Jump to content

Weatherby Vanguard. Polering av avtrekk. (Bildetråd)


Glenn_G

Recommended Posts

Hei folkens.

Har blitt litt hekta på å mekke på våpnene mine, synes mekanismene er veldig fascinerende. Jeg er ingen våpensmed men det finnes jo så mye info både på internett og i bøker, jeg prøver også å være forsiktig med hva jeg gjør da selvsagt. Nå har det seg sånn at jeg har en weatherby vanguard i .30-06 med en Boyds stokk på som jeg i utgangspunktet kjøpte for jakt. Har nå begynt med langholdsskyting og jeg tror at rifla kommer til å bli bygget om for ren benke/langholdsskyting etter hvert. Dermed så fikk jeg det for meg at det ikke var så farlig å begynne å justere og fikse litt på avtrekket siden rifla alltid ligger på bag'er siktet inn mot målet FØR det kommer ammunisjon i kammeret. På jakt så vil jeg ha et ekstremt trygt avtrekk med både litt kryp og relativt tung avtrekksvekt for sikkerhetsskyld, mens på bane så er ikke det noe tess. Det skal jo være trygt men man kan ikke ha så ekstreme marginer som jeg vil ha på jakt for da blir presisjonsskyting på lange hold veldig vanskelig. Nå når jobben er gjort så ser jeg jo at det er lett å justere fram og tilbake fra jakt til baneavtrekk uansett da :D

 

Tenkte å legge inn endel bilder med forklaring på hva jeg har gjort og håper noen som har mer peiling kan si om det ser greit ut eller om det er noe som er feil. Og også om det er noe mer jeg kan gjøre. Jeg liker veldig godt bilde-tråder selv og her blir det bilder av alle smådelene i mekanismen som anngår avtrekket og hvordan de er satt sammen så jeg håper at iallefall noen vil ha glede av denne tråden :D Å demontere og sette sammen mekanismen er ikke vanskelig om man følger nøye med og passer godt på smådelene.

 

Jeg har IKKE utdanning i dette så det er IKKE en oppskrift som jeg anbefaler noen å følge! Men jeg har skrevet det trinn for trinn for å illustrere hvordan ting er satt sammen.

 

IMG_5280%20%5B800x600%5D.JPG?psid=1

Her har jeg tatt ut splinten som hindrer sear'en i å vippe ut av mekanismen. Har også vippet den bakover for å illustrere.

 

IMG_5279%20%5B800x600%5D.JPG?psid=1

Her ser man fjæren som presser sear'en opp igjen etter avfyrt skudd.

 

IMG_5282%20%5B800x600%5D.JPG?psid=1

Her driver jeg ut splinten som holder og hengsler sear'en. Den kan kun drives ut fra venstre mot høyre!

 

IMG_5281%20%5B800x600%5D.JPG?psid=1

Her kan man se hvorfor splinten bare går en vei. På det stadiet kan både sear'en og fjæren tas ut.

 

IMG_5284%20%5B800x600%5D.JPG?psid=1

Den bakerste justeringsskruen er for å justere kryp i avtrekket. Den kan justeres fra laangt kryp til at avtrekket går av idet man lukker bolten! Men det er et hull i sideplaten så man kan se rett på inngrepet mellom avtrekker og sear så det er lett å justere. Om man er usikker så kan man bare løsne mutteren minimalt og så skru ut hele skruen. Da kan den settes tilbake igjen slik den stod uten problemer. Man kan også måle fra toppen av skruen til mutteren med ett skyvemål for å være garantert å ende opp med fabrikkinnstilling på kryp om det er ønskelig. Feiljustering her kan medføre at våpenet går av ukontrollert! Aldri juster vekk ifra fabrikkinnstilling medmindre du er sikker på hva du gjør.

 

IMG_5288%20%5B800x600%5D.JPG?psid=1

For å ta ut splinten til avtrekkeren så er det bare å fjerne låseskiven..

 

IMG_5289%20%5B800x600%5D.JPG?psid=1

Og drive den ut.

