Jump to content

Tråden for Antonio Zoli


Kjetil-A

Recommended Posts

Sitter med nyanskaffelsen i fanget nå.

Det er ei Rubber i 30-06, med en 3-9x40 Leupold på toppen.

Er blandt de som fikk et knakende godt kjøp hos Jakt & Friluft i Arendal.

 

Jeg klør etter å komme meg på en bane og se hva jeg og den nye vennen min er gode for!

Link to comment
Share on other sites

Grattis!:)

 

Fikk innvilget søknad forrige uke, har betalt gebyret så venter bare på tillatelsen! Tok en uke fra søknad hos oslo politikammer til innvilgelsen lå i postkassa, må si det er kjapt levert!

 

Så da blir det tur til Arendal snart:)

 

Hvor er det du skyter hen jens?

 

Lykke til med skytingen!

Link to comment
Share on other sites

Litt flaks skal man ha:)

 

Var litt ivrig så kjøpte arco rubber i kal .308 før prøve og tillatelse var i boks...men nå er begge deler i orden så nærmer seg avhenting:)

 

Hold oss gjerne oppdatert på opplevelse av rifla, presisjon og eventuelle jaktresultater, spennende å høre andres erfaringer!

 

Av ren nysgjerrighet, hva var det du endte opp med å velge zolien til fordel for?

Link to comment
Share on other sites

Stod ikke over fordi det var et jallavåpen jeg tenkte på, men rettogslett fordi jeg aldri hadde fått tid til å skyte storviltprøva med våpenet. Da kunne det være det samme, tenkte jeg.

Tror det var ei CZ av en eller anna type. Hadde sikkert ikke angra, men her fikk jeg ei ny rifle til bruktpris.

 

Er litt spent på om det gummibelegget holder lenge. Det er ganske godt å holde i nå ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Kjetil-A: Da er du hovedgrunnen til at jeg er knappe 8000 kr fattigere. Svippet innom denne tråden på jobb i dag, sendte en e-post til Jakt og friluft, og bestilte samme rifla som du. (men i 6,5x55). Du burde skamme deg :mrgreen: , jeg har egentlig ikke bruk for den da jeg har en sako 75 (308) med en swarovski på toppen. Men men, jeg har jo en 6,5x55 demper jeg må sette på et eller annet. Det er vell grunn nok?

 

Hva slags tofot har du? Og hvordan festet du den? Er det vanlige reimfester på rifla sånn at en harris tofot vil passe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde å demontere sluttstykke i dag, men var nok ikke "tøff" nok. Jeg vred "hanen" en kvart omdrining, men så fikk jeg den ikke lengre. Ble litt usikker på om jeg har vridd rett vei, og valgte ha å vri tilbake. Hvilken vei skal jeg vri, med eller mot klokka? Når jeg ikke klarer å vri lengre med handkraft, er det da noen triks jeg kan bruke?

Link to comment
Share on other sites

@SuperXX:

Jeg skammer meg masse :lol: Slår meg på lanken (hånden ja), og sier fy høyt til meg selv. Kjerringa ser litt rart på meg, men det får være endel av straffen min.

 

Jeg synes du har grunn nok i massevis til å kjøpe deg en enda en rifle, det er jo tross alt viktig å ikke ha ubrukte ting liggende (som en lyddemper) :mrgreen:

 

Jeg har den rimeligste tofoten fra jaktdepotet. En helt grei tofot, som jeg bare fester direkte i reimfeste på rifla. Så ja, jeg vil mene at Harris tofoten vil passe.

 

@Geir B.: Du må vri med klokka, og du må nok bruke litt kraft.

Link to comment
Share on other sites

hei jeg er ny her på kammertet men meldet meg på her. :wink:

jeg har akkurat fått min nye Zoli Alpen i kal 6,5x55.

det første jeg så når jeg opnet esken var den fine graveringa på låskassa.

 

har ikke fått prøve skutt den enda pga venter på at børsemaker skal montere eaw sving montsje :D

har bare en billi kikkert. men tenkte jeg skulle spandere på meg en zeiss Duralyt 2-8x42 :D håper detta blir bra :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har nå fått demontert sluttstykket og vred tenstemplet ca. 1 omdr. og prøvde så. 2 skudd gikk greit, mens det 3.klikket. Strammet så en omdreining til. Samme resultat. Prøvde så å slakke ned igjen 3 omdreininger, men fikk da 3 klikk.

Jeg er nå i vilrede på hva jeg skal gjøre, skal jeg stramme mer? Er 3 omdreininger mye? Jeg brukte en tang da jeg vridde tenstempelet, men det var ganske hardt å vri.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte også en Alpen, men i kal. 308. Jeg valgte denne bl.a. p.g.a. det flotte gravyret. Hart ikke fått skutt så mye med den enda, men forventer at presisjonen også er bra. Det enerste jeg nå sliter med er å få justert den slik at jeg kan skyte Nato amunisjon med den. Lykke til med din.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Leupold VX1, 3-9x40.

Selv er jeg ikke så vant til kikkert, men jeg liker den veldig godt. Skarp og fin, og lett å se gjennom.

 

Det var ei veldig fin ei du hadde sikra deg, mustang. Fin gravyr, og så hadde det vært gøy å ha åpne sikter. Det er litt moro å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter mye venting og purring på Jakt og Friluft, fikk jeg beskjed om at de kunne justere riflen slik at den kunne skyte Nato amunisjon. Ettersom jeg bor i Kvinesdal og det er et stykke til Arendal spurte jeg Jakt og Friluft AS om jeg kunne sende riflen bort med en kamerat som bor her i bygden og som har tett kontakt med Jakt og Friluft AS. Jeg fikk da til svar at jeg kunne det, evt. levere riflen til Aaberg AS (som er et søsterselskap til Jakt og Friluft). Da dette firma er lokalisert i Lyngdal, nær der jeg bor, valgte jeg å levere riflen der. Betjeningen var høflig og grei og etter 4 dager fikk jeg beskjed om at riflen nå skulle kunne skyte Nato (har ikke fått testet enda) men ble overrasket da jeg fikk en regning på 550 kroner for dette. Etter min oppfatning burde dette heller vært oppfattet som en reklamasjon. Jeg sendte derfor en mail til Jakt og Friluft og påpekte dette. Fikk da til svar at jeg måtte betale regningen. Hadde jeg levert til dem i Arendal, hadde det ikke kostet noe. Dette provoserte meg kraftig. Når jeg skriftlig får to alternativ og det ikke er nevnt noe om at det koster å velge det ene alternativet og ikke det andre, ja da blir jeg overrasket. Jakt og Friluft er ikke blandt mine favoritter lengre. Jeg var blant de som kjøpte Zoli til 50% rabatt, og sånn sett fikk jeg et meget godt kjøp, men jeg må dessverre fastslå at jeg slett ikke er fornøyd med oppfølgingen. Det er nok bedre å betale litt mer i utgangspunktet og oppleve at kunden er en viktig person for leverandøren.

Ovennevnte har nok ikke så mye med Zolien og gjøre, men mener det kan være nyttig å dele opplevelser en har hatt med leverandøren.

Nå håper jeg imidlertid at våpenet fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Det der syntes jeg var en skikkelig lusen kundeservice. Har du kontaktet Ing. Aaberge om dette? Om du har og ikke kommer noen vei ville jeg kanskje kontaktet Mas Holding AS, som eier både jakt og friluft og Ing. Aaberge. Er jo ikke helt sikkert det heller hjelper, men verdt et forsøk hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå er alt bra. Roy Aaberg ordnet opp og jeg fikk ordnet Zolien gratis. Har nå prøvd den med Nato amunisjon og den gikk veldig bra med den. Samlingen var meget bra. Etter å ha skutt en del med Nato, byttet jeg over til Remington bryspiss og disse hadde omtrent samme treffpunkt. Gikk et par cm høyere på 100 meter. Jeg er meget godt fornøyd med den nye riflen og med den service som Aaberg viste.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er det noe som vet om det er mulig å kjøpe 5 skuddsmagasin til denne rifla?

 

Den ble levert med et 3 skuddsmagasin og som andre her inne har erfart så kan det være problemer med å få kammret det siste skudde. Virker som tilbringerfjæra er sykt stram og fører til for stor friksjon mellom patronene. Patron 1 og 2 går bra men ikke bestandig nummer 3. Har sendt e-post til Jakt og Friluft angående dette men de har overaskende nok ikke svart :mrgreen:

 

Har nå fylt magasinet med tommhylser i håp om at dette vil "slakke" fjære og fikse problemet. Synn med magasinproblemet for ellers er rifle topp.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Er det noe som vet om det er mulig å kjøpe 5 skuddsmagasin til denne rifla?

 

Den ble levert med et 3 skuddsmagasin og som andre her inne har erfart så kan det være problemer med å få kammret det siste skudde. Virker som tilbringerfjæra er sykt stram og fører til for stor friksjon mellom patronene. Patron 1 og 2 går bra men ikke bestandig nummer 3. Har sendt e-post til Jakt og Friluft angående dette men de har overaskende nok ikke svart :mrgreen:

 

Har nå fylt magasinet med tommhylser i håp om at dette vil "slakke" fjære og fikse problemet. Synn med magasinproblemet for ellers er rifle topp.

 

 

Jeg hadde samme problemet som deg med mitt magasin, løsningen ble å dele magasinet og " vri fjæra litt opp i framkant "

det løste problemet hos meg :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 4 months later...
  • 1 year later...
  • 10 months later...

Hei! Jeg fikk nylig en Antonio Zoli drilling i posten og er strålende fornøyd! Rett og slett ei herlig børse :D Da jeg var ute å prøvde den uten kikkertsikte gikk den likevel 15 cm. for høyt på 40 meter. Lurer derfor på om noen har erfaring med ammunisjon til dette våpenet? Kaliberet er 12/12/6,5X55.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Har lyst på en AZ 1900, da første rifla jeg jakta med var en Husqvarna 1900.

Skal prøve å få tak i en med hengsla magasin. Men leste en plass at versjon med innebygd/hengsla magasin bare har plass til 3 patroner i standardkaliber som 308 ??? 

Stemmer det ?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sku said:

Har lyst på en AZ 1900, da første rifla jeg jakta med var en Husqvarna 1900.

Skal prøve å få tak i en med hengsla magasin. Men leste en plass at versjon med innebygd/hengsla magasin bare har plass til 3 patroner i standardkaliber som 308 ??? 

Stemmer det ?

Nei det stemmer ikkje. Laust magasin tar bare 3 skudd, hengsla magasin som eg sjølv har tar 5

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Sku said:

Noen som har en Antonio Zoli 1900 Trial / Pro S, og kan skrive noen ord om hvordan rifla føles ? Finner ikke noe særlig info på nettet.

 

AZ100.jpg

God balanse, god kinnkontakt med 50mm kikkert, god presisjon og fantastisk sluttstykkegang. Avtrekket kan med fordel få ein runde hjå børsemaker for det er litt tungt. Har trial sjølv.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...