Jump to content

Lee Ladesett er det noen som har erfaring med det ?


Fossekalen

Recommended Posts

Hei jeg har tenkt litt i det siste på kjøp av ladesett til 308. kaliber.

 

Har sett litt rundt og det billigste jeg finner er Lee ladesett på rundt 1500,- og det er en ok pris for en student som meg, men er i tvil da jeg ser de fleste andre merker er dobbelt så dyre eller mer.

 

Er det noen som har erfaring med det, så hadde jeg satt stor pris på litt veiledning :D

Link to comment
Share on other sites

Hvilket LEE sett er det du har sett på?

 

Et sett som det her er i hvert fall helt utmerket:

 

http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1215360380

 

For de veldig ivrige som lader mye og mange forskjellige kalibre, og som vil drive med litt avanserte ting finnes det bedre utstyr, men for å lade noen hundre riflepatroner i året er det settet her helt supert.

 

Du må ha die sett og lengdepilot til ditt kaliber i tillegg, så er det bare å kjøre på.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Dette settet er bra - http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/1213188015/1215079990/anniversary_ladesett - men kruttvekta kan du bytte ut. Jeg kjøpte denne her http://www.gadgets-store.no/ds_product_info.php/products_id/254 og er fornøyd med den. Lader 6,5x55, .308, .30-06 til trening og jakt. Men er rimelig fersk i faget enda. Prøvde ei progressiv presse, men ble litt for avansert for en nybegynner - men har den også :)

Link to comment
Share on other sites

Det Lee-settet der er helt ok, har samme selv. Men hiv kruttvekta så langt til h :twisted::evil::twisted: du klarer og heller kjøp ei fra Lyman, Dillon eller evt ei digital vekt. Kjøpte selv ei digtal vekt på Ebay.. ;) Men resten av settet fungerer topp til en som lader ca 500 smell i året...

 

+1

 

-1!

 

Vekta til LEE er dønn nøyaktig, og jeg ville heller stolt mer på den enn ei rimelig digitalvekt. Men, den røde tassen er litt treig i bruk.

 

Hvis man setter vekta på et eget sted, f.eks. på en hylle over ladebenken, så slipper man at den står å rister for hver gang man drar i pressespaken. Hvis man i tillegg gidder å ta seg bryet med å faktisk bruke den litt, så er det ikke noe problem å lese av kruttvekt før pendelen stopper..

 

Og hvis det er noen som vil kaste LEE vekten, så tar jeg gjerne imot. Dekker selvfølgelig porto! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Støtter den med vekta (den er nøyaktig, men pyton å bruke), Hjemmeladning.no har en rimelig Dillon vekt, som er mange ganger bedre å bruke (har den selv). Lee vekta gav jeg bort til en som der og da trengte nøyaktighet mer enn noe annet.

 

Ellers er Lee Classic Cast pressa god, spesielt om man kombinerer den med Horandy sine Lockn load foringer (fungerer som på Lee sin Breech lock presse), eller får den i breech lock utførelse.

Link to comment
Share on other sites

Har og den elektroniske vekta til RWA, men kjøpt hos DX for ca 150kr http://www.dealextreme.com/p/digital-precision-scale-20g-max-0-001g-resolution-10515

Samenliknet med 2 andre vekter gir den samme vekt hver gang.

Synest den er grei å bruke. Bruker ikke den medfølgende skåla, men lokket ifra en liten sprayboks istedet. Limte på en liten gummipakning under den så den passer ned i vektsensoren.

Ilag med Lee kruttmålet (som fulgte med Breech Lock settet, kjøp Anniversary settet istedet,bedre med pressemontert hetteisetter)stilt 1grains under og en kruttdypper bruker jeg bare ca 20 sekunder på å veie ut en nøyaktig 30-06 ladning. Ser youtube videoer av de fancy elektroniske kruttdispenserne til 3-4000kr bruker lengre tid..

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant en liten plasttapp nede i midten man bare presser inn for og skape mer motstand, da ble vekten som ny. sjekk ut den løsningen :)

Joda vekta funker sikkert fint den. Men nonie-skala løsningen på hvor mange 10-dels grains du skal stille inn på er ikke akkurat brukervennlig (mener jeg). Så det gjør at jeg mener det er en SIMPEL vekt, men det er vel fordi jeg har både rcbs 505 og 510 vekt å sammenligne med. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har Lee Anniversarysettet. Greit nok, med et par unntak.