 

IMG_5293b%20%5B800x600%5D.jpg?psid=1

Her er avtrekkeren tatt ut og returfjæra dens er merkert med en pil. Fjæra kan tas ut på det stadiet her.

Fjæra er veldig kraftig og selv om jeg skrur justeringsskruen helt ut så er avtrekksvekten veldig høy så jeg vil skifte ut denne når jeg skal skyte i benk da det er umulig å få lett nok avtrekk for slikt bruk med den originale fjæra. Dette er jo en sikkerhet som weatherby har lagt inn.

 

IMG_5295%20%5B800x600%5D.JPG?psid=1

Her polerer jeg på inngrepsflatene på avtrekkeren. Brukte autosol og bomullsrondell. Viktig å ikke fjerne gods. Passet også på å polere i samme retning som mekanismen jobber og jeg holdt en rett vinkel ned på delen.

 

IMG_5304%20%5B800x600%5D.JPG?psid=1

Ble bra dette synes jeg. Viser litt dårlig på bildet da.

 

IMG_5297%20%5B800x600%5D.JPG?psid=1

Tok også litt på baksiden for å være sikker på at sear'en slipper som den skal.

 

IMG_5301%20%5B800x600%5D.JPG?psid=1

Ble veldig blankt og fint men det var ikke ille i utgangspunktet heller.

 

IMG_5307%20%5B800x600%5D.JPG?psid=1

Avtrekkeren gled veldig dårlig i huset så jeg brukte 600 papir og autosol. Fjernet såvidt blåneringen og polerte opp litt.

 

IMG_5309%20%5B800x600%5D.JPG?psid=1

Slo meg til ro med den overflaten her. Det ble utrolig mye bedre uten å lage slark.

 

IMG_5310%20%5B800x600%5D.JPG?psid=1

Fant ut at jeg ville polere litt inni hullet på avtrekkeren også. Her var jeg veldig forsiktig og fikk fjernet kun de øverste toppene. Det hjalp en god del og jeg klarte unngå å lage slark her også. Måten jeg gjorde dette på var å bruke fingrene til å bevege avtrekkeren fram og tilbake for å polere opp der hvor belastningen vil komme under avtrekk. Løsnet skrustikken og snurret på splinten for å fordele poleringen på denne flere ganger underveis.

 

IMG_5313%20%5B800x600%5D.JPG?psid=1

Polering av sear. Sear'en er oppned på bildet. Flaten på toppen nærmest kamera er den som er i inngrep mot avtrekkeren. Den hadde ingen dype riper eller skader så jeg fikk polert den speilblank på kort tid kun med autosol og rondellen :D

 

IMG_5319%20%5B800x600%5D.JPG?psid=1

Delene var rimelig bra i utgangspunktet synes jeg men det ble enda bedre etterpå!

 

?cid=9A762ED9ADA29999&id=9A762ED9ADA29999!3890&sc=photos#cid=9A762ED9ADA29999&id=9A762ED9ADA29999!3965&sc=photos

Her er sear'en snudd. Jeg polerte opp litt nærmest hjørnet.

 

IMG_5322b%20%5B800x600%5D.jpg?psid=1

Her polerer jeg forsiktig inne i hullet på sear'en. Var veldig forsiktig der også for å ikke lage slark. I tillegg brukte jeg først 600papir og autosol på flaten hvor pilen peker og deretter polerte jeg opp. Denne flaten er det som jobber mot fjærspenneren(usikker på navnet) på sluttstykket og når sear'en slipper så glir de delene mot hverandre. Gjorde ikke mye utav det men fikk fjernet de høyeste punktene og endte opp med en mindre ru overflate iallefall.

 

IMG_5323b%20%5B800x600%5D.jpg?psid=1

Annleggsflaten til fjærspenneren på sluttstykket ble også polert opp litt.

