Jump to content

Tråden for Antonio Zoli


Kjetil-A

Recommended Posts

Har nylig kjøpt meg en Antonio Zoli 1900 Arco CR. Har ikke fått testen den så mye enda, men så langt er jeg fornøyd med det meste.

Lurer derfor på hvor mange av oss kammerater som har en Zoli 1900, og om dere vil fortelle litt om:

 

  • Hvor lenge dere har hatt den

  • Hva dere jakter med den

  • Kaliber

  • Presisjon

  • Hvilken ammo/kule som gir best presisjon

  • Generelt

  • Kanskje et bilde

 

Jeg kan starte:

Har som skrevet over nylig kjøpt den, så ca to uker gammel. Jeg kommer for det meste til å jakte rådyr med den, men blir nok en allrounder. Kaliber 308win. Presisjonen har vært noe varierende, fra 25mm samling og oppover. Sist jeg var på banen fikk jeg ikke bedre enn 40mm samling. Er enda usikker på om dette skyldes kikkert, skytter eller rifle. Til nå er det Remington UMC 150grs som har gitt best presisjon. Ellers er jeg veldig imponert over hvor lett det er å ta ladegrep. Bolten glir "som en varm kniv i smør".

 

Et litt dårlig bilde på en rotete benk :lol:

IMAG0178.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å tenke i disse baner da det plutselig dukket opp et godt tilbud på finn.no, men finner lite specs på våpenet..

Skulle gjerne hatt lengde, vekt og lengde løp på våpenet...

Er det løst magasin på rifla?

 

Venter spent på andre erfaringer...

 

Anmoe

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering på samlingene mine. Fikk samling på 22mm med norma jaktmatch idag :mrgreen:

 

Om du vil lese litt om riflene kan du gå hit:

http://www.zoli.it/index_2.php?pagina=zoli_model/carabine.html

 

Og går du hit så kan du laste ned Zolis katalog (velg den på engelsk :lol: ).

http://www.zoli.it/index_2.php?pagina=catalogue/tour.html

 

Zoli Arco CR (den jeg har med laminatstokk) veier 3,3kg. Du kan få den med både hengslet magasin og løst magasin.

Løpslengden husker jeg ikke, men jeg kappet min til 45cm. Fungerer helt perfekt for meg :)

Link to comment
Share on other sites

http://www.safarifirearms.com.au/Rifles-Zoli.htm

 

Her har de også en del info om Zoli riflene. Bl.a. vekt.

 

Var på hengende håret at jeg ikke kjøpte en nydelig Zoli Alpen selv på 50% hos Jakt og Friluft, men

så kom de med det tilbud på en Sako 85 som var for godt til å takke nei til, så da ble det en sånn

istedet. Skulle gjerne hatt begge! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei. Ser dere diskuterer Zoli rifler. :D

Jeg ble den lykkelige eier av en Zoli 1900 rubber i 6.5X55 den 21.01.2011. Jeg er meget fornøyd til nå, fikk en god pris fra Jakt&Friluft i Arendal. Løpet ble kappet på 50 cm, på tanke på et hendig våpen. Orginalløpet var på 60 eller 65, noe jeg ikke helt husker :oops::oops:

 

Jeg kjøpte en litt spesiell versjon av den: Jeg kjøpte den som har en trestokk, men som er belagt med gummi over trestokken.

 

Sender med et bilde av den: Det er en S&B Zenith Nigth and day 3-12X50 montert i en Leupold standard hel skinne. Løpet er kappet på 50 cm og gjenget opp for 14X1.5.

 

Den ska brukes til rådyr og oppover.

 

Jeg har ikke fått sjanse til og få testet den enda med flere forskjellige typer ammo. Jeg har skutt noen skudd med Norma Jaktmatch og den første samlingen med den målte 13mm.

 

normal_DSC00304.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei folkens, henger meg på denne

 

På lødag kom det en Zoli 1900 arco rubber 6,5x55 i posten. Kjøpe demo brukt S&B Zenith 3-12x50 med FD4 (Rødpunkt) medforstørrende retikkel og kulebane kompensator.