 

Jeg kjøpte en Frankford digitalvekt. Grei den. Vekta som fulgte med klarte ikke jeg å få til.

 

Liker ikke tennhetteisetterfunksjonen. Har heller kjøpt meg en håndholdt en.

 

Kula på håndtaket til settet mitt er løst. Plutselig faller det av i blant og triller bortover gulvet... Får kanskje ikke den store kvalitetsfølelsen av slik, men for en som lader ca 500 skudd i året er det et helt greit sett, med et par unntak.

 

Vær obs på at settet IKKE er komplett! Som med alle sett...

 

Du trenger hylsepilot/trimpilot og hylseholdere og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde et Lee Challenger(tror d het d,var billig rundt tusenlappen) lade sett,men d har blitt bytta ut me et RCBS etter ei stund.Hadde problem med mekanismen til hevarmen(knakk innfestingen til hevarmen. Så var vekta helt elendig.Sikkert greitt nok, for å lade noen skudd i året.men vet at Lee lager veldig bra ladeutstyr/presser når en går opp på dyrere modeller. Men disse billig rettene til Lee, ble jeg ikke helt fortrolig med.

Link to comment
Share on other sites

Betyr det at jeg har blitt gammel siden jeg synes at både vekta til lee og analoge skyvemål er lette å lese av? :lol:

Har nettopp kjøpt en digital vekt for å kunne veie hylser da den lee vekta ikke klarer mer enn 100 grains så det kan jo være jeg går digitalt med kruttveiing også :wink:

Har breech lock pressa og hurtigfestene til diene er genial! Liker tennhetteisetteren også og bruker den på pressa istedet for den håndholdte som fulgte med settet. Har sett et bilde her inne et sted av hva skom skjer når magasinet går i lufta så jeg synes det er greit å unngå magasin. Har ladet en god del med min og den føles dønn stabil, kan ikke tenke meg at noe kan slites ut eller gå i stykker på denne med det første.

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt lee presse i 12 år nå, begynte med det billige settet fra lee den gang. Ikke noe vondt å si om det settet, og sammenlikner enn med prisen så får enn ett bra sett, klart der finnes bedre, men da går prisen og godt opp. Nå i dag ligger lee pressa i hylla og en dillon og en rcbs har tatt plass på benken, men på hylla over pressene står der to lee kruttmål og to lee kruttvekter. kan være enig i at de juster tigna på lee sin kan flytte seg litt om enn ikke følger helt med, men jeg synes den er grei å jobbe med. skal jeg ha en digital vekt vil jeg ha en dyr en som jeg kan stole på. Vil nesten si jeg stoler mer på den enkle lee vekta enn en billig digital, lee sin viser nå samme hver gang så lenge skalaen står på det samme...

Link to comment
Share on other sites

Betyr det at jeg har blitt gammel siden jeg synes at både vekta til lee og analoge skyvemål er lette å lese av?

Analoge skyvelær er lette å lese av. Vekta til lee er sikkert fin å lese av om du ikke skal være 100% sikekr på at det er 40,1 eller 40,2 det skal stå på. Jeg vil påstå at de fleste som mener lee sin vekt er en god vekt ikke har prøvd å bruke skikkelige manuelle kruttvekter som feks Dillon, RCBS 505 (eller 10-10 eller 5-10) eller lyman/hornady sine kruttvekter ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde et Lee Challenger(tror d het d,var billig rundt tusenlappen) lade sett,men d har blitt bytta ut me et RCBS etter ei stund.Hadde problem med mekanismen til hevarmen(knakk innfestingen til hevarmen. Så var vekta helt elendig.Sikkert greitt nok, for å lade noen skudd i året.men vet at Lee lager veldig bra ladeutstyr/presser når en går opp på dyrere modeller. Men disse billig rettene til Lee, ble jeg ikke helt fortrolig med.

Lee Classic Cast pressa er etter mitt syn svært god (og himla solid), spesielt om man som jeg nevnte lenger opp kombinerer den med Horandy sine Lockn load foringer (fungerer som på Lee sin Breech lock presse).

