Jump to content

Hund i spøkelses alderen, erfaringer?


efalan

Recommended Posts

Har en 5 mnd. gammel strihåret dachsvalp som har kommet i spøkelses alderen.

Kort fortalt for de som ikke vet hva dette er, så er dette den perioden da alt er skummelt for hunden.

dvs.

-Gjenstander som har endret plassering i heimen er ekstremt farlig sett fra hundens øyne.

-Biler

-Andre mennesker

osv.

 

Og siden dachsvalpen har EKSTREMT energi nivå og lange turer er et "ikke tema" blir det enormt mye "justering" innendørs.

 

Sitter nå i skrivende stund og vurderer sterkt på putte henne ned i en ryggsekk og ta turen til Oslo får å venne henne til støy,folk osv.

 

Er det noen andre som har erfaringer eller tips å komme med?

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg tilbake etter en liten kaffe tur til Oslo.

 

Tess (hunden) var veldig skeptisk til å gå i starten, endte med at jeg måtte bære henne til kaffe destinasjonen (Kirkeristen for de som er kjent).

Da vi skulle nyte kaffen satt jeg bare henne ned på bakken og lot henne bare sitte der å sutre.

Etter ca. 10-15 min hadde nysjerrigheten tatt over og hun snuste litt pent og forsiktig rundt bordet vi satt ved.

Når vi vendte snuten hjemover var alt skummelt igjen.

Mulig jeg banner i kirka nå, men løsningen ble rett og slett å dra henne ca 10-15 meter helt til hun skjønte at her var det bare å følge på.

 

Etter dette så gikk hun som en drøm, med unntak av halen som viste at hun ikke var helt komfortabel med å gå i byen.

Gikk helt fint hele veien ned til østbanehallen, men da vi skulle inn til parkeringshuset var det full stopp. Full stopp var det også i tålmodigheten min også, så det ble bæring av hund resten av veien.

 

Når vi kom hjem så ble det en liten tur i nabolaget for å sjekke om denne lille Oslo turen hadde gjort noen inntrykk.

Joda, hunden var mindre redd og brydde seg mindre om biler, men er fortsatt skeptisk.

 

Skal ærlig innrømme at det er litt tidlig å si noe om det gir oss noe siden det også er tidivis variasjon på hvor støre spøkelsene er.

Link to comment
Share on other sites

hei =)

 

Jeg deler din frustrasjon og etter det du forteller så takler du det supert!!!!

 

Jeg hadde en fulglehund som synest at alt var greit helt til hun plutselig en dag synest alt var livsfarlig..... En av mine ting var å dra henne med på utendørs konsert med bjørn eidsvåg..... I en park i nærheten..... Hun synest det var skummelt, men etter en stund var det ok.... Har også erfart at ridestevner er en utmerket måte å møte mange "skrekkelige" ting på. Eks mennesker, hunder, hester, biler, traktorer osv osv. Det er mye av dem og meget konsentrert på ridestevner!!!!!!

 

Lykke til og ikke gi deg!!!! MEN ikke la fremmende hilse på henne om hun synest det er skummelt, det fører sjelden til noe bra!!!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Dette er noe som alle med hund opplever, og det beste for hunden er at du ikke bryr deg om det som den måtte gjøre av "utslag" eller rabalder. Hviss det skulle skje at den reagerer med å bjeffe voldsomt mot en gjenstand eller person - er det beste å avlede hunden med noe helt annet. Men du bør fange interessen for det ved å "gjøre" noe, og ikke snakke til den. F.eks. avlede med en ball eller en kong- eller en leke den liker - da går redselen over i noe annet uten at den vil koble det til "faren".

Link to comment
Share on other sites

Mange hunder må gjennom denne fasen i oppveksten. Jeg tror mye av dette har med å etablere seg i flokken å gjøre. Når valpen markerer noe som er skummelt så er det lederens jobb å bestemme hva som skal gjøres: enten å gå bort å sjekke skummelheten eller flukt. Her har man altså en gyllen mulighet til å befeste lederskapet med å vise at "dette er ikke farlig" og "du er trygg så lenge vi er sammen". Eventuellt kan du velge flukt og på den måten ha en sjeldent god anledning til å befeste innkallingen.

