Jump to content

Game finder?


Join

Recommended Posts

Fikk en annonse av en kompis ang en "Game Finder". En varmesøker som brukes som en slags "peil" for å detektere varmesignatur fra vilt / mennesker. Jeg har ikke hund, da mor er allergisk, og irreterer meg grønn over fugl som er skutt, men ikke finnes igjen :cry: Da kanskje etter å ha lett i over en time. Det står at man kan detektere vilt på 30-50m i underskog. Stort vilt opp mot 600m i åpent lende. Fungerer på alt fra due til elg :shock: Mulig dette er typisk amerikansk optimisme, men de koster ikke "mer" enn $150-220, så det er ikke all verden hvis det funker. Er det noen som har prøvd noe sånt :?:

 

Ja, jeg vet jeg burde skyte så det er knall og fall hver gang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke egen erfaring med den selv, men hugser godt den var annonsert og testet i jaktbladene på 90-tallet. Den gang var resultatene heller lunkne, og jeg tror den mer eller mindre forsvant fra det Norske markedet. Men mye har skjedd siden 90-tallet, så det hadde vært morro å høre om noen har egne erfaringer med noe slik, og gjerne nyere modeller.

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg også tenkte. Det er klart at et termisk kamera ville vært den beste opsjonen, men det er veeesentlig dyrere... Da ville du se viltet ligge der, så lenge det ikke er helt dekket. FLIR HS-324 og L3 X100 er fine produkter. små og lette, men...... :roll:

Link to comment
Share on other sites

testene fra dengang da konkluderte med at det funker fint når det er optimale forhold, altså stor forskjell mellom temperaturen på vilt og omgivelser. tung regnvåt skog ga omtrent ikke utslag, og store solvarme flater (fjellkuler o.l.) kan gi falske utslag. Pesonlig ville jeg være rimelig skeptisk til å kjøpe sånt utstyr billig. Tror nok at det må mye justeringsmidler og god kunnskap om rett bruk til før sånt noe kan ha noe for seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...