Jump to content

Elgfôringsprosjekt i Aurskog Høland


prohunter15

Recommended Posts

Aurskog Høland komune utmarkslag har fått 210 000 til et elgfôringsprosjekt langs Fylkesvei 170 og 171. prosjektet går ut på å fôre elgene langs veien, for å redusere viltulykkene på strekningen. Etter noen år viser det seg at viltulykkene er redusert kraftig.

 

Hva tror folket om et slikt prosjekt, mot heller å sette opp viltgjerde?

Link to comment
Share on other sites

Så jaktlagene skal begynne med trafikksikkerhet?

Jeg ser helse for meg at de skal ha enda mer elg å skyte.

Som om det ikke er nok elg i kommunen.

 

Ulven er vel et større problem enn trafikken. I følge visse personer så tar jo ulven elg flere ganger daglig her. :)

Link to comment
Share on other sites

Så jaktlagene skal begynne med trafikksikkerhet?

Jeg ser helse for meg at de skal ha enda mer elg å skyte.

Som om det ikke er nok elg i kommunen.

 

Ulven er vel et større problem enn trafikken. I følge visse personer så tar jo ulven elg flere ganger daglig her. :)

 

Dette var da en merkelig vinkling på et positivt tiltak. Det er altså bedre at bilene møter elgen i frontruta enn at ulven tar den???

 

Alt som kan hindre viltpåkjørsler er gode tiltak. At man kan ta ut mer elg under ordinær jakt er jo flott.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så en gang 19 elger langs veien på strekningen hemsedal-gol en vinterkveld for en del år siden.

Det første som slo meg var at det må være livsfarlig med en så stor elgbestand kominert med så stor trafikk.

Tar forvaltningen egentlig nok hensyn til faren for alvorlige ulykker med en så stor elgbestand.

Er verdien på elgjakta blitt mer verd en meneskeliv :?:

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg er litt blond nå, men hvorda kan dette redusere vilt påkjørsel??

Må jo bli mye mer elg som krysser frem og tilbake over veien for å spise? :roll:

 

"Blodie" :wink:

Vi forer flere steder, på begge sider av veien (et godt stykke fra hovedveien), og da slipper de "å gå over bekken etter vann" :wink:

I tillegg kjøres det opp "vinter veier" for dyrene over flere åkre og skogsbilveier ryddes for snø, for at de ikke skal trekke ned til veiene pga fremkommeligheten.

Staten har bidratt med noen få kroner til rydding av busker/kratt langs veiene og da er en naturlig matkilde fjernet.

Dette er tiltak som er satt igang for at staten sier nei til viltgjerde. For å få viltgjerde måtte det passere 18 000 (fritt etter hukommelsen) biler i døgnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ofte 20-30 hjorter langs veier på nordvestlandet........

En flott ressurs som kan forvaltes samtidig som man har trafikk på veiene.

Det er mulig å ha begge deler.

 

Det er nå litt forskjell på å kjøre på elg contra en hjort :wink:

 

Og hva er så forskjellen?

Link to comment
Share on other sites

Ikke vil jeg kjøre på enten elg eller hjort, skade skjer det uansett hva du treffer i 80km/t!

 

Flott det arbeidet som gjøres, men tenker litt det på som har blitt gjort gjennom Gansdalen (fv169) i Aurskog-Høland.

Der er det enkelte steder ryddet bra på begge sider av veien, noe som gjør at det blir veldig oversiktlig. Er ikke dette noe som bør brukes mer andre steder også? Merker at dette har en god effekt der det blir holdt ryddig.

Link to comment
Share on other sites

Flott tiltak, så akkurat statistikk fra Nordtrøndelag, som hadde bortimot halvert antall viltpåkjørsler med gjennomtenkte målretta tiltak, i stor grad foring. Det samme tror jeg kan sies om Stor-elvdal kommune som har drevet med dette lenge.

Dere kan sikkert ta kontakt med Torstein Storås ved http://www.hihm.no/Campus-Evenstad for høste av deres erfaringer..

 

Her har vi snart rasert elgstammen, hjelper det også ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ring forsikringsseleskapene, så tenker jeg du finner svaret :wink:

 

Vet forsikringsselkapene at en hjort lider mindre enn en elg ved påkjørsel :wink: ? Det tror jeg ikke noe på men det er nå jeg det.

 

Tror ikke det var lidelsen til dyrene som var poenget her :wink:

 

Du skal ikke ha hatt mye fysikk på skolen for å forstå at sansynligheten for alvorlig personskade (og matriell) blir større dersom du kjører på en masse på 300-400 hundre kilo, i stedet for en masse på 70-150 kilo.

i Tillegg blir den største massen pressentert i en høyde som er svært ugunstig for bilføreren.

Link to comment
Share on other sites

Det skjønte jeg også men det er vel ikke bare utlegget til forsikringsselkapet som er grunn for at viltet vinterfores. Av alle de ettersøk etter viltpåkjørsler jeg har vært med på gjennom årene er det nok dyrene som oftest taper med tanke på lidelser. Det er ikke så store prosenten med personskader større enn det sjokket det er å kjøre på et dyr. Men jeg sier ikke at sjokket etter et slikt møte alltid er like lett.

Link to comment
Share on other sites

Flott det arbeidet som gjøres, men tenker litt det på som har blitt gjort gjennom Gansdalen (fv169) i Aurskog-Høland.