 

Å dra i båndet å lage en stressituasjon ut av det er ikke bra. Dersom hunden stopper opp å reagerer på noe så går du selvsikker bort til objektet. Normalt vil da hunden løse ut å komme bort til deg å snuse på objektet. I samme slengen forteller den deg at du er en sjef som den vil følge i tykt og tynt.

Link to comment
Share on other sites

Mange hunder må gjennom denne fasen i oppveksten. Jeg tror mye av dette har med å etablere seg i flokken å gjøre. Når valpen markerer noe som er skummelt så er det lederens jobb å bestemme hva som skal gjøres: enten å gå bort å sjekke skummelheten eller flukt. Her har man altså en gyllen mulighet til å befeste lederskapet med å vise at "dette er ikke farlig" og "du er trygg så lenge vi er sammen"............................................

Kan bli litt flaut å hilse på alle i gata, men skal gjøre et forsøk.

Sikkert noen som tror jeg ikke er helt ved min fulle fem, (hmm.....har jeg noen gang vært det??)

"God dag, kan jeg ta deg i hånden for å hilse på deg, hunden min er livredd andre mennesker så som en god flokk leder må jeg vise henne at du ikke er farlig."

 

 

Vedrørende kommentaren om "sjokk" trening så kan forsåvidt være enig det du skriver, at det ikke er så lurt å "sjokk" trene hunde,

men på flere av valpe kursene så er Oslo tur med tog en av øvelsene.

 

 

For de som har opplevd det samme som meg mtp. spøkelse.

Hvor lenge varte dette, ble det borte av seg selv en dag eller måtte det trenes opp?

Link to comment
Share on other sites

En valp jeg hadde begynte plutselig å se "skumle" ting i skogen. Han stoppet opp, stirret og knurret mot gud vet hva :roll:

Jeg valgte å ignorere bikkja, og heller reise meg fra stolsekken og "tilfeldigvis" gå mot det bikkja var skeptisk på. Han fulgte meg, og det tok ikke mange forsøk før han skjønte at han hadde driti seg ut, og at det ikke var noe farlig.

Link to comment
Share on other sites

Kan bli litt flaut å hilse på alle i gata, men skal gjøre et forsøk.

Sikkert noen som tror jeg ikke er helt ved min fulle fem, (hmm.....har jeg noen gang vært det??)

"God dag, kan jeg ta deg i hånden for å hilse på deg, hunden min er livredd andre mennesker så som en god flokk leder må jeg vise henne at du ikke er farlig."

 

 

Veldig godt eksempel med å hilse på andre mennesker. Men for å få mer kontroll over situasjonen kan du alliere deg med folk du kjenner. På den måten kan Dere avtale på forhånd hvordan Dere skal agere.

 

men på flere av valpe kursene så er Oslo tur med tog en av øvelsene.

 

 

Det er vel snart på tide å henhvise alle "klikkertanter" og "vandrene forautomater" til skammekroken. Et godt lederskap er fundamentert på trygghet og tillit. Når hunden skjønner at DU er garantisten for et godt liv senker den skuldrene å lar seg lede til det aller meste.

 

For de som har opplevd det samme som meg mtp. spøkelse.

Hvor lenge varte dette, ble det borte av seg selv en dag eller måtte det trenes opp?

Spøkelsene i valpetiden er etter min erfaring veldig forbigående. Som nevnt tidligere kan dette utnyttes til noe positivt, noe som antagelig gjør at hunden slutter med det. Eldre hunder kan vise frykt for mye rart. Trenger jeg å nevne at hunden løser opp når den får kontroll på hvor sjefen er?
Link to comment
Share on other sites

Skjelden jeg GIDDER å blande meg inn i hundediskusjo er, for der er det somoftest så mange som vet alt, at å komme med noe fornuftig bare blir fånyttes. Men altså, å ta med bikkja på mest mulig rart når den enda er i pregeperioden (eller hva man skal kalle det) er ikke akkurat dumt. Vi gjorde dette med vår, og ser VELDIG godt hva han var med på som valp, og hva som er nytt for han.

 

Når det er sagt, så er det og veldig viktig at hunden forstår at det du ber han om

Å gjøre, alltid er trygt. Det skal man alltid ha i bakhodet når man trener bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Fant denne listen på hundenett, hvor informasjonen kommer fra står det ikke noe om:

 

Valper får såkalte fryktperioder (”spøkelsesperioder”) hvor de lette kan bli skremt og få store fryktproblemer om vi ikke passer på litt.

