Jump to content

Mindre rekyl i halvauto hagle enn O/U?


Froyd

Recommended Posts

ja, halvautomater har mye mindre rekyl, syntes jeg :) var på lerdu bana på lørdagen med ny halga og gamle halga..ny er en halvautomat og den gamle en O/U..jeg merket ordentlig forskjell da, når jeg hadde skutt med halvautomat siden sommer også prøver O/U nå...men er bare å trene egentlig..blir veldig bortskjemt med halvautomat.. veldig behagelig med mindre rekyl så klart :wink:

Link to comment
Share on other sites

Liker du franchi så kan jeg anbefale fast modellene, disse lages på benelli armi

fabrikken i italia. Har en franchi fast white og er godt fornøyd med den, eneste som

kan være lit dumt for deg er at de er lete noe som ikke er heldig med harde ladninger.

Men syns rekylen er behagelig på min fast white med vanlige jaktladninger, vekta på

den er 2,75kg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har Franchi Predator selv og er storfornøyd med den! Skyter man med lerdueammunisjon er rekylen praktisk talt ubetydelig. Man kan skyte LENGE før man begynner å merke det i skuldra. Har fortsatt tilgode å se at den ikke veksler lerdueammunisjon, som bl.a. Benellien til en kamerat av meg har voldsomme problemer med. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte for 1 år sida ei Baikal mp153. Dette er den rimligste H.aut på markede. Etter 200 leirdueskudd vekslet den alt av ammo. Har nå skutt 2-2500 skudd med den og har ikkje hatt noko problemer! Einaste problemet er at den kanskje er litt i tyngste laget... Med der er ein fantastisk balanse!

Link to comment
Share on other sites

For å spikke litt fliser så er det ikke mindre rekyl i ei halvauto en ei o/u, (forutsetter da at våpnene har samme vekt, kaliber og ladning)

Men det føles mildere mot skuldra da mekanismen og rekylfjæra i ei halvauto "drar ut tiden" kreftene virker.

 

Kjøp Benelli!

Link to comment
Share on other sites

beversport selger baikal.. men jeg vil anbefale deg en franchi fast whit eller predator.. som Funtaz sier er nesten ikke noe rekyl i den, veldig behagelig å skyte med, og den er rekyldrevet så den er VELDIG driftsikker som jeg syntes er bra.. veldig lett å pusse..aldri hatt noe tull med min.. dem selger Franchi predator nå for 9990 kr. koster egentlig 11190 kr..

 

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=c ... &topcat=41" target="_blank" target="_blank

 

bilde av Franchi Predator, veit ikke om du liker den i synth stokk. men her er et bilde i hvertfall.

 

w9ut77.jpg

Link to comment
Share on other sites

Froyd, jeg skjønner at vil-ha tarmen rykker nå med bilder av masse fancy halv-auto hagler :D , men jeg vil påstå at du kommer langt med å montere ei skikkelig feit rekylkappe på hagla di. Det trenger ikke blir sjøstygt heller, om du er fingernem eller får en børsis til å gjøre det for deg?

 

Den du har i dag har vel bare en tynn, hard plastkappe?

Link to comment
Share on other sites

Det Skee foreslår er ganske lurt. En moderne rekylkappe/pute i steden for plast eller tre kan hjelpe mye.

 

Men om du nå er bitt av havesyken eller (verre) rekylsyken, så er det to typer halvautomater. Rekyldrevet og gassdrevet. Sistnevnte er snillest i mønsterklassen når det gjelder rekyl, men noen modeller kan sutre litt på leirdueammunisjon.

 

 

Kan banke hele dagen med min Winchester 1400. Det går ikke med Lanber'en...

Link to comment
Share on other sites

har vert i halvauto land selv jeg. det som var bra med min beretta st390 var nydelig rekyl,. resten traff ikke hos meg. masse vekslingstull m 24gr lerdue ammo,dårlig/framtung balanse,og på blanda jakt valgets kvaler... hvilken ammo,haggelstørrelse,choke,etc sk jeg velge!! på dobbel kan du operere med forskj haggelstørelser og choker uavhengig av hverandre på en gang. det blir mest fleksibelt. rekylen er mye mer behagelig i halvauto uten tvil. liker ikke rekyl selv jeg selv om jeg har skutt mye. har nå (omsider) funnet ut at 12/70 ammo er plenty kraftig nok fra rådyr og nedover. har muligheten i haglene mine å bruke 76 ammo men er faktisk slutta med det da jeg ikke merker forskj i drepe evne på viltet. sett gummi kappe på hagla di,og bruk 70mm ammo på jakt så minker rekylen merkbart-eller så gj du som jeg gjorde....... blås i rådene du fikk, kjøp halvauto og erfar selv,selv om jeg ikke ble det,det er mulig du blir halvauto freak resten av livet!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har selv skutt masse med halvauto. å det er veldig fint å nesten ikke rekyl. Men så må man se på vekten i forhold til en o/u. Halvautoen er ganske mange kilo tyngre, å det merker du i armene etter en hel dag i fjellet.

