Jump to content

Valgets kval... 6,5 /.284 eller x55?


Kiwi

Recommended Posts

Har valgets kval angående kaliber i langholdsrifle om dagen..:

 

Børsemakeren har skaffet til veie ei Lilja 26" pipe 1:8, og Tikka M690 kassen er ferdig rettet i alle bauger og kanter, og klar for Løpet. McM A3-5 Stokk er på plass, det samme er NF siktet. Da er det greit å ikke somle for lenge slik at man snart slipper til å skyte igjen..

 

Så sitter jeg der, hvilken fart skal jeg ha på kulene ut av løpet.....?

 

Bruken blir for det meste langhold, noe jaktfelt, og det vesentligste av skytetrening..

 

Det kan nevnes at jeg har omtrent samme konfigurasjon på ei rifle i .338 Edge. På virkelig lange hold blir det nok den jeg trekker frem.

 

Hadde bestemt meg for 6,5x55, men når jeg likevel må ha alt laderekvisita, hylser etc nytt så frister tanken på en .284..

Når jeg tenker på regninga på det hele, så frister det mest med x55 slik at det blir en stund til neste pipe! LOL

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, hvorfor gå for en Toyota Corolla når du kan velge en Supra?

Ville nok i de fleste tilfelle, om noen spurte meg, sagt at; "kjøp deg en 6,5x55 du.....holder plenty", men det igjen er en konklusjon basert på den "gemene" mann/skytter.

Det lille jeg klarer å lese av ditt åpningsinnlegg i denne din tråd sier meg at du kanskje ikke er en av "den gemene hop"!

 

Snur på flisa.....gi meg 3 grunner for at du skal velge x55 i ditt ståsted.

 

Her er mine 3 for:

En som sitter på ei rifle i .338 Edge er ikke iblandt "den gemene hop".....punkt 1.

Bare tanken på at du er fristet på 6,5x284 er nok punkt 2.

Du kommer ALLTID til å angre på valget (x55) i ettertid punkt 3.

 

For å belyse mitt valg litt; Jeg har (nesten) allt av 6,5-er,

6,5-284-en er desidert den som er mest cool!!! :mrgreen:

 

Lykke til med ditt valg.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, takk, du gjorde det så utrolig mye enklere...! :mrgreen:

 

1. Billig

2. Tilgang på ferdigrullet i et knipetak (begynner kanskje å bli gammel kg makelig?) Jeg har .338 edge og 9,3x74R i de andre riflene mine..

3. Løpslevetid..

4. Trenger egentlig ikke noe futt for skyting forbi 1000m pga .338.

 

Og ja, jeg legger stor vekt på punkt 1 og 3, slik at jeg kan bruke spart kapital på mer skyting med .338en...

 

Et annet moment er frykten for at jeg kanskje skyter mye bedre med denne enn med Edgen min, også på lengre hold :shock:

 

Dette er kanskje helt feil kanal å prøve å være fornuftig i. Dette er egentlig veldig skummelt.... For tidligere ville jeg smelt til med .284 uten å blunke..! Mulig jeg begynner å bli voksen - Gud forby...! :x

Link to comment
Share on other sites

 

Betyr det at du har hatt og har erfaring med x55 imp varianter 338RUM?

 

Sorry for off topic

 

Mvh

 

Hans

 

Nei, har desverre ikke erfaringer med x55 Imp.

Tenkte på litt mere "kjendte" kreasjoner:

6,5x55 Krag,

6,5x55 Mauser,

6,5-06,

260Rem,

6,5x47,

6,5x284,

pluss ettpar andre litt obskure kreasjoner basert på mindre hylser for "sub" ladninger.

 

Men med tanke på P.O Ackley sine imp. patroner så er jo de fleste av de rimelig godt dokumentert, inklusive 6,5-en.

Link to comment
Share on other sites

På de avstander som du tenker å bruke børse di, er det kansje det same hva du bruker av 6,5x55 eller -284. Levetid på pipa og mulig ammopris veier kansje tyngst. Men det er ju tøft med 6,5-284 da. En rifle i kaliber 6,5x55 svedish mauser kan kamrest om til 6.5-284 men trenger ny magasin eller justering på eksisterende. Alle moderne låskasser burde tåle det men la børsemakern din gi det endelig dom på det. Eldre mauserlåskasser (svensk m 38?) sies ikke å være egnet til det pga den andre låseklakken er splittet.

Link to comment
Share on other sites

Har valgets kval angående kaliber i langholdsrifle om dagen..:

 

Hadde bestemt meg for 6,5x55, men når jeg likevel må ha alt laderekvisita, hylser etc nytt så frister tanken på en .284..

Når jeg tenker på regninga på det hele, så frister det mest med x55 slik at det blir en stund til neste pipe! LOL

 

Hva med en mellomløsning. 6,5x55 Ackley Imp. Kan skyte vanlig fabrikkrulla 6,5x55 og lades opp mot 6,5-284 etter fireforming å ha skutt fabrikkammoen en gang.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du skal ha en 6,5-284 til å mate fra løse magasiner som Tikka har etter det jeg husker. Må disse blokkes ut, eller splittes og sveises opp. P.I. Jacobsen blokket ut mine 200 STR magasiner. Mine mater uten problemer, men jeg er ikke sikker på om hvordan dette blir i Tikkaen. Dersom du går for 6,5X55, 6,5X55 AI, eller 6,5-06 slipper du med ombygging av magasinene.

Link to comment
Share on other sites

Eller du kan gjøre som meg, brotsje til 6.5x65RWS. Denne mater uten problem fra magasinet, da jeg sev har Tikka. Hylser er greit å få tak i, koster 8,- stk og kan lades iallefall 18 ganger, de eldste mine har vært ladet så mange ganger. RWS hylsene er av god kvalitet.

Den er like kvass som en 284, kanskje kvassere, 140 grs Accubond i 970m/sek går greit i min børse, med litt hard lading ;)

 

Til jakt merker jeg at de ekstra 100 sek/m jeg har over en x55 gir stor effekt i dyret.

Det plinger høyere i gongene på lange avstander, og så er den litt uvanlig, i forhold til 284, og -06 som "alle" har.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er i tvil ville jeg tatt 6,5x55, spesielt til mengdetrening. Er nok en sjans for at gleden med noe sært holder bare de første 100 patronene-hvis du ikke er sikker på noe annet. Og pris. Jeg har prøvd. Sjekk er hva Roe m. fl. sier om dette til langthold. Skal du ha noe som høres godt på gongen, ta heller en 338 Lapua, mye bedre enn en stressa 6,5 :)

Link to comment
Share on other sites

Aij aij for et dilemma :wink:

 

Den beste måten å løse et slik problem på må være abstrakt matte :?:

 

Vi kan sette kalibrene opp mot hverandre i en ligning:

 

6,5/.284 x driftsutgifter ammo x (løpsslitasje)2 /morrofaktor = 6,5x55 x tilgang på billige komponenter / fornuft

 

Fikk litt problemer med å vise utredningen, men det er derfor det kalles abstrakt matte :oops: . Svaret derimot er jeg helt sikker på :lol:

 

Svar = 6,5x55 :mrgreen::mrgreen: Med to streker under....

 

 

Hva skal man vel med en patron (frøken :wink: ) som har mindre ræv enn mage. Det er noe usexy amerikansk over det hele spør du meg :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...