 

IMG_5328%20%5B800x600%5D.JPG?psid=1

Glemte å ta bildet mens jeg holdt på, så her har jeg tatt et etterpå for å illustrere hvordan jeg gjorde det. Jeg spente opp sluttstykket og maskerte litt for å unngå å få autosol inn i mekanismen og så beveget jeg filen med sandpapiret 1-2 mm inn og ut slik som pilen illustrerer. Brukte ikke rondellen på denne flaten her, polerte litt for hånd etterpå bare.

 

Satt mekanismen sammen igjen og brukte litt moly fett rundt omkring under monteringen. Avtrekket er fremdeles tyngre enn jeg vil ha det for langholdsskyting men det er veldig rent og en god del bedre enn før iallefall :D Med ny fjær regner jeg med det blir veldig bra!

 

Legger også ved en link til en side med manualen til rifla, der er det tegninger av hele mekanismen også.

http://www.docstoc.com/docs/32311784/Weatherby-Vanguard-Bolt-Action-Rifle

 

Må jo også ha med et bilde av rifla i sitt nye rette element:

IMG_4915.jpg?psid=1

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ramski: takk skal du ha :D

 

Rufus: Ja de er jo alltid 90 grader forsåvidt men kantene er vel alltid lagt med en liten fas i 45 grader? -Eller det har den vært i de våpnene jeg har sett og lest om iallefall. Det var iallefall slik på denne rifla. Uansett så må man som du sier være veldig forsiktig med motorisert verktøy og om man fjerner gods så kan man fort fjerne herdingen også siden det bare er herdet helt ytterst i godset etter som jeg har forstått. Men jeg føler meg ganske trygg på at forsiktig polering med myk bomullsrondell i lav hastighet med autosol poleringspasta ikke legger kanten noe mer. Avtrekket føles veldig bra men det er som sagt fremdeles for tungt. Man kan ikke justere det under 1,5kg med originalfjæren.

 

Takk for tilbakemeldingen :D

Link to comment
Share on other sites

Fin tråd og artig at folk har interesse for leamikken i egne børser.

 

Bare en liten advarsel om sikringen på disse som du ikke har nevnt. Man kan gjerne justere dette avtrekket til et minimalt men sikkert inngrep, men problemet blir at du ikke får på sikringen. Sikringen er den runde bolten under sikringsplata som blir skjøvet inn og sperrer avtrekkeren. Justerer du inngrepet noe særlig mindre enn fabrikkinstilling vil avtrekkeren sperre for at sikringsbolten glir inn foran avtrekkeren. Vil man ha mindre inngrep må det fjærnes gods fra selve avtrekkeren.

 

Så med mindre man vil gjøre det er justering av inngrep et samspill med sikringen, man kommer kun dit og ikke lenger. Og da er det enda ei lita mil med inngrep igjen.

 

Uansett, etter avtrekksjustering, sjekk alltid sikringsfunksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra info, Arrowmaker! Var ikke klar over dette selv. Sikringen virker fremdeles på min rifle da :D

Men om jeg skal ha minimalt med kryp så blir rifla kun brukt til langhold og ikke jakt så da brukes jo ikke sikringen uansett. Dermed vil jeg slippe å file/slipe noe som helst om jeg kommer til et punkt der sikringen ikke vil på. -Vil gjerne slippe den "lille mila" med kryp når jeg skal skyte stålplate på 700m hold.. :wink:

 

Ronnsol: det er justerbart men bare ned til 1,5kg. Og ru overflater gir dårlig avtrekk så det er endel å hente der som man ikke oppnår bare ved å justere-

Når det gjelder kryp og justering av dette så har det jo kommet fram litt info om det også her da.

 

Utrolig spennende å holde på med dette her! Kjekt med lærerike tilbakemeldinger også :D

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg ikke har all verdens erfaring med disse avtrekkene skal jeg ikke være for påstålig, men slakke gjenger tar låsemutteren seg av. Stigning og toleranser på gjenger er vel ikke så mye forskjellig fra Timney.

På de jeg har vært borti synes jeg et helt brukbart avtrekk har vært mulig å justere, men igjen, jeg har kun sett på noen få.

