Jump to content

Mindre rekyl i halvauto hagle enn O/U?


Froyd

Recommended Posts

Ja rekylen og pipevipp er betydelig mindre på halvauto ! Skal ikke legge sjul på at jeg er en Franchi fan men etter å ha skutt med de nyere modellene ble jeg enda mere overbevist . De har innebygde systemer som reduserer alle bevegelser veldig og en så kjapp mekanisme at man greier nesten ikke og følge hastigheten med avtrekksfinger . En fryd og skyte med . Må også innrømme at de senere utgavene med lignende systemer på Benelli er ogå like bra og begge har justering av kolbevinkler som er genialt .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har et tilbud på en Benelli Comfort.. Noen erfaringer her? Er vel ikke gassdrevet denne?

Har Star s/s, remington pumpe 12/89, benelli comfort og en o/u konkurransehagle. Har jaktet med alle sammen og skutt lerduer med alle.

Skjønner ikke dette med rekyl. Bortsett fra 40g Remington vingmaster HD har jeg aldri følt at rekylen er merkbar mellom forskjellige våpen. Men kan godt anbefale Comforten. Det er den hagla jeg har skutt desidert best med på bane. reklamen sier at de har redusert følt rekyl og munningsvipp til nesten halvparten av sammenlignbare våpen. Jeg merker ikke så stor forskjell, men så har jeg aldri brydd meg om rekyl heller.

God jaktbørse er det også.

 

Men ikke selg gammelhagla. Kjekt å ha flere å velge mellom.

Link to comment
Share on other sites

En liten digresjon angående rekyl i O/U:

 

Svært mange uerfarene jegere/skyttere har skapt et marked for lettvektshagler. I sin iver etter å knipe mest mulig vekt ofrer gladelig produsentene skyteegenskapene på kravspesifikasjonens alter. Den gjennomsnittelige norske jeger vil aldri klare å bli venn med en lettvekter. Våpnet stiller høye krav til skytteren.

 

Hadde man latt være å sett seg blind på vekta, men heller funnet et våpen som var konstruert for skyting så ville rekyl aldri vært noe tema.

Link to comment
Share on other sites

der er vel en gammel regle som sier no sånn som børsevekta x 100=ideell ladn. en børse med vekt 3,4 kg er optimalt "balansert" rekylmessig med 34 gram ammo. når man da putter inn 40-52 ++ så vil jo børsa sin egen vekt være lav i forhold til gull regla. siden ingen er intr i børse på 4-6 kg og helst under 3 kg da blir det en pris å betale= høyere rekyl

Link to comment
Share on other sites

Sant rekylen følkes mindre i en halvautomat ja, da den foredeles over en lengre periode sett mot en O/U

Den vil i tillegg føles mindre jo tyngre hagla er, og jo bedre kolbekappa er.

Videre er rekylen generellt litt snillere på gassautomater en rekyldrevne.

rekyldrevne derimot kan genrellt gå litt lengre uten puss

Når det kommer til vekt kommer det jo litt an på hva du skal bruke den til, eks. postering eller lengre gåturer.

En allround vekt de fleste jakthageler ligger på er vel ca 3,2 +- kg.

Generellt vil en skyte bedre med litt tyngre hagle men balanse har mest å si.

Og selvsagt at hagla passer deg relativ greit med cast og fall

 

Derimot tror jeg problemet ditt med rekyl er dårlig kontakt med kolben. Ihvertfall med vanlig 12/70 ammunisjon om det er det du benytter.

Link to comment
Share on other sites

Comforten er helt topp å jakte med. Med 3,0 kg er den passe lett å bære på, og passe tung så den ikke blir for vinglete.

Du klarer aldri å hekte kolbekappa på comforten fast i klærne under montering, og pistolgrep og forskjefte blir ikke glatt selv om du er våt på hendene. Og som du sikkert har merket, så kjennes kolbematerialet ikke ut som billig plast.

 

Ikke bli bekymret om den myke kolbekappa og kinnstykket blærer seg litt i kantene etter lange dager i regn. Det ble jeg. Det forsvinner når det tørker igjen.

 

Gratulerer! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Da blir det en benelli comfort på meg også... Havesyken ble for sterk :lol:

 

Har lenge tenkt på å kjøpe meg ei halvauto, og så først på ei beretta ES100 som var avertert på nettsidene til jakt og friluft. Deretter drog jeg ned på den lokale våpensjappa for å se om de hadde den der slik at jeg kunne tafse litt. Berettaen hadde han ikke, men jeg var lur (dum :?: ) nok til å tafse på benelli comforten, og nå er ei børse satt av på bakrommet og søknaden er hos onkel blå :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...