Jump to content

Fjerne udetonert tennhette..?


fredrik

Recommended Posts

Skulle prøve å presse noen Fiocchi-hylser nå, og skulle sette inn tennhette. Fikk tennhetta en nanometer inn i hettelomma, og den vil ikke verken lengre inn eller ut. Den står og slik at hylsa nå ikke går å ta ut av hylseholderen.. Hehe

 

Er det bare å kjøre ned pressedia, som og trykker ut hetta, eller er det risk for at den smeller da?

Link to comment
Share on other sites

Men det er altså en reell mulighet for at den smeller?
Det skjer veldig veldig sjelden, men greit å ta forholdsregler for å være sikker.
Og hvor høyt er egentlig smellet fra en tennhette?
Det finner du ut ved å fyre av en tomhylse med ny tennhette. Smellet du får kan sikkert ganges med to siden det blir dempet i pipa. Avfyr i sikker retning.
Link to comment
Share on other sites

Eller finne frem brillene igjen, legge hetta på en ambolt, og knalle til med en hammer. Gjorde det noen ganger i 10-11-års alderen, gode barndomsminner.

 

Rart med det, så lenge det en teknisk innretning bestående av metall og en eller annen slags forbrenning av energirike substanser, så synes jeg det er morsomt å leke med. Always have, always will... :)

 

Straks verre var forsøkene med å sette fast en patron i skrustikka, holde i en spiker med rørleggertang og dra til den med en planke. Fikk heldigvis aldri gjort noe annet enn å punktere tennhettene, kunne ha blitt varmt rundt fingrene... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ganske bra at vi har fått kravet om våpenskap? :mrgreen:

 

Husker jeg som smågutt kasta en "rødfis" inn i ovnen i stua mens opphavet hadde middagsluren sin. Han våkna brått, men skjønte ikke av hva, heldigvis..

 

Jeg trodde forresten alle hadde startet med vernebriller etter tråden til Stille 6,5x55? Den viser alvoret i det vi leker med..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...