Dette er min første rifle er dog ihuga fugl jeger med 2x Breton. Børsa skal brukes til toppfugl og Rev.

 

Det som nå haster er å finne en lørdagsåpen skytebane i Oslo området så jeg får skutt inn børsa, noen som kan anbefales? Ikke så dumt om det er mulig å få litt instruksjon på kjøpet!

 

Trenger også tips på ammo, helmantel til toppfugl og ekspanderende til rev helst med samme kulebane ut til 200-250 meter.

 

/Kjetil

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset. Løvenskiold på lørdager høres bra ut.

Har også funnet en bane ved hytta jeg kan bruke så da blir det innskyting på lørdag om været er sånn skapelig. Ulempen er jo at den ikke er nevneverdig benyttet om vinteren(Les ski for å sette opp skiver + lapping).

 

/Kjetil

Link to comment
Share on other sites

På løvenskiold er det elektroniske blinker:) Så da slipper man lapping og risikofylt skiløping....:) Ellers er det jo andre riflebaner i osloområdet, men jeg har bare vært på løvenskiold. Kan jo eventuelt sjekke om det er åpent på banen i enebakk, ellers er det en innendørsbane i oslo også, fjellhallen på grefsen.

 

Står en del info på sidene til OJFF:

 

http://www.oslojeger.no/OJFF/Skytebaner.html

Link to comment
Share on other sites

Da var rifla i hus!!!Foreløpig ser det svært bra ut. Løst magasin og laminat stokk, med en S&B 3-12x50 på toppen. Håper å finne en plass å prøve den snart, men er desverre dårlig med skytebaner som er åpen for rifleskyting på denne tiden i omegn. Lurer på om jeg skal levere rifla til kapping og gjenging. Hvor langt/kort kan jeg kappe (6,5x55) løpet og fremdeles opprettholde kravet til storvilt med fabrikkammo? Og hvilen gjengedim. er gjengs?

Link to comment
Share on other sites

Da var rifla i hus!!!Foreløpig ser det svært bra ut. Løst magasin og laminat stokk, med en S&B 3-12x50 på toppen. Håper å finne en plass å prøve den snart, men er desverre dårlig med skytebaner som er åpen for rifleskyting på denne tiden i omegn. Lurer på om jeg skal levere rifla til kapping og gjenging. Hvor langt/kort kan jeg kappe (6,5x55) løpet og fremdeles opprettholde kravet til storvilt med fabrikkammo? Og hvilen gjengedim. er gjengs?

 

Sjekk denne tråden

 

viewtopic.php?f=14&t=11322

 

Der er det folk som har kappet ned til 50 cm. Evt hør med jakt og friluft i arendal kanskje, dersom det var der du kjøpte børsa?

 

Er personlig helt grønn, men har kjøpt arco rubber selv så henger meg på :)

Link to comment
Share on other sites

Sjekk denne tråden

 

viewtopic.php?f=14&t=11322

 

Der er det folk som har kappet ned til 50 cm. Evt hør med jakt og friluft i arendal kanskje, dersom det var der du kjøpte børsa?

 

Er personlig helt grønn, men har kjøpt arco rubber selv så henger meg på :)

Har lest denne tråden og tenkt å ta telefonen til jakt og friluft i morgen :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... har sett litt på magasinet på rifla. Fylte det med 3 skudd, og prøvde å "tømme" det ved å bruke tommelen for å simulere sluttstykke. Det endte hver gang med at de to første skuddene gikk greit, men det 3. skuddet "tippet forover" og kilte seg med kula stående ned i magasinveggen. Kjenner det er veldig stor forskjell i "stramheten" på fjæra fram og bak på magasinet. samt at "plata" som hylsene hviler på ligger tilta litt ned mot venstre(skjev). Noen flere som har dette problemet? Eller er det bare at jeg har fått et "mandagsmagasin"? Ser for meg at det vil bli et problem med matingen hver gang... Virker rett og slett som om det er for stort spenn i fjæra i bakre del, slik at det blir for stor friksjon mellom patronene når sluttstykket drar frem den øverste. Dette fører til at den under blir dradd litt frem den å... Som igjen fører til at den siste kiler seg.

