Jump to content

Hvilke tolleranser kan man akseptere på patronlengde?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Sitter å lader en bråte med V-max som skal være med på jakttur om en ukes tid. Sitter å tar stikkprøver på patronlengden og får litt forskjellige tall, noe som overasker meg litt. Men lurer på om det har noe å si...: Måler alt fra 56,45 til 56,58.. Er en LEE sette-die og jeg gjør bevegelsen helt lik hver gang..

 

Mulig jeg er ekstremt pirkete, men blir vel litt sånn når man er fersk.. :)

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi om COL ,altså hele patronlengden inkl kule, eller snakker vi om hylselengde?

 

Snakker vi om COL har du måleverdier under 0,1 mm i differanse, så lenge du ikke har tynt lengden opp mot maks og lader med tilnærmet 0 i friflukt har ikke dette noe å si.

 

Snakker vi om hylselengde vil alle mål som ligger mellom maks hylselengde og trimmelengde (som regel 0.2mm) være akseptabel.

 

Dette er besvart ut fra et sikkerhetsperspektiv, snakker vi ekstrem presisjon kan begge deler ha betydning, jeg tviler imidlertid på at dette vil utgjøre noen forskjell som har praktisk betydning på jakt.

 

(er veldig greit hvis du skriver til hvilket kaliber du lader ved slike spørsmål :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Ah, sorry, det er .223 jeg lader :)

 

Takk for svar! Lader på ingen måte med null friflukt nei. Nå husker jeg ikke hvor mange mm. friflukt jeg beregna når jeg kom fram til dette målet. Jeg bare vet at patronlengden (COL) skulle være 56,5 men V-max 50gr kule. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...