Jump to content

Når er det mest lys igjennom kikkerten?


Tacti

Recommended Posts

Du får like mye lys inn i øyet, inntill forstørrelsen blir så stor at utgangspupillen til siktet er mindre enn pupillen til ditt øye. Øker man forstørrelsen ytterligere, får man inn mindre og mindre lys. For en ung person med 7mm pupille i mørket, vil dette for en 3-12x56 være fra 8x.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan jeg lite om og jeg vet at "amatør" kan dette opp og i mente. Derfor har jeg et lite spørsmål.

Du får like mye lys inn i øyet, inntill forstørrelsen blir så stor at utgangspupillen til siktet er mindre enn pupillen til ditt øye.

Får man ikke mest lys inn i øyet når utgangspupillen fra kikkerten er like stor som pupillen?

Jeg ser bare for meg at ved lave forstørrelser treffer noe lys utenfor pupillen (pga stor utgangspupill) slik at øyet ikke drar nytte av dette lyset.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at dette ikke er helt innlysende.

 

Tenk deg at man ser på en vegg full av små lyspærer, jevnt fordelt. Frontlinsa samler den delen av lyset fra hver eneste lyspære som treffer denne, og "alt" dette lyset går igjennom og paserer utgangspupillen. Men dette gjelder bare lys fra pærer som er innenfor synsfeltet. Så hadde det vært bare en lyspære hadde du hatt rett, noe av lyset fra denne vil ikke komme inn i øyet. Men samtidig som man skrur ned forstørrelsen slik at mer og mer lys fra de enkelte pærene ikke kan nyttigjøres av øyet, kommer fler og fler lyspærer inn i synsfeltet. Dette gjør at vinninga går opp i spinninga, og bildet blir like lyst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...