Tror egentlig ikke rekylen er noe problem når du kommer deg ut i marken. Blir noe helt annet når du står hjemme eller på en skytebane å knaller masse skudd etter hverandre. Merker nesten ikke noe til rekylen når jeg er på jakt å adrenalinet bruser i kroppen. Da er det helt andre ting som står i tankene :)

Er ikke helt sikker på nasjonaliteten på børsa, men heter TOZ cal 12/70----

Kjøpte denne brukt for ca 20 år siden, å den er enda et prakteksemplar av en hagle.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, fredagskveld og greier.. Når noe er ganske mange kilo lettere enn 2,65 og 3,0kg så er det pokker meg lett å dra med til fjells!! Skal på rypejakt på 970moh neste helg og vi skal begynne å gå ca 20moh så en av disse haglene hadde definitivt vært noe å hatt med seg istedet for en pumpehagle på 3,3kg! (Rem 870,12/89)

Link to comment
Share on other sites

den choken var ikke dum!! bruker du den innst på full spredning da når du går på blanda jakt,og så må man være kjapp å stille om hvis du trenger trangere samling? har du kappa pipa eller har du fått lengre/mer fremtung børse? mener nå fortsatt at dobbel har fordelen med 2 choker med valgfri spredn,og 2 forskj haggelstørelser,patroner kjapt tilgjengelig på jakt. men absolutt enklere med poly ch enn nøkkel og 5 tuber i lomma for å endre skuddbilde etter situasjonen.slettens ikke dum den der.......

Link to comment
Share on other sites

Chokene i baikal hagla er såpas svake at skal du skyte mye med hd hagl anbefaller jeg deg å kjøpe

med en trulock extended choke. Før eller siden så ryker orginalchoken ved mye bruk av hd hagl, det er

ihvertfall min erfaring. Du må heller ikke bli overasket om denne hagla har vekslingsproblemer, hadde stor

problem med det den jeg hadde, selv etter x antall runder med kraftigere ammo.

Link to comment
Share on other sites

Er sant det der med på jakt merker man verken rekyl eller smell. Men er jo børsa man trener med som bør være med på jakt. Har man to hagler som sitter likt i kroppen er det jo forsåvidt greit , siden hagle ikke er presisjons-skyting i den grad.

Det med en choke kontra to.... Kan man ikke legge et skudd i løp str 4 , og et i mag. str 3 feks?

Tenker da på skogsfugl osv. Duejakt er jo mer like avstander som regel. Dette er jo praktisert i O/U-hagler med fast boringer etter det jeg har hørt....

Mye greier for litt mindre rekyl :lol:

 

Til deg ja revjakt :lol:

Link to comment
Share on other sites

self kan du bruke forskj ammo i halvautoen din! no problem. sorry for mine avsporinger i tema. halvauto har mindre rekyl uten tvil. spes merkbart hvis du har bruk for magnum. var eg deg så ville jeg kjøpt med 89 kammer. eg har virkelig prøvd å se forskjellen mellom 76 og 70 ammo uten å merke forskjell i drep og skuddbilder intrengning. er jo bare 6mm forskj på ammoen ogda. så kansje ikke så dumt med halvauto og skikkelig 89 magnum hvis du først sk ta steget fult ut.... ups-ny emne avsporing i gjen gitt....

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke hengt meg for mye opp i dette med choker. Viktigere å treffe enn å ha den perfekte spredning. Ulike haglestørrelser kommer også høyere enn choker i min bok.

 

Har Poly-Choke (lengste utgave) på børsa, jeg med, og bruken er ganske enkel: du justerer ettersom fuglene trykker i løpet av jakta. Og litt artig når andre sitter der og lurer på hva nå de hakkene betydde igjen... :)

Det merkes at den er der - overdimmensjonert stykke metall ute på børsepipa. Bruker i grunnen helst en normal choke med full åpning. Litt lettere å bære på og håndtere i skogen.

Link to comment
Share on other sites

hei dere.

jeg har lurt litt på benelli lenge nå, men har greid meg med o/u.

i høst lånte jeg en halv,aut av svigers.

det er en yldis 12/76 billig panger i mine øyne, men har blitt positivt overrasket over tyrker`n :roll:

spiser alt fra 24g leirdue ammo og opp til kraftig bb gåsladninger.

og vis den kutter ut er det jo bare å levere den hos politiet og kjøpe en ny......billig panger

hadde ikke likt å dra med meg ei dyr hagle på sjøfugljakt, saltvann er drepen for det meste.

så det blir morro å se hvor lenge den tåler hard behandling og kraftig ammo...

 

noen ander som har prøvd denna eller???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...