Jump to content

Hylsepolerer


National Match

Recommended Posts

Bruker hylsevibro trommel. Jeg har ikke brukt dyre hylsepolish ting i den. Jeg bruker jasminris(first price til 19.90 kr og messing puss på Rema til 24.90 kr), og får meget blanke og rene hylser :D . De blir jammen nokså rene inni og. Nå har jeg ikke prøvd sånne dyre hylsepolish media inni trommelen ennå. Vegrer meg til å kjøpe nøtte skall til 300-400 kr posen og spesial messing puss middel til 200 kr for ei lita flaske, så lenge risen og billig messing pussen gjør nytta.

Link to comment
Share on other sites

Har ladda nokre tusen hylser i mange forskjellige kaliber, men har aldri hatt slik trommel, og er litt usikker på behovet. Er faktisk ikkje heilt sikker på om det er nødvendig.. Dei verste hylsene kastar eg uansett. Men har i grunnen lurt på å kjøpe, men er det berre meir arbeid for liten gevinst?

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker rene, blanke og glatte/smidige hylser. Mener de kamrer litt bedre og er bedre for våpenet. Jeg har vært lei av svart grønne og seige hylser lenge. Har vaska av skitt og smuss i varmvann, zalo og sitronsyre i mange år, men for ei stund siden kjøpte jeg en sånn hylsetrommel. Har ikke angra på det. En time el to i vibratoren, og jeg har blanke og rene hylser. Som nevnt tidligere, så blir de nokså reine inni og.

 

Dette er ikke noe en absolutt må ha eller bør gjøre, men jeg synes det er helt topp med rene hylser :D . Så ser en veldig lett skader og sprekker på ei gull rein hylse. Jeg synes det er grei gevinst og lite arbeid, for å få hylsene rene, en time el to i trommelen, å rene hylser.

Link to comment
Share on other sites

Bruker hylsevibro trommel. Jeg har ikke brukt dyre hylsepolish ting i den. Jeg bruker jasminris(first price til 19.90 kr og messing puss på Rema til 24.90 kr), og får meget blanke og rene hylser :D . De blir jammen nokså rene inni og. Nå har jeg ikke prøvd sånne dyre hylsepolish media inni trommelen ennå. Vegrer meg til å kjøpe nøtte skall til 300-400 kr posen og spesial messing puss middel til 200 kr for ei lita flaske, så lenge risen og billig messing pussen gjør nytta.

 

Tja, spørs hvor stor vibrator du har. Syns det blir litt tullete å kokketere med hvor dyrt alt ting er. En kilo pose med Lyman Corn Cob Medium koster 180 spenn på Midway. Når den blir for svart og ufyselig å håntere, tar du og vasker den. Så er den like god som ny. Trenger ikke kjøpe ny.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er redd for å få media i hele vaske maskinen, ha det oppi ei nylon strømpe. Knytt igjen å ta det på finvask. Jeg turte ikke, så ta fram ei balje med varmt såpevann. Sil og skjyll noen ganger. legg det til tørk på bad gulvet på noen aviser. Når det er påsse tørt, ha i ei plastbøtte e.l., men SETT IKKE lokket på. Det vi gå mugg i det hvis det er hermetins tett. Er ikke så tørt likevel, tar litt tid.

Det var dagens husholdnings tips :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva man foretrekker - er som moren og begge døtrene :)

 

Om man ikke ønsker blanke hylser - er jo det greit.

Møkkete hylser - like greit.

 

Det som jeg har erfart med hylser fra trommelen - er at jeg lettere ser sprekker i de.

Og for min del - betyr det også litt (eller rettere sagt: JÆVLIG MYE).

Link to comment
Share on other sites

Når den blir for svart og ufyselig å håntere, tar du og vasker den. Så er den like god som ny. Trenger ikke kjøpe ny.

 

Nå må du fortelle!

:wink:

 

Dette var INTRESANGT.

Hvordan vasker, tørker du dette?

