Jump to content

Tikka T3 eller Browning X-bolt?


ersa

T3 eller x bolt?  

255 members have voted

  1. 1. T3 eller x bolt?

    • browning x bolt
      142
    • Tikka T3
      113


Recommended Posts

Hvis du skal ha deg rifle, så er det vel kanskje best at du velger :wink: ?

 

Akkurat disse to børsene finnes det mye informasjon om på forumet, så test ut søkefunksjonen og kos deg med lesingen :D !

 

Men siden du spør: jeg ville valgt X- bolt. Uten tvil og hver gang!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både en Tikka T3 Lite Stainless og en X-bolt Stainless Stalker. Begge er utmerkede arbeidsjern, og får jobben gjort på en god måte. For den jevne bruker blir det litt smak og behag hvilken som er best. Selv setter jeg pris på det gode avtrekket på X-bolt'en, samt Dura Touch på stokken. Det viktigste er at du tar deg tid til å tafse på våpnene før du velger en vinner.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg hadde samme "problem" så jeg tafsa lit på de forskjellige våpnene og jeg har defenitivt gått for x-bolt om jeg var deg. men det blir jo en smaks-sak så du må nesten kjenne lit på de selv, begge er utvilsomt børser som gjør jobben tilfredstillende og vell så det.

 

lykke til med "lusksusproblemet" :mrgreen:

 

mvh anders

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Anders: Du må teste selv. Har samme valget jeg også og synes det er fordeler med begge.

 

På direkte sammenligning er jeg enig med Vapentidningen (3/2009) om at sluttstykkegangen er litt treg og avtrekket litt tungt på x-bolten. Hevarmen er også litt tung. X-bolt har kjekkere patent på sikring, er bedre å holde å holde i og har bedre magasinløsning.

 

T3 har lettere sluttstykkegang og bedre avtrekk etter min oppfatning. Liker også godt sporet til kikkertmontasje på T3. T3'en ble forøvrig testet i Vapentidningen 1/2003 og fikk veldig bra omtale. I den grad det måtte være et poeng: X-bolten kommer ikke i 6.5 foreløpig (iallfall ikke i 2011 etter det jeg fikk beskjed om fra importøren).

Hadde egentlig bestemt meg for x-bolt, men personlig havner jeg nok på T3 etter å ha kjent på begge (tror jeg :) ).

 

Kjenn på begge selv-det kan godt hende du kommer til en annen konklusjon.

 

Her er en annen som argumenterer litt for Tikka: http://blogg.jaktogdvd.no/2011/01/13/ti ... itt-vapen/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

det med at sluttstykke gang og hevarmen er litt treig kommer nok ikke til og plage meg ettersom jeg er vant til og skyte en gamel mauser som man nesten må banke sluttstykke på plass!

 

og det med litt tungt avtrekk er nok heller ikke så dumt etter som det er en JAKT rifle of ikke en knkuranserifle. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
hvilken børse ville dere anbefalt av en tikka t3 synt eller browning x-bolt synt? i kaliber 30-06?

Den du føler deg mest vel med. Begge er gode rifler, begge er svært presise rifler, begge har sine svorne tilhengere og motstandere, og begge gjør det de skal så godt at du kommer til å bli fornøyd uansett hvilken du velger av dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Oi, det var litt av et skifte ersa. Trodde du var mer en godt fornøyd med x-bolten jeg?

Jeg er mer en fornøgd med den. Mye av grunne til at jeg gikk for x-bolten var at den syntetiske stokken er så mye bedre på x-bolten en på T3en. men når jeg i forigårs komm i skade for og kjenne på en KKC stokk så var det gjort(nå har jeg lyst på det også). Og man får ikke KKC stokk til x-bolt så det + at jeg i etterklokskapen ser at forskjeldene ikke er så store + at T3en er noen lapper billigere:) det er det som gjør at jeg nå ville gått for en T3 med KKC :)

Link to comment
Share on other sites

Oi, det var litt av et skifte ersa. Trodde du var mer en godt fornøyd med x-bolten jeg?

Jeg er mer en fornøgd med den. Mye av grunne til at jeg gikk for x-bolten var at den syntetiske stokken er så mye bedre på x-bolten en på T3en. men når jeg i forigårs komm i skade for og kjenne på en KKC stokk så var det gjort(nå har jeg lyst på det også). Og man får ikke KKC stokk til x-bolt så det + at jeg i etterklokskapen ser at forskjeldene ikke er så store + at T3en er noen lapper billigere:) det er det som gjør at jeg nå ville gått for en T3 med KKC :)

 

 

Etter hva jeg forstår kommer det KKC til X-bolt i løpet av denne vinteren. Ref Jakt og Friluft

Link to comment
Share on other sites

Skutt med begge og valget falt da på x-bolt men det er meg og mitt valg, ditt valg kan være anderledes. Begge er meget gode våpen så du angrer ikke uansett.

 

For meg var det lett da jeg kjøpte rifle i 223 og da er x-bolt hauger bedre med den korte låskassen, er det 6,5 du må ha er valget lett med da tar du en T3 for den finnes ikke i x-bolt.

 

Her er ett tips på kjøp av rifle;

 

Hva skal du jakte? Dersom du ikke vet dette enda, hva jakt har du tilgang på? Storvilt? Småvilt? Hva jakter vennene dine på?

