Jump to content

Lever action og langt løp


National Match

Recommended Posts

Jeg vurderer den rifle, leveraction, blir mest til baneskyting, kanskje hjort/rein, skal ikke se bortfra om det blir elg også hvis muligheten er der, mon tro jakt-kamerater vil reagere på den type på jakt-rifle?

Kursleder i ved jegerprøve-kurset sa det var sånn skrytegevær, mere sånn moro gevær enn sånn jakt-rifle,,,,,,,

Men sikkert fullt mulig bruk til jakt.

http://www.borselars.no/vapen/rifle/jak ... l-308.html

Er den langt nok løp for deg?

Link to comment
Share on other sites

Om du har tid til å vente, og kan bruke litt ekstra så er det vel en mulighet med en Marlin XLR og bygge om magasintube. Har kikket litt etter en sånn selv, kunne tenkt meg en langløpet Marlin med full lengde magasin.

 

Har sett den modifikasjonen diskutert på noen amerikanske forum, prisen skulle ikke være avskrekkende men det må lages spesielt, var visst ikke ferdige kit å få kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har en sånn men anbefaler og montere gummikappe på og kikkert og kikkertkinne ( hel ).

Kjøpte minn i 2007, det er mulig BØRSELARS har en liggende,etter de tok over våpene fra Sarpsborg våpen,jeg tror prisen var nær 10.000,- men ring og sjekk.

Dette er ei rifle en blir glad i men en kann støpe kuler selv og lade selv for å få ned amoutgjiftene rifla har Ballardrifling og er lavd for å skyte blykuler.

Med Hilsen

Arne :D

Link to comment
Share on other sites

Må slutte meg til Hjortefot og anbefale Marlin 1895 Cowboy i klassiske .45-70!

Med sitt fullengdemagasin og åttekantede løp er den en fryd for øyet.

Kan ikke la en kikkert ødelegge linjene så ghostringsikte fra skinner er montert på min.

 

photo_1895_Cow.jpg

 

Sikle sikle :D !

 

Dette er antagelig den peneste storviltriflen fra Marlin! Selv kunne jeg ha tenkt meg en Cowboyvariant med langt løp, men i revolverkaliber.

 

Min langløpede Marlin er en 336 XLR i .30-30. Denne ser ikke så "Vill Vest" ut med laminatstokk og rustfritt stål, men den er meget presis og lett å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer den rifle, leveraction, blir mest til baneskyting, kanskje hjort/rein, skal ikke se bortfra om det blir elg også hvis muligheten er der, mon tro jakt-kamerater vil reagere på den type på jakt-rifle?

Kursleder i ved jegerprøve-kurset sa det var sånn skrytegevær, mere sånn moro gevær enn sånn jakt-rifle,,,,,,,

 

Er vel ingen andre våpentyper det er skutt mer hjort med i amerikanske skoger enn bøylerifler, så at ikke disse kan brukes til jakt er vel heller at vi her i Norge er oppflasket med at boltrifler er det eneste rette.

Til dere med mer erfaring med disse - hva slags presisjon kan man normalt forvente på 100 meter..?

 

Er selv lykkelig eier av en GuideGun i 450, og ja - den er morro å skyte med også. Så med litt mer trening med ghostring siktet så må det vel la seg gjøre å ta oppskytinga med denne også.

Link to comment
Share on other sites

Til dere med mer erfaring med disse - hva slags presisjon kan man normalt forvente på 100 meter..?

 

I de to første postene i denne tråden -og lengre ut i tråden- er det et par bilder av samlinger:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=30388

 

 

Med min guide gun og jernsikter fra Tim Skinner har det med hyppige mellomrom dukket opp treskuddssamlinger på rundt 30 mm. Med XLR´en og Sierra 170 grs FP har jeg klistra fire skudd innenfor 20 mm og det siste "åpnet" samlingen til med omlag en cm. Sistnevnte har samme sikter som førstnevnte.

 

I utgangspunktet er jeg ikke i tvil om at man kan få en boltrifle med frittliggende pipe til å skyte mer presist enn de fleste bøylerifler. Hvis man derimot sammenligner bolt- og bøylerifler i samme prissegment, så er evt forskjeller marginale. Jeg har eid en og annen boltrifle som ikke har klart å skyte like tette samlinger som mine bøylerifler fra Marlin.

