Jump to content

Chiappa M-Four .22lr


janove

Recommended Posts

Da har jeg henta min Chiappa, og gleder meg som et barn til at teste den i kveld.

 

Mitt første inntrykk er positivt i forhold til bygge kvalitet. "skallet" er polymer plastikk, men gir en grei kvalitets følelse.

 

Rifla kom i "deler", det tok meg om trent 1 minutt at sette sammen den.

 

I store drag er det bare å slide inn slutt stykke, og in med to "pinns" å så er man klar.

 

Rifla kommer med et bærehåndtak med sikte, og min tanke i kveld er at få testet både dette og rødpunkt.

 

En sak jeg like med denne rifla i forhold til andre der du må bruke "conversion kits" er at den kommer med full size magasiner.

 

I første omgang er min tanke at jeg ska skyte av rundt 150 skudd før at sjekke og se hvordan den håndterer utkast osv.

 

Kommer tilbake med resultater etter at jeg kommer hjem i kveld.

 

m422.jpg

 

Jeg fant denne i en annonse på finn.no, og slog på tråden til www.scandinavianarms.se, fikk en meget god dialog med Mikael som driver butikken og bestilte etter ett par samtaler og mail frem og tilbake en rifle fra han.

 

Det første vi var nødt til og gjøre var at søke om "eksport tilstånd" dette siden norge ikke er en del av EU. Den prosessen gikk helt greit scannet in en kopi av min ervervs tilatele og det tok omtrent 7-8 virke dager innen den var innvilget. Dette imponerte meg siden den først ska behandles av svensk politi og siden sendes til Interpol før ytterligere godkjenning.

Jeg er av natur skeptisk til det meste som involverer søknader osv. men blev her positivt overasket over hvor kort tid dette tok.

 

Etter dette sendte Mikael meg rifle i pakket over bussgods siden dette er halv pris i forhold til posten. dette før at spare meg penger.

 

Den blev sendt på mandag og jeg henta rifla i strømstad på onsdagen.

 

Faktura fra Scandinavian arms var uten svensk moms så det var da bare og stoppe på grensa og vise papirene og betale den norske momsen.

 

Alt dette gikk meget smertefritt og jeg trur mange norske forhandlere har en del og lære av det service nivå scandinavian arms har.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg gjort mine første erfaringer med rifla.

 

Igår var jeg ute på 25 meters bane, og det eneste lyset jeg hadde var fra bilen.

 

Litt frustrasjon med en del jam på første 40-50 skuddene, etter dette løsnet det betraktelig.

 

Vill si at du trenger en del skudd før at rifla ska gå seg til. Ska ikke si noe om presisjon med tanke på at det var på grensa til at jeg ikke så blinken og det var uansett ikke grunn til at jeg tok med turen igår.

 

Tok en tur innom XXL, tidligere idag før at kjøpe litt forskjellig ammunisjon, før at teste meg litt frem med hva som passer best. Fikk med meg en kamerat som har en Ruger 10/22.

 

Konklusjonen idag er at innkjøring igår har gjort underverk med rifla. En jam på 250 skudd.

 

Dette var dag og natt i forhold til kameraten som skjøt med Ruger. Er utrolig fornøyd med Chiappan.

 

Treffsikkerheten ska jeg ikke si så ille mye om siden jeg ikke har justert inn siktene ennå.

Link to comment
Share on other sites

Søkte du spesifikt på Chiappa, eller var det en generell søknad på 22LR?

 

 

Du blir garantert fornøyd med Chiappan, det jeg liker spesielt med den er at den har magasiner som ser ut som standard AR og ikke de tynne transparente som er vanlig på Rugern.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min var generell, med kun 22LR, 16 tom løp, halv auto.

 

 

Da har du vært heldig da det er en saksbehandlingsfeil.

 

Du skulle ha fått avslag eller krav om mer informasjon.

Fra baksiden av søknaden:

"Dog skal det ved søknad om halvautomatisk hagle/rifle/karabin/maskinpistol/pumpehagle alltid oppgis fabrikkmerke, pipelengde og nøyaktig modellbetegnelse"

Link to comment
Share on other sites

jeg har søkt på spefikt våpen (etter at jeg fikk streng telefon fra tante på våpenkontoret),

Tidligere var det ikke nødvendig for .22lr rifler. Men med ny praksis skal det også der spesifiserer hvilket våpen det søkes på.

Chiappaen er nok neppe et våpen som vil være godkjent til jakt i Norge. Så den må søkes om til konkurranse bruk i et frobund som har skyting med halvauto .22 på programmet.

Link to comment
Share on other sites

Som Cardinal skriver, så er nok dette en mulig saksbehandlignsfeil på våpenkontoret(og kanskje klubben din)

 

NFPS har ikke noe program for halvauto .22, og at noen klubber i ett fylke arrangerer stevne er nok ikke godkjent ervervsgrunn.

Også vil fremtiden vise om vi får noen .22 LR klasse i NFPS........

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...