 

Og, JA dere som tenker på og kjøpe hylsetrommel.. gjør det. kommer ikke til og angre.

Jeg har brukt hylsetrommel siden sommeren 04.

Jeg polerer hylsene før jeg smører dem og hiver de oppi hylsemateren på 650en..

Så slipper sand og dritt og komme inn i diene mine, så jeg mener en sparer verktøyet litt også..

Link to comment
Share on other sites

Har hatt hylsevibrator siden 95 og aldri angra, det er lettere og rensligere å presse etterpå.

En trenger mindre hylsesmøring ved helpressing, og halspressing går nesten helt uten.

 

Det beste er vel at en ser sprekkdannelser og feil mye lettere, og en slipper å få dritt på fingrene. :lol:

Diene holder seg renere inni også.

Link to comment
Share on other sites

Dette med ris har vært omtalt i en tidligere tråd, og ikke dumt siden det er billig og lett å få tak i. Men hva som er best i trommelen kan vel diskuteres? corn cobb, nøtteskall eller ris?. Jeg har bare brukt ris, og siden det har gitt med det resultatet jeg ville ha, har jeg bare brukt det.

Link to comment
Share on other sites

Bruk så mye media du bare har plass til, det gir best virkning har jeg erfart. Bruker selv corn cob og er veldig fornøyd med det.

Bruker Dillon sin messingrens, og det har jeg nedi en 2-3 spiseskjeer av.

 

Her er et før og etter bilde. ca 3 timer i hylsetrommelen.

 

DSC_0569.jpg

Link to comment
Share on other sites

har aldri hatt slik trommel, og er litt usikker på behovet. ( ) er det berre meir arbeid for liten gevinst?

Gleden ved å ha skinnende blanke hylser til hjemmeladingen er uerstattelig. (Pst: de gir deg MYE bedre presisjon! Ikke si det til noen... :wink: )

 

Skittent poleringsmedia kan vaskes med en real fettløser, som f.eks. salmiak. For å få poleringsmedia hvitere kan et blekemiddel, f.eks. klorin brukes etterpå, ifølge en skytterkollega.

Metoden med nylonstrømpe er ok, også for håndvasking av poleringsmedia.

Jeg tørker det i et par dager ved å ha det i en iskrem-eske oppå radiatoren, og med et par omrøringer undervegs.

Kan også tørkes ved å bre det utover en plate.

 

Butikkkjøpt poleringsmedia varer i mange år, er min erfaring, og blir derved en svært rimelig kostnad.

Midway-vibratorer (!) er like bra som andre og dyrere typer. Min er over 10 år og funker prikkfritt ennå.

Du klarer deg godt med en liten vibrator, selv om du lader mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hylsetrommelen sånn litt over halvfull med ris. Etterpå har jeg en 2-3 små hetter med vanlig messingrens(for meg er den vanlige kjøpt på dagligvare butikk, bra nok for meg). Så en time eller to med tromling, og så er hylsene rene. Vet ikke helt hva som bør være optimal trommeltid, men tørr ikke gå ifra den maskina uten at jeg er i huset. Ser noen tromler i dagesvis sammenhengene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mi i kjelleren i laderommet, men det er mye støy av den, så den går som regel fra jeg kommer hjem fra arb til jeg skal legge kidsa om kvelden. Tror det hadde blitt vanskelig å få dem til å sove med trommelen igang under dem. Setter den på gulvet, og tør ikke sette den på benken, da jeg er redd den ender ut på kanten, å i gulvet til slutt. DVS maks 2-3 timer, og da er hylsene skinnende rene. Mulig det tar lengre tid når risen blir mer brukt/skitten. Har vel litt med hylse antallet og?. Til nå har jeg bare brukt 30-50 375H&H hylser.

Link to comment
Share on other sites

Har min tromler stående på gulvet, og slik at den ikke kan "vandre" langt på egenhånd. Har sett at den kan flytte seg noen dm på et par timer.