 

Om du her vet du vil jakte småvilt og TROR du muuuuuuligens en gang vil jakte storvilt drit i å kjøpe rifle for dette, kjøp da en småvilt rifle som du bruker mye og skulle behovet en gang i fremtiden melde seg kjøp en storvilt rifle. Fordi det finnes ikke ett eneste kaliber som passer til alt, uansett hva 6,5 gjengen sier er ikke dette ett bra kaliber for småvilt, det er brukbart men ikke bra. 30 kaliber er enda mindre bra på småvilt. Bra på småvilt er 223 samt 222, 22-250 (223 er billigst å skyte med og har mest tilgang til ammunisjon)

 

Dersom du VET du skal på storvilt og muuuuuuuuuuuuuligens skyte en rev i en blåmåne gå for ett storvilt kaliber og ikke ta hensyn til småvilt. Da er 6,5 308 eller 30-06 (6,5 har tilgang til skytterlags ammunisjon)

 

Skulle du ikke vite noenting og være helt i usikkerheten på hva du skal jakte er sjangsen for at du tar deg ut på storviltjakt med å komme deg inn i ett lag forsvinnende liten i første omgang, konsentrer deg da om småvilt.

 

Beste førstegangsriflen er vel en salong, når du treffer lett en rype på 50 meter med denne kan du gå videre, men i dag skal alle ha 6,5 og jakte alt fra dag en, realiteten er at det finnes flest storviltrifler som aldri jakter noenting, og hauger som blir brukt på småvilt en sjelden gang men aldri ser storvilt. Helt dumt med andre ord, når du blir en habil jeger som faktisk jakter flere år på rad og fortsetter med dette kan du heller kjøpe deg en bøsse til om du vil ha mere utav jakten. Det mest anvendelige våpenet er en hagle, men den tar lengre tid å bli god å skyte med. Salongen er nummer en å begynne med, så småvilt og deretter storvilt om du da ikke er med i ett storviltlag fra dag en av.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 11 months later...
  • 2 years later...

Gode avtrekk rett ut av eska (hver gang) i den prisklassen der finnes så vidt jeg har erfart bare på Mauser M 12 og Sauer 101. Regn med en tur til børsisen. Skal kjøpe ei lett og kort rifle i 8x57 så der faller X Bolten ut for min del. Vurderer derfor Tikkaen opp mot de to nevnte. Tikkaen er 3 hekto lettere og den leveres med justerbar kolbekam og ferdig gjenga 50 cm pipe (Lite adjustable MT). GRS i all ære, men det drar på 6 lapper med bedding samtidig som vekta øker. Blir baktungt også om en ikke kompenserer med en tung demper i andre enden. Har Tikka med syntetstokk fra før og synes ikke denne er så forferdelig som mange vil ha det til

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Gordon setter: Gammel tråd dette.. Men istedenfor å starte en ny så fortsetter jeg på denne.

Siden denne tråden ble startet så har jo x-bolt kommet i 6,5x55..

Og det jeg gjerne vil vite er om presisjonen er like bra i x-bolten som i tikkaen i 6,5x55?

 

x-bolt har jo presisjonsgaranti 2,5cm på 100m. tikkaen vet eg ikke noe om men har sikkert det samme :wink:

Link to comment
Share on other sites

En ting er en presisjonsgaranti på 25 mm s-s 3- skudd, som vel blant annet Tikka kommer med. En "garanti" som dette bør vel betraktes som en normal "minstestandard" for normale våpen, og hvor en da får "fikset problemet" hvis presisjonen er rævva,- dvs dårligere enn 25 mm. Mange riflefabrikat, selv de som ikke leveres med en slik presisjonsgaranti bør samle 3 skudd langt bedre enn 25 mm. Spørsmålet da er hvilke fabrikat som da jevnt over evner å levere våpen med best presisjonspotensiale slik våpenet leveres fra fabrikk.

 

I min verden er Tikka/ Sako noe av det bedre, det samme med S&L. Våpen jeg skyter med og som ikke samler bedre enn 20 mm er jeg personlig lite fornøyd med.

 

Hvordan samlingene med Browning, Mauser m12 og Sauer 101 "oppleves" er for meg ukjent, men det hadde vært interessant om folk som har skutt med disse våpnene og som har litt erfaring kunne gitt en kommentar.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere i tråden her har jeg Sako og Browning, hhv Sako 85 Finnlight og Browning X-Bolt i 308win. Det er mange variabler for hva som får en bestemt rifle til å skyte bedre enn en annen. Med samme ammunisjon, går de omtrent ganske likt, men mye avhenger av skytteren. Synes ikke at slik det ofte fremheves, at Sako er så veldig mye bedre og presise enn Browning, må si at Browningen er meget god! Jeg bytter på å bruke dem og de brukes mye, til jaktfelt og jakt, og selvsagt trening. Kan ikke hevde at den ene er så mye bedre enn den andre...men begge er veldig gode og presise, man gjør ingen feil om man kjøper en rifle fra en av disse merkene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Bikkjekøyringa e slutt, no e det jakta som tel, kjekt å finna ei side med gode råd om våpen. Har sett av 20.000 til full børsepakke og tenker Tikka, Browning eller Sako. Jakter rein i vestlandsver- og terreng, og hjort i nærområdet. Den gamle carl gustaven frå 70-talet skal VEKK. Er spesielt intr. i info på stainless vs blånert ift rustproblem, samt løpslengde. Kikker på xbolt ss 42 cm løp, 308 win, men er usikker på anslaget om eg blir nødt til å skyta på 200 m ++ . Er det nokon som har jakta med denne børsa?

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Skoddemann skrev:

Er spesielt intr. i info på stainless vs blånert ift rustproblem, samt løpslengde. 

 

Alt jeg vet er at jeg personlig angrer på at jeg ikke kjøpte ss. Har en T3 og en Sako 85, begge blånerte, og de ruster jo bare du ser hardt på de. Sakon fikk jeg ceracoata, og da ser jeg ihvertfall ikke utvendig rust.Ja, jeg oljer med jevne mellomrom, og hadde jeg ikke blitt så glad i de så hadde jeg bytta ut alt i skapet med ss. Funksjon føre form 😊

Edited by B686SP
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...