Jump to content

Hva er en Express patron/kule?

C.E.A.
 Share

Recommended Posts

Kan ikke si at jeg har tenkt så mye på det men det var vel noe som oppstod rundt 1875-80 Selv har jeg forbundet Express med store engelske patroner.

I dag fikk jeg et bra tilskudd i biblioteket mitt og der finner jeg denne i 1896 :

Exp.jpg

Dette er bare innledningen til en lengre artikkel med tester, slik jeg leser dette så må det være kula som er "Express" og at det betyr ekspanderende. En annen tanke som slår en er om det var Norma i Norge som oppfant mantlede jaktkuler med blyspiss?? Der refereres ikke til noen andre produsenters kuler og konstruksjonen beskrives i detalj som noe helt nytt.

Noen som vet mer om dette.

Jeg var tidligere en meget ivrig samler av norske patroner men dette var en stor nyhet for meg.

Der står mye om Kragen som jaktrifle fra 1895 opp til ca 1910. Lange kuler ble raskt forbudt og der fortelles ganske skremmende historier om reinjegere som nærmest skyter ned for fote både 10 og flere dyr om gangen og det samme om tiurjegere

Mulig du har rett. Jeg sjekket i en Larsen katalog fra 1880 jeg har, der er alle Expresspatroner ladet med ekspanderende kule "med kobberrør" som det het dengang. Men så står der videre under løse kuler : Kugler til Expresspatroner med kobberrør og under der: Expresskugler solide med samme form som de med kobberrør.

Da blir jo forvirringen komplett men jeg sitter igjen med en følelse av ar Express betyr ekspanderende kule.

Men aller artigste er om Norma var de første som konstruerte blyspisskuler slik vi kjenner dem idag??

Den gamle "Express" betegnelsen ble ganske riktig brukt om lette prosjektiler foran en større mengde svartkrutt i de gamle patronene fra da Stanley gikk på vannet, og det er den korrekte definisjonen.

Rett og slett en raskere kule enn "normalen". :)

At expressladningene samtidig viste seg å bane vei for mantlede kuler er en annen sak.

Høyere hastighet gjorde at kuler i rent bly ikke lenger var like egnet, derfor dukket behovet for kobbermantlede kuler opp.

Og resten av historien skyter vi med den dag i dag. :wink:

I følge mine kilder så var det James Purdey den Yngre (1828-1909) som tidlig på 1870 tallet begynte og bruke denne betegnelsen Express. Hans sammenligning var da mot de store Express togene som var tunge, reiste med stor hastighet og helt flatt. Purdey's store dobbeltløpede rifler som hadde "tunge" kuler, de hadde flat kulebane og høy hastighet.