Jump to content

Valg av kikkert i mellomklasse


Rayl

Recommended Posts

Hei, har gått til innkjøp av min første rifle og valget endte på en Remington 700 SPS Tactical i kal.223. Jakt den skal brukes på er for det meste kråke, gås, rev, rådyr skal også brukes på jaktfelt. Så trenger jeg litt hjelp til valg av kikkert, jeg har satt budsjette mitt til max 8000kr og kriteriene jeg har er at jeg liker kikkert med høy forstørrelse opp til 24x er ikke å forakte og siden jeg skal jakte rev i dårlig lys/måneskinn så må jeg helst opp i 50mm linse?

 

Har til nå sett meg ut to kikkerter:

 

Zeiss conquest 6.5-20x50

Nikon monarch 6-24x50

 

Andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 kikkertsikter i "mellomprisklassen", som jeg vil anbefale, og som jeg selv er godt fornøyd med. Zeiss Duralyt 3-12 x 50 og Meopta Meostar 3-12 x 56(med lys) er gode valg. Ser du har sett på Zeiss conquest, men både Zeiss Duralyt og Zeiss Classic er mye bedre kikkerter en conquesten, i nogenlunde samme pris leie(litt dyrere, men inn under ditt budsjett).

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på Sightron og SIII 6-24x50 ser jo ikke dum ut er også i samme prisklasse som de andre to. Noen som har erfaring med Sightron SIII?

 

Joggen: Disse hadde helt klart vært aktuelle, men synest personlig det blir litt knapp forstørrelse til formålet børsa skal brukes til. Synest den forstørrelsen passer bedre på storvilltbørsa som skal handles til høsten :)

Link to comment
Share on other sites

Eller det tradisjonelle alternativet med å kjøpe topp optikk brukt...

 

Fikk just en kjempepris på en Schmidt & Bender Zenith 2,5-10x56 med lys via finn.no... Det beste rådet er å snoke rundt og ikke forhaste deg. :)

 

Hadde ikke vært noe å lure på om det dukka opp en i mitt sjikte på bruktmerkedet, får helt klart mere for penga.

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde ikke gått for Zeiss conquest i hvertfall det er den bilige av Zeiss.. lagde dem for folkt i amerika. masse produksjon...jeg hadde heller gått for meopta r1 som sagt lenger opp her :)

 

Meopta R1 http://www.wingevapen.no/index.php?do=c ... &topcat=11" target="_blank" target="_blank

 

 

Leupold http://www.wingevapen.no/index.php?do=c ... &topcat=11" target="_blank" target="_blank

 

 

 

Lykke til meg valget :)

Link to comment
Share on other sites

Det du bør gjøre er å kjøpe en Swarovski pv/ph/habicht (samme kikkert med tre forskjellige navn) 4-16x50 på ebay. Eller en brukt Zeiss diavari v 6-24x56 fra samme sted. Med dollarkursen som er nå burde du få begge disse til omtrent den prisen. Spesielt Swarovski sine modeller er lett å finne til gode priser pga den nye z-serien deres. De forrige modellene er uansett like bra. Konkurrerte jo mot Zeiss sin victory-serie...

Link to comment
Share on other sites

Nå var det vel høyere forstørrelse enn 10 - 12x som var påtenkt.

 

Titt på denne, brukte Nikonen her på forumet: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=105&t=48419

 

Grei pris, grei kvalitet, grei optikk.

 

Har en 5-20x44 med samme retikkelet (BDC), og jeg ble overrasket hvor god den var i skumring. Forrige helg var jeg i Sverige, og litt utpå kvelden, ca i åttetida, tok jeg med børsa på terrassen på hytta og tittet i skogen. Ganske så mørkt da, og ikke noe "strølys" fra hytta eller måne, men hadde pussig nok skytelys, så vidt. Men glem å bruke det med høyere forstørrelse enn 6 - 8x.

 

Selvfølgelig er sikkert en Zeiss Victory mye bedre, men til den prisen tror jeg ikke du blir skuffet.

 

Går du for ny, vurder Sightron SIII, som nevnt. SII Big Sky skal være ganske lik optisk som SIII mener jeg å ha hørt, så det kan jo vurderes i tillegg: http://jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=967&idkategori=700&kat_name=&prod_name=Sightron%20SII%20Big%20Sky%206,5-20x50%20Mil%20Dot%20retikkel&startrow=. Men mildot er nok ikke så egnet i skumring som feks tysk 4. Nikon sitt BDC er ikke så ille som jeg trodde.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange bra forslag her :) Veldig bra Forum og MYE interessang lesing! Har sett litt på amerikanske bruktmerkedet og har komt over en Swarovski 3.5-18x44 som kommer på under 9 lapper med frakt og moms. Så får se om handelen kan gå i boks :D

Link to comment
Share on other sites

Se også på bruktmarkedet.

Jeg kjøpte en kliss ny Zeiss Victory 3-12*56 med Lotu tec og lys for 8 lapper.

Denne hadde aldri vært ute av esken.

Jeg ser du er ute etter større forstørrelse, men jeg vil bare nevne bruktmarkedet.

Det dukker opp før eller senere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...