Der er det enkelte steder ryddet bra på begge sider av veien, noe som gjør at det blir veldig oversiktlig. Er ikke dette noe som bør brukes mer andre steder også? Merker at dette har en god effekt der det blir holdt ryddig.

Her ryddes også litt, alt for lite. Nå er det blitt bevilget mere penger til rydding her, så vi får se. Rydding og foring er nok veien å gå, men da må det ikke ryddes det ene året, for så å gi f.. de påfølgende årene. Gjør man det, vil man lage et nytt "matfat" i veikanten. Dette krever igjen jevn tilgang av midler.

Vet også at det i "god sosialistisk ånd", svirrer et mulig lovforslag om at utgiftene/"ryddeplikten" overføres til tilstøtende grunneier :?:(

Link to comment
Share on other sites

Det skjønte jeg også men det er vel ikke bare utlegget til forsikringsselkapet som er grunn for at viltet vinterfores.

TROR du noe annet? :shock:

Kan du vise til et eneste tilfelle hvor et eller annet forsikrings selskap har vært "snille" med en forsikringstaker, eller "gitt bort" penger uten at de tjener noe på det? Neppe.

 

De har ET formål, og det er å tjene mest mulig penger. Det gjør de ikke ved å gi bort kroner.

Mener du noe annet, så anbefaler jeg deg å lese litt i årsberettningene til selskapene de siste årene og se hvor de "satser" penger, og hvor de sparer inn.

Link to comment
Share on other sites

Om forsikringsselskapet stiller med midler, kan vel likevel hovedintensjonen til A-H sine elgforvaltere være noe annet. Det er flere aktører å se sakens side fra. Uansett tjener alle på tiltaket.

 

Hadde vært dumt om rettighetshavere til storvilt i området skulle måtte redusere bestandene av elg til et minstemål fordi en trafikkøkning finner sted på veiene der. Jeg finner det lite økonomisk. Det er tross alt en viktig inntektskilde for grunneier. Man blir ikke mett av å vente på at skogen skal bli hogstmoden heller......

Link to comment
Share on other sites

Om forsikringsselskapet stiller med midler, kan vel likevel hovedintensjonen til A-H sine elgforvaltere være noe annet. Det er flere aktører å se sakens side fra. Uansett tjener alle på tiltaket.

 

Hadde vært dumt om rettighetshavere til storvilt i området skulle måtte redusere bestandene av elg til et minstemål fordi en trafikkøkning finner sted på veiene der. Jeg finner det lite økonomisk. Det er tross alt en viktig inntektskilde for grunneier. Man blir ikke mett av å vente på at skogen skal bli hogstmoden heller......

 

Jeg vil heller si de har forvaltet stammen på en slik måte at den er langt høgere en det som er normalt fra naturen sin side mangen plasser.

Etter vi fjernet rovdyrene er bestandsstørrelsen fult og helt meneskestyrt prossses.

Spørsmålet blir om vi kan akseptere en høgere risiko for dødsulykker(andre allvorlige ulykker) for at grunneigare skal tjene mer penger på en stor elgbestand. :?

Link to comment
Share on other sites

Det skjønte jeg også men det er vel ikke bare utlegget til forsikringsselkapet som er grunn for at viltet vinterfores.

TROR du noe annet? :shock:

Kan du vise til et eneste tilfelle hvor et eller annet forsikrings selskap har vært "snille" med en forsikringstaker, eller "gitt bort" penger uten at de tjener noe på det? Neppe.

 

De har ET formål, og det er å tjene mest mulig penger. Det gjør de ikke ved å gi bort kroner.

Mener du noe annet, så anbefaler jeg deg å lese litt i årsberettningene til selskapene de siste årene og se hvor de "satser" penger, og hvor de sparer inn.

 

 

Dette var altså en gave fra Gjensidigestiftelsen. De deler ut penger til mange ting som ikke har noe med trafikk og forsikring i det hele tatt. Gjensidige har altså vært en stiftelse hvor overskuddet har gått til utbetaling til kundene og til et fond.

I slutten av 2010 ble de jo aksjeført, så nå vet jeg ikke hvordan det er.

Link to comment
Share on other sites

http://www.gjensidigestiftelsen.no/no/Tildelinger/5.+tildeling/Pressemelding

 

Gjensidigestiftelsen et en av mange(ca 1600stk) stiftelser hvor alle lag og foreninger kan søke om penger.

Det finnes faktisk 40 milliarder kroner der ute om en regner med alle stiftelser og alt en kan søke på.

Dette er noe som mange fler bør bli oppmerksom på og benytte seg av

 

Dette ha ikke noe med at de legger ut penger for å hindre ulykker.

Og de gir faktisk bort penger uten at de tjener på det. Annet enn et godt navn og rykte.

Link to comment
Share on other sites

Dette ha ikke noe med at de legger ut penger for å hindre ulykker.

Og de gir faktisk bort penger uten at de tjener på det. Annet enn et godt navn og rykte.

Det er den største feiloppfatningen hittil i tråden.

De ser selvfølgelig muligheten til å spare på mindre utbetalinger i forbindelse med viltpåkjørsler ved å støtte dette prosjektet.

 

Å påstå eller tro noe annet er naivt.

 

Les årsberetningen til selskapet, så forstår du mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...