Link to comment
Share on other sites

Gode poeng, fmhunter! Mener du messingmutteren til justeringsskruen for kryp? Den er sikkert bare klemt fast regner jeg med? På min rifle satt den fast så den slarker ikke foreløpig, men jeg ser jo for meg at det kan skje :roll: Man kan selvsagt skifte hele avtrekket men da er jo moroa med å fikse til tingene selv borte.. Hva med å fjerne alt annet enn den mutteren fra mekanismen og lodde den fast? Har justert en god del på det avtrekket og det er tidkrevende å få justert inn men det går jo på 10 forsøk.. Om man først får låst det på en innstilling man liker så trenger man jo ikke justere på en stund. Det hadde vel også godt ann å gjenge om til finere gjenger også for å gjøre innstillinger lettere.

 

Rifla skal bli bra den, håper på å sitte igjen med mer weatherby enn bare låskassen til slutt men det vil jo vise seg etter hvert :lol:

Timney avtrekket er sikkert helt konge og det kostet ikke allverden akkurat men jeg vil prøve å fikse det originale og heller legge penger i en god pipe etter hvert. Men det er klart, det er et direkte jaktavtrekk og vil ikke bli noe trykkpunktsavtrekk uansett. Men man kan skyte veldig godt med mye rart, så om jeg får avtrekket klokkerent og på 0,5-1,0 kg så burde det være veldig bra. Det er en økonomi-langholdsrigg så jeg prøver å holde utgiftene nede, går mye penger bare i ladekomponenter! Det koster uansett ikke så mye å prøve å forbedre det originale før jeg vurderer å kjøpe nytt, dessuten så lærer jeg jo masse underveis :wink:

 

Flott med konstruktiv kritikk, det er mye kunnskaper å låne av her inne :D

Skal sjekke den linken, SuperHansen!

Link to comment
Share on other sites

Måtte bare teste litt. Demonterte noen kulepenner og kikket på fjærene, den ene hadde en som var rimelig tykk i godset..

Nå har rifla ca 555grams avtrekksvekt! :lol: Mulig jeg kommer til å teste den på banen, er fremdeles litt kryp igjen foreløpig. Vil teste den i praksis før jeg justerer ned, ting føles annerledes på banen. -Spesielt nå i kjølen. Blir vel noen hundre tørrklikk og testing på forhånd isåfall for å sjekke at det ikke blir noen overraskelser. Men nok mekking for i dag - nå er rifla satt i skapet og jeg har funnet meg en pils i stedet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sikringen virker helt normalt og den holder om jeg prøver å trekke av også. Har smelt fram sluttstykket hardt mange ganger og slått hardt bakpå kolben uten at noe skjedde.

Forstår ingen ting, har jeg hatt griseflaks her kanskje? Får se etterhvert, det virker iallefall stabilt nok til at jeg ikke er redd for å prøveskyte med den i benk, blir dessverre 3 uker til jeg kommer meg på langhold igjen så jeg får vente i spenning.

Link to comment
Share on other sites

Det er kun når du justerer inngrepet på avtrekkeren at du får problem med at denne kommer frem i hullet til sikringen og sperrer for denne.

 

Virker avtrekket ditt på 550gr, ja så virker det. Det du må huske på at denne fjæra også er returfjære på avtrekkeren. Dvs det er denne som skyver avtrekkeren tilbake i riktig posisjon for å hake seg opp når du tar ladegrep. Men det er tydeligvis nok til å returnere avtrekkeren og å holde den på plass.

 

Jeg er litt usikker på holdbarheten på en kulepennfjær. Det er mulig den vil svekkes relativt fort.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært en halvauto så hadde nok så slakk returfjær gitt ufrivillige "burst" med fullauto men siden dette er en boltrifle slipper jeg å ta hensyn til det.

Når det gjelder holdbarheten til en kulepennfjær så er jeg nok kanskje like skeptisk som deg. Men det er jo bare en måte å finne det ut på og det er å prøve!

Kommer til å sjekke avtrekksvekten i ny og ne så får jeg se om fjæren i det hele tatt virker om 3 uker når jeg skal skyte igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...