Det å kunne sette bort å ta frem dier som er ferdig justerte, er og blir en glede hver gang. Spesielt siden jeg i ettertid har anskaffet en Hornady AP presse som bruker samme systemet.

 

Jeg har også blitt fortrolig med tenhette isetter systemet på classic Casten, etter at jeg fant ut at man kan shimse høyden på isetterinnfestningen på pressa. Slik at isetteren treffer med at pressa er i topp, det gjorde den ikke i utgangspunktet, noe som førte til endel flere tenhetter enn nødvendig ramlet på gulvet.

 

Etter mitt syn, er det vanskelig, om ikke umulig. Å få tilsvarende eller bedre kvalitet før en er oppe i minst den tredobble prisen for pressa alene, hos andre merker. Og med tanke på at Lee sin Classic Cast er beregnet for å lade opp til og med kal 50BMG, sier det seg selv at der ikke er så mye annet på markede som er sterkere. OBS! Det er så vidt jeg vet stor forskjell på Den sterke O-Pressa LEE Classic Cast, og de enklere LEE modellene i styrke og stabilitet.

 

Jeg våger påstanden at en Lee Classic Cast, kan man ha god nytte av hele livet gjennom (i likhet med andre merkers mere solide konstruksjoner). Og at det ikke finnes noen presse som gir en like mye for pengene på markede, dog er jeg ikke 100% begeistret for hette isetter systemet på disse. Men om det er verdt 2-4 tusen kroner mere for å få alternative hette isetter system på pressa, får den enkelet selv vurdere. Jeg er i hvertfall meget godt fornøyd med den i kombinasjon med Horandy sitt Lock'n Load hurtigfeste system for dier.

Link to comment
Share on other sites

Sier ikke noe om at det er bra kvalitet for alt i verden! Og jeg har ikke noe å sammenligne med heller. (Unntatt digital)

Synes den er rimelig lett å justere men som sagt så har jeg ikke prøvd andre. Trodde jo egentlig folk mente at det var vanskelig å forstå hvordan den skulle justeres og det fikk meg til å tenke på analoge/digitale skyvemål.

Link to comment
Share on other sites

Har kanskje litt med åssen kaliber en lader også?. I mi tid med "billig Lee", så gikk det mye i 300 winmag og 6,5 x 55, og det er etter mitt syn harde kaliber å presse. Nå går det mye i 375 H&H, og det er som smør å hel presse i forhold. Vel den Lee pressa mi røk i innfestinga der lade armen går inn på pressa. Fiksa det med slange klemmer, sånn at jeg fikk brukt den ei stund videre.

 

Joa, er enig i at det er ei ok presse til prisen, og fungerte bra når den var i drift. Den jeg hadde, var laget av litt spinkelt materiale, av en kombinasjon av alu og støpgods. Den RCBS pressa jeg har idag er laget av malm, å er sikkert 5 ganger tyngre. Den brekker en ikke ladearmen på, før ryker heller bordet/benken.

 

Men jeg likte størrelsen og utforminga på pressa. Liten og kompakt, og sikkert ei glimrende presse/ladesett til mindre kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Glemte vel å skrive kaliber ja. Lader .30-06. Har helpresset det meste men har nettopp begynt med necksizing.

Hadde blitt utrolig overrasket om noe knakk, er ikke helt sikker men det ser ut som mekanikken er laget av bøyde stålplater og ikke støypegods? Kan godt være jeg tar feil her men det fungerer iallefall veldig godt foreløpig, har vel ladet i etpar år nå og det har blitt ganske mange hundre skudd i 30-06 etterhvert. Kan jo ikke gå god for at ting ikke kommer til å ryke i framtiden da selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Mulig disse "billig" pressene/ladesettene har blitt bedre?, og de har funnet andre metall typer å lage dem i?. Min var vel kjøpt tidlig på 90 tallet, og det er sikkert blitt bedre. Men bortsett fra dette med at min presse var laget av dårlig materiale, var det ei godt presse. Ble ikke helt fortrolig med denne hette isetter funksjonen på den. Dette tynne "stempelet" som en satt fast(var det i dien en plass?, husker ikke for det er mange år siden jeg brukte den). Kom hylsa litt skeivt på, så bøyde du den vekk. Mulig det og er forandret nå?. Ble ihvertfall mye bedre å lade når jeg fikk disse RCBS sakene.

Link to comment
Share on other sites

Lee settene er helt kurante, jeg begynte selv med et Challenger-sett fra Lee og mye av det er fortsatt i bruk.

Vekta brukes bare til å innjustere og kontrollveie kruttmålet (som forøvrig fungerer glimrende) og dermed er jeg ikke særlig plaget med at den er treg og fiklete.

Det som ofte går heden på Lee-pressene er "lenkeleddet" som er i støpt aluminium, dette er slitedeler som ligger på lager hos hjemmelading.no.

 

Begynner man med et Lee-sett så kan man heller bytte ut komponenter etterhvert som man får mer erfaring og ser behov, det er uansett et godt sted å begynne karrieren med hjemmelading. :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp den billigste. Du har ikke behov for noe mer, om du ikke driver med aktiv skyting/benkeskyting. Pacesetterdien er sikkert litt mer presis, men marginene er så små at du ikke merker forskjell som vanlig jaktskytter.

 

Så har jeg blitt forklart i hvert fall! Jeg kjøpte rgb-diesett til .308'en. Holder i massevis. Har et RCBS-sett til .222en. Det kjøpte jeg fordi butikken ikke hadde Lee da jeg skulle ha. Kan ikke på noen måte si at det, til tross for dobbel pris, er noe bedre å bruke.

Link to comment
Share on other sites

RCBS? Faens møkk. Har en RockChucker II, og den er dessverre solid som bare pokkern. Hadde den vært dårlig mekanisk kunne jeg alltids kastet den og kjøpt en skikkelig presse, men dengang ei. Den har bare to festepunkter, noe som gjør at den svikter samme F hvor hardt man skrur den mot benken. Et ekstra hull bak løste det, men man skal ikke måtte gjøre slike inngrep på en så dyr presse. Hadde det vært en Lee hadde jeg godtatt litt mekking, men de har i det minste tenkt nok på saken til å utstyre sine med tre skruefester. Hetteoppsamleren er nok et eksempel på manglende hjerneaktivitet hos designeren, det originale "festet" er så lealaust at det er til å grine av. Isetteren er ikke stort bedre, den tar midt på vandringen hvor en har desidert minst utveksling og vipper ut så mye at en hette detter ut for et godt ord. Ikke kan man sette i en hette mens man presser hylsene heller, for da må man stoppe midt i ekspanderingsfasen. Og de løse delene for ombygging fra large til small er... ja si det. Der alle andre løse deler samler seg og ler av meg.

 

Lee er nok mer skrøpelig i konstruksjonen, men den gamle turreten min var designet av Hawkins og Feynman sammenliknet med den drittpressa fra RCBS.

 

Moralen? Pris og kvalitet er ikke nødvendigvis sammenfallende, om jeg skulle kjøpt en ny O-presse i dag ville jeg gått for Lee Classic Cast eller muligens noe fra Redding. eneste jeg har fra Redding i dag er et diesett, men jeg får en følelse av kvalitet derfra som frister stort.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Joa, er enig i at det er ei ok presse til prisen, og fungerte bra når den var i drift. Den jeg hadde, var laget av litt spinkelt materiale, av en kombinasjon av alu og støpgods. Den RCBS pressa jeg har idag er laget av malm, å er sikkert 5 ganger tyngre. Den brekker en ikke ladearmen på, før ryker heller bordet/benken.

 

quote]

 

+ Kula til ladearmen delte seg i to!

Sveisa til en brakett og satt på ny kule. Lee settet til 1500,- er ok til "entrylevel", men er ikke noe mer.

Har en RCBS presse, og merker forskjellen. Kruttvekta, der må en låse den sleiden med de små plastpluggene, uten å bruke de så er jeg enig at vekta er ubrukelig.

 

Hadde selv brukt RCBS vekta som jeg har liggende, men mangler dessverre kruttskåla og festet som hektes opp til pendelen.

Link to comment
Share on other sites

Kruttskål lagar du kjapt av noko blekk, td. Lokket på ein liten hermetikkboks. Så brukar du kulehammar eller skiftenøkkel og litt fantasi. Lokket på ein sprayboks funkar og. Oppheng lagar du av ein stor binders eller litt ståltråd. Så er du i drft medan du lurer på omdet er verd å kjøpa originaldeler til full pris. Lowtech funkar det og.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...