikon D7000 til lillesøs når hu gifta seg nettopp, og må bare si at jeg har blitt mektig imponert over det kameraet! Har lånt det som ekstra-kamera på diverse fototurer i det siste (hva mener du med baktanke?!? :mrgreen:) og jeg har i de fleste tilfeller brukt dette i stedenfor D300s'en min, som jeg normalt bruker som 'reservekamera' :D

D7000 har både høyere oppløsning, sinnsykt bra ISO egenskaper som stort sett bare proffe og fullformatkameraer kan matche, og støy i mørke områder er nesten totalt fraværende, selv om du letter disse ganske kraftig i etterbehandlingen.

 

Om du sjekker denne linken til DXO mark så ser du at det er overlegent både D300s og feks Canon 7D

 

Skal du ha kompakt så støtter jeg forslaget om Canons G serie. Eller Nikon P7000 :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...