Hvis man bruker poleringsmedia som er relativt rent/nyvasket, og med riktig mengde rense/poleringsmiddel kommer man langt med et par timers vibrering.

Riktig mengde tilsetningsmiddel er viktig. for mye kan gi mørke "kladder" som fester på hylsene, men for lite gir svakere renseeffekt. Det blir å prøve seg litt frem. Har man hatt i for mye kan det "tynnes ut" med å fjerne noe media fra trommelen og spe på med ubrukt media.

Link to comment
Share on other sites

Ser noen skriver at de bruker så mye rensemedia som du får plass til.

jeg bruker så lite som mulig, (ca halvfull) for da får rensemediet og hylsene bedre fart oppi der, jo større og mere bevegelse det er oppi der, jo fortere går da rensen jobben..

Jeg, mener at da går det fortere hvertfall..

Link to comment
Share on other sites

spørsmål til dere som bruker ris, går risen i oppløsning slikt at der blir småbiter av den? tenker på dette med tennhette kanal og slikt, jeg bruker i dag media som er beregent til dette, og når jeg tromler hylser uten tennhetter er det en del av hvor det sitter rester i hullet, ser for meg at risen er for stor til å kile seg fast der. Men det forutsetter at den holder samme form hele tiden da.

 

Erfaringer?

 

Eller er det bare mer som tromler hylsene både før og etter helpressing? liker å jobbe med rene hylser og da både rene ved helpressing, og fettfrie ved videre jobb.

Link to comment
Share on other sites

og når jeg tromler hylser uten tennhetter er det en del av hvor det sitter rester i hullet

Det store spørsmålet er da hva det har å si i praksis at det sitter poleringsmedie igjen i tennhullet etter omlading.

Skal jeg ta en råtipp, så regner jeg med at det ikke spiller noen som helst rolle for avfyringen av patronen.

Link to comment
Share on other sites

Det store spørsmålet er da hva det har å si i praksis at det sitter poleringsmedie igjen i tennhullet etter omlading

Det hender av og til at noen korn av polermassen setter seg i selve tennhetelomma også, hvis hylsene er deprimet før polering. Dersom de ikke blir fjernet før hetteisetting kan nok hetta bli vrang å få bunnet.

Velger å polere først og presser etterpå. og da blir tennhettekanalen rein uansett. Dersom det er riflehylser tørker jeg godt av sizemiddelet før kruttpåfylling. Bruker enstasjonspresser til rifle, liker best det.

Link to comment
Share on other sites

Det hender av og til at noen korn av polermassen setter seg i selve tennhetelomma også, hvis hylsene er deprimet før polering. Dersom de ikke blir fjernet før hetteisetting kan nok hetta bli vrang å få bunnet.
Da får du i alle fall en indikasjon på at noe er galt, og du ser etter hva som har skjedd. Det som er mye verre og det eneste som kan skade skytter og våpen er om det er medie igjen i hylsa ved omlading.
Link to comment
Share on other sites

Media kornet vil sitte i tennhette hullet, ikke i tennhettelomma. Får ikke noe problen med hetteisettinga på den måten. Da må det være noe fryktelig stor korninghet på det mediet. Har ingen praktisk betydning. Men lurer på hva slags praktiske fordeler det skulle være å polere etter sizing og få nettopp det problemet. Snarere tvært imot.

Link to comment
Share on other sites

så derfor om ris fjerner det "problemet" kan jo det være ett alternativ...

 

Det hender at blir sittene et og annet riskorn i kanalen. Jeg rister dem godt i en stor kurv, så plukker jeg ut en og en hvis jeg er uheldig så finner jeg noe i 1 av 100.

Har man en liten spiker e.l så er problemet løst på 2 sec.

I hylser som bruker small primer har jeg ikke funnet noen korn etter hva jeg kan huske.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

jeg ser nå at min hylsetrommel (frankford arsenal) stadig lager mer og mer lyd og "tromler" mindre, i dag da jeg kom var det en veldig dur, men lite bevegelse på massen. Har ikke overfylt med verken hylser (50 stk 6,5x55) eller medie, samme mengde som alltid..