Link to comment
Share on other sites

Nei, prøvde ikke å mate. Fruen så skeptisk nok ut, der jeg satt å fikla med børsa på stua og begynte å pakke ammo i magasinet. Må prøve å mate i løpet av helgen. Er også spent på utkastingen av tomhylsa. synes den bakre basen ser ut til å stå langt frem (leopold todelt qr base). Men skal nå være tilpasset zoli disse basene, så det går vel mest sannsynlig bra.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg prøvd å satt inn magasinet og mate (uten tennstift) og det ser ut til at den mater greit. Fjæra i magasinet er nok litt stram, for hylsa henger seg litt opp i magasinet noen ganger. Dette er pga, for høy friksjon mellom hylsa og toppen på magasinet. Men kanskje det går bra om jeg lar magasinet ligge noen uker fyllt med ammo. Burde vel ta litt av spennet da...eller..? Utkastingen av hylser funker for øvrig veldig fint..

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endelig fått prøvd Børsa (Arco Rubber 6,5x55 S&B 3-12x50 FD4), tok en tur på Løvenskjold på lørdag.

 

Startet med 5 skudd med puss mellom så 3x5 med puss mellom. Usikker på om dette har noe for seg men...

Kikkert var bra montert, 9 klikk ned, 3 til venstre var det som skulle til.

 

Siste gangen jeg hadde en rifle mellom hendene var sånn ca 1998 (AG3), var derfor usikkker på om dette ville fungere.

 

Denne serien er skutt sittende med kneet som støtte:-)

ACFCBARua4tm.jpg

 

Må si jeg er meget fornøyd så langt....

Edit: Brukte Norma Elektron Fågel

 

/Kjetila

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så bra!! Og børsa di er ikke glassbeddet?

 

Skal opp til jegerprøve 9. mars, forhåpentlig står jeg på den og kan hente min 1900 rubber .308w etter ikke alt for lang tid:) Virkelig oppløftende å se at disse børsene skyter godt, totalt ukjent for meg men jeg synes de var mye finere å se på enn alt annet jeg vurderte (t3, rem 700, weatherby, thompson center etc) så jeg klarte ikke å dy meg :) Egentlig lite informasjon å finne om de, men har enda ikke kommet over noen som slakter de totalt så tok sjansen hehe...mye mer negativt å finne om de andre kandidatene ihvertfall.

 

Hvilken forstørring skyter du med på 100 meteren forresten? Har en zeiss classic 1,5-6x42 som skal monteres på min i første omgang, men merker når jeg tjuvtitter på rådyra utenfor kjøkkenvinduet gjennom siktet at jeg gjerne kunne hatt en litt større forstørring. Men men, det får bli i neste omgang! :)

 

Stå på, vi får prøve å få til et zolitreff på løvenskiold i løpet av våren hehe:)

Link to comment
Share on other sites

Ingen bedding så langt jeg vet.

Prøvde forstørring fra 3 til ca 8, serien over er skutt med 3x og rødpunkt.

 

Må innrømme at jeg hadde problemer med å få dette nogen lunde rolig fra ca 7x >

på 12x kunne jeg bare glemme å skyte. Antar at dette bedrer seg når jeg får skutt noen hundre skudd, akkurat nå er jeg bare strålende fornøyd som det er.

Lykke til med jegerprøven

 

/Kjetila

Link to comment
Share on other sites

Det var et godt tips. Fikk sluttstykket greit ut.

Så et annet spørsmål.

Riflen ble levert med en Leupold STD montasje, istedet for QR (fikk redusert prisen). Leverandøren da at dette var en bedre løsning dersom jeg ikke hadde behov for å ta av kikkerten (mer stabil). Har noen synspunkt på dette?

Et annet spørsmål i forhold til kikkert montasjen er festet. Av en "våpenkyndig" ble jeg anbefalt å be om at det skulle freses spor for bakre base, da dette skulle sikre bedre stabilitet. Da jeg fikk riflen hadde de ikke frest ut spor og svarte på mitt spørsmål at dette ble aldri gjort på Zoli eller Husquerna. På disse blir montasjen festet med 4 skruer og er veldig stabile sier Jakt og friluft. Har noen erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke har planer om å bytte kikkert på den så holder det med standard leupold stålmontasje.