 

En annen myte er at bøylerifler er "skranglete og slarkete" sammenlignet med boltrifler. For enkelte mekanismetyper -som feks utgaver av Winchester M94 (men langt i fra alle)- så stemmer nok dette. Nye Marlinrifler er derimot tighte og fine uten opplevelse av slark.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville uten tvil gått for .45-70 siden ammunisjonen er adskillig mer tilgjengelig enn .450 Marlin. Forøvrig er den eneste forskjellen mellom disse våpnene at sistnevnte har en "krave" som gjør at den ikke skal kunne kamres i gamle våpen. .45-70 er enkel å lade, og man kommer fort ned i en 3-5 kr smellen. Og for et vakkert smell :D !

 

Det ligger forøvrig flere rifler i både .45-70 og .450 på finn.no akkurat nå. Deriblant en 1895 XLR i .45-70 med 22" løp.

Link to comment
Share on other sites

Med min guide gun og jernsikter fra Tim Skinner har det med hyppige mellomrom dukket opp treskuddssamlinger på rundt 30 mm. Med XLR´en og Sierra 170 grs FP har jeg klistra fire skudd innenfor 20 mm og det siste "åpnet" samlingen til med omlag en cm. Sistnevnte har samme sikter som førstnevnte.

 

da høres det ut til at det i mitt tilfelle nok blir skytteren som er begrensningen og ikke rifla. :P

 

Har også skinnersikte, og har flere apertures på tur , skyter du med std aperturet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste mye fra linken her, Malles underholdende lesing mellom blomsterkjøp og pepperkake-laging - flott tråd, og lærerik. Er det noen grunn til at en lever action-rifle ikke skulle være like presis som en bolt.? Er ikke det viktigste at mekanismen står stille etter skudd, og at det er derfor halvauto aldri kan bli like presis.? Er det bare snakk om hvor mye kvalitet/penger man legger inn i løpet; at det ikke er lagt så mye penger i et lever-rifle-løp.? (Vet ingenting om dette!) Men må si at 45-70-patronen er en estetisk nytelse og se på - om det er noen som har en betegnelse på en ENDA lenger/større patron uten skulder, er det bare å skrive det inn. Mvh NM!

Link to comment
Share on other sites

1) Er det noen grunn til at en lever action-rifle ikke skulle være like presis som en bolt.?

2) Er ikke det viktigste at mekanismen står stille etter skudd, og at det er derfor halvauto aldri kan bli like presis.?

3) Er det bare snakk om hvor mye kvalitet/penger man legger inn i løpet; at det ikke er lagt så mye penger i et lever-rifle-løp.?

 

1: De fleste moderne boltrifler, men ikke alle, har frittliggende pipe. Dette gjør at pipen får fri resonans/ svingning når skuddet avfyres. På de fleste bøylerifler er ikke pipen frilagt. I følge teorien skal en frittliggende pipe ha et bedre presisjonspotensiale enn om den har kontakt med fremstokken.

 

2) Hvis vi snakker om halvautorifler til storviltpatroner, så vil mekanismen være låst inntil kulen har forlatt løpet. Det finnes mange halvautorifler som er uhorvelig presise. Forøvrig vil de fleste -i likhet med bøylerifler- ha løp som ikke er frilagt fra mekanisme/ stokk.

 

3) Et kvalitetsløp uten spenninger i stålet vil være den enkleste måten å tilnærme seg god presisjon på. Når det kommer til Marlin sine løp, så er min erfaring at de er i like god kvalitet som boltrifler i samme prisklasse. Mine har en veldig god innvendig finish som ikke samler bly eller mantel i nevneverdig grad.

 

En annen ting som gir boltrifler en stor fordel når det kommer til presisjon er at de som regel har en langt stivere låskasse som ikke flekser/ bøyer seg når skuddet går. Dette vil også være med på å legge grunnlag for god presisjon så lenge mekanismen er godt beddet i stokken.

 

Når det kommer til det som jeg tenker på som praktisk presisjon, så har boltriflene som regel bedre avtrekk fra fabrikk enn det som er tilfelle for mange bøylerifler. Mine Marlinavtrekk er