8 uker:

Derfor skal de ikke hentes akkurat da, og absolutt ikke sendes alene med fly, tog o.l.

mellom 4 og 5 mnd

De skal derfor ikke utsettes for store forandringer (kan variere litt) akkurat da – eller begynne på kurs, gå på utstilling, settes i kennel osv.

Ca. 9 mnd

Samme her. Varer sjelden mer enn 1-2 uker.

13-14 mnd.

Litt mer diffust. Merkes ikke på alle.

 

Håper så inderlig dette "spooky" greiene er forbigående orker ikke ha en hund som er redd for alt.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd det med mine dachser, Annet at de nekter å gå over bruer med åpning mellom plankene (eller enda værre netting). Men jeg har som sagt flere hunder av gangen, muligens de eldre lærer de yngre? Går 30 min turer med valpene fra de er 3 mnd. er de trøtte bæres de litt. De er på skau-trening fra 4mnd alder, da sitter/rydder jeg i skogen og lar de løpe løs 1-2 timer. Ofte jager de 15-30 min når de er 5-6 måneder. Men jeg tvinger aldri valpen til noe, vil den ikke så bæres den. Men stort sett elsker de å løpe løse.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kommet tilbake fra en lang tur (1 t. med bilvei, borettslag skog mm.)med meget god drift fra hunden sin side.

Vet at ikke hunden skal gå tur med eieren, men her var jeg så glad at jeg lot henne dra helle pokkers veien.

 

Har egentlig ikke noe god forklaring på hvorfor hun ikke er redd lenger.

Det jeg gjorde var rett å slett å gå bort til gjenstanden f.eks.

en parkert bil og klappet den på hjulet (gal?...jeg..å..nei) og mumlet noe i vanlig tone leie.

Det tok litt tid før hun skjønte det, men etter dette har hun begynt å løpe etter biler (luksusproblem?).

 

Andre mennesker er hun fortsatt litt bekymret for, men istedet for å løpe med halen mellom beina, krabber hun nå opp på nærmeste store snøhaug for å skue ut å "passe" på hvor personen har tenkt seg. Når denne personen har passert er det full rulle (bokstavlig talt) ned snøhaugen for å sjekke ut duft spor.

 

Denne "spooky" erfaringen er ikke noe jeg ønsker noen. Mildt sagt demotiverende for alt av hundehold.

Tipset jeg har å by på skulle noen komme ut for der samme er å ta tiden til gode

 

 

Når det gjelder det du beskriver fossnes så TROR jeg siden jeg ikke er professor i hundehold at det skyldes flokk egenskaper.

Når flokk lederen ikke varsler fare så er det heller ikke fare og visa versa.

De stoler på lederens avgjørelser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sort elghund som til tider er tøffere en toget han er 11 måneder, jeg har ikke tenkt på det med spøkelse alder, men når jeg leser dette så minner det meg på noen hendelser, som første gang vi skulle sove med hunden i telt under rensjakta, ja han var knapt 6 måneder da, og før vi tok kvelden så sto hunden og halsa vilt ut i svarte natta og busta. Ettersom snøhettaområdet ikke akkurat er moskusfritt så antok jeg at hunden væra moskus og flytta oss inn i teltet med en matfar som ikke var så veldig høg i hatten. Men det var nokk fantasien til pelsen som gikk litt for langt. Han ga seg med inntens bjeffing på alt nytt når han passerte 8 måneder. ( så lenge det ikke ringer på døra)

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt om dette før men kjenner meg også igjen. Vi har en pointer tispe på ca 4.5 mnd. Vi bor i Oslo så trikk, buss, biler, mennesker og andre hunder er bare morsomt og er ikke redd for det. Men et par ganger har hun fått noe rart for seg og forrige uke ble hun veldig redd et par sokker som lå på gulvet :roll: Sto og så noe veldig og turte ikke gå bort. Da gikk jeg bort til de og viste at de ikke var farlige, hun kom bort da og da var faren over..

Dette har også skjedd med støvsugern, var ikke redd for den i starten men plutselig en dag var det djevelen selv. Er ikke helt trygg på den enda men har blitt bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...