 

Så spørs om den ikke nærmer seg "oppbrukt", og tiden er inne for å se på noe nytt..

 

Mener å ha sett i div filmer ett eller annet sted at der er maskiner som ser ut å tromle svært aktivt og tilsynelatende lite støy.

 

Hva erfarer dere andre ang dette med effekt i forhold til støy?

Link to comment
Share on other sites

Mest sansynlig noe som er løst (mest sansynlig skruene som holder trommel huset sammen, eller selve balansevekten der den er festet til motoren), en slik hylsetrommel blir ikke dårligere. Den virker fint til motoren er oppbrukt (og det kan ta sin tid).

 

 

Selv bruker jeg vanlig kjøpe media (corn cob eller nøtte skall, husker ikke hvilken), og Dillon sitt middel i min Lyman 2500 (mulighten til å tappe ut media via eget tappe hull blir ikke brukt, da det er mye enklere å snu hele greia på hodet).

 

Når en har i middelet og har fått kjørt det inn i media, så holder to timer plenty, etterhvert må tiden opp. Når jeg kommer opp i 4 timer, har jeg i mere middel og så er det tilbake til to timer.

 

Jeg bruker tidsur, og bryr meg ikke noe mer om den (den står på betonggulv).

 

I det siste har jeg blitt klar over at der er/kan være noe blystøv i støvet fra hylsevibratoren, så jeg passer på å ikke puste inn støvet, og vasker hender etter håndtering.

 

Hylser som er decapet før tromling (tromler før seizing og etter seizing for å bli kvitt fettet), bruker jeg trykkluft på fra tennhette siden (fort gjort, og så får en en ekstra titt på hylsene mens man er i gang). Det sier seg selv at dette kun gjøres med rifle hylser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Trur kanskje at eg skreiv dette her ein annen plass og, men uansett. Til no har eg brukt lee sin hylseholder og sat den fast i drillen. Ei hylse i hylseholderen og fin stålull i den andre handa og kjørt på. Den neste gangen, altså etter at hylsene var skutt ein gang så blei dei berre tørka godt av med ei fille med bremserens på. Virker som om det tar det meste av skiten.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd det meste, oppvaskmaskin, vaskemaskin, ultralydbad +++,

Men vender alltid tilbake til hylsetrommelen.

Der tromles alt fra .38 spl hylser til samboerens smykker og armbånd. :-)

 

Skulle jeg kjøpt noe nytt for å vaske hylser i, så hadde det blitt en større trommel.

 

Min står kobla til en timer (femtilapp hos Clas), så den durer og går mens jeg er på jobb.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt skeptisk til bruk av hylsetrommel, pga støvet. Ville aldri hatt en hylsetrommel i oppholdsrom. Kanskje i en garasje.

 

Foretrekker å vaske hylsene vann/zalo/sitronsyre i egen bøtte med dedikert utstyr. Da følger urenhetene med ut i vannet.

Hylsene blir fine og rene.

 

Det er også viktig å bruke gummihansker når vasker hylser.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en billig vibrotrommel her på handelskammeret , fyra i gang med ris og messingpolleringsmiddel fra rema .

Fungerer :D

Prøvde og en messinglysestake ,svigermor ble heilt på styr :lol: hun kommer sikkert med en hel kasse nærmere jul ?

 

Kjører dei to timer, blåser dei støvfrie med kompressor . smører og tar ut hetta.for og vaske av smøremiddelet stapper jeg dei i en sokk og inn i vakemarskina . Etter dei er vaska tørkes dei eit døgn i ei gammel steikepanne som står på svatovnen .

 

Om dei ikke blir reine og fine da havner dei i kasert-bøtta

 

Tromelen lager litt lyd og støv men står ute i redskapshuset .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...