 

På min Zoli kjøpte jeg leupold QR montasje. Når jeg monterte på kikkerten viste det seg at bakerste base var 1-2mm for høy. Tok den med meg tilbake til jakt og friluft. Han jeg snakket med var ikke klar over at basen måtte freses, men spurte en av de andre der om dette og fikk til svar at det var standard at alle leupold montasjene som var til zoli måtte freses litt.

 

Det er mulig dette kun gjaldt QR basene, så jeg ville sjekket først med dine baser om jeg var deg. Skru av øverste halvdel av ringene (de må være festet til basen), bruk noe lite som du vet er helt rett (f.eks et skyvelær) som retterholt. Press den ned mot bakerste ring slik at den ligger rett på ringen. Om den da også ligger rett i fremre ring behøver ikke bakerste base å freses. Men om retterholten ligger 1-2 mm over fremste ring ville jeg ringt til jakt og friluft å klaget.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg snakket med Jakt og friluft. De sa at det berre var QR med to baser som måtte freses. Med std. montasje skimser de når de monterer. Jeg har derfor ikke tatt av kikkerten for å sjekke slik du beskrev. Var på banen og prøvde riflen i dag. Jeg kjøpte kikkert Tysk 4 og krysset på denne er litt tykt så jeg fikk ikke en helt god samling, men tror jeg beholder den likevel da den jo er bra på jakt. Ble imidlertid litt skuffet fordi jeg ikke klarte å skyte Nato skudd. Prøvde 3 skudd og alle klikket. Er det flere som har prøvd Nato skudd i Zoli riflene?

Link to comment
Share on other sites

Mener å erindre at jeg en gang hørte at NATO-ammo kan klikke litt lettere i sivile rifler. Tror også det ble sagt at dette er grunnet at tennsatsen må få en kraftigere trøkk av tennstiften. ( Ikke at jeg synes det virker sansynlig, men men..)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen få nato skudd i min, hvor én av fem klikket. Har forsåvidt slitt litt med klikk ellers, også på fabrikk og hjemmeladet. Men det var helt til jeg fant ut av at den er meget enkelt å stramme slagfjæra. Etter jeg gjorde det har jeg opplevd null klikk. (Var å skjøt idag).

 

Jeg må også bare legge til at jeg etter skytingen idag fortsatt er meget fornøyd med børsa... Idag fikk jeg til relativt gode samlinger jevnt over (25mm) både med lapua match fabrikkammo og hjemmeladet ammo med partizan kuler. Jeg var en liten stund bekymret for at det var børsa som spredte skuddene mine, men det er nok mannen bak som ikke er like god til å skyte som han først trodde :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk for greie svar. Flott at du er godt fornøyd med riflen nå. Jeg er også spent på å prøvd den litt mer. Jeg er imidlertid litt misfornøyd med at jeg ikke kan skyte Nato ammunisjon. Hovedgrunnen til at jeg valgt kal.308 var jo at jeg har grei tilgang på Nato ammunisjon. Jeg har spurt Jakt og Friluft om Nato ikke går i Zoliene og om det evt. kan gjøres noe, men har enda ikke fått svar. Hadde vært flott om jeg kunne få vite hvordan du strammet slagfjæren? Er det noen risiko forbudnet med å stemme den (kan den stremmes for mye)?

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen børsemaker, men kan ikke tro det skulle være forbundet noen fare ved å stramme fjæren. Tennstiften stopper opp på samme sted uansett, så er bare hvor hardt den slår mot tennhetten som du stiller inn.

 

Slik jeg gjorde det var å demontere sluttstykket. Deretter skrur du bare på selve tennstiften med klokka. Da strammer du fjæren. Jeg strammet litt, satte sammen sluttstykket igjen, kamret rifla og skjøt mot sikker retning og gjentok dette frem til patronen gikk av. Husk at du må kamre med en ny patron for hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...