Jump to content

Optikken riktig montert?


gleen

Recommended Posts

Hei,

har akkurat kjøpt meg min første rifle (Tikka T3 Hunter, cal. 308) og syntes igrunn kikkerten ble montert litt langt frem (Zeiss Diavari 2,5-10x50). Merker jeg kunne hatt kikkerten en tanke lengre bakover, men ble fortalt i butikken at det er en fordel å ha den langt frem så man slipper at den er i veien og at man kommer borti den hele tiden. Er det slik at jeg bør la være å flytte den bakover?

 

Det er også bare ca 0.5mm klaring mellom montasjen (Optilock) og kikkerten i bakkant, har det noe å bety?

Som dere sikkert skjønner har jeg lite peiling :P så tips taes i mot med takk!

 

http://i1215.photobucket.com/albums/cc5 ... G_0594.jpg" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke er komfortabel med å ha kikkerten så langt fremme så synes jeg du skal flytte den så langt bak som du er komfortabel med (bare ha litt klaring fra fremste ring til der kikkerten begynner å oppover). Er tross alt du som skal skyte med børsa og ikke han i butikken.

Link to comment
Share on other sites

Må du "strekke hals" eller presse hodet frem er kikkerten for langt fremme. Det er viktig å ha riktig avstand i forhold til det å kunne få en god og stabil skytestilling. Er du usikker så flytt kikkerten nærmere deg, det er jo bare å flytte den frem igjen om du føler den kommer for nærme.

 

Jeg bruker uforholdsmessig mye tid på å få kikkertene i riktig avstand. Jeg har ringene skrudd til slik at kikkerten kan justeres forsiktig for hånd og prøver sittende, stående og liggende veldig mange ganger. Ofte er hodets plassering på kolben forskjellig i de forskjellige stillingene, da velger jeg å prioritere stående.

 

Mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode tilbakemeldinger!

Må strekke hodet en liten tanke fremover for at "synet" i kikkerten skal bli optimalt, akkurat nok til at jeg kan leve med det, men velger å flytte den bak til det som føles best og mest komfortabelt da/ og som samsvarer med manualen (får sette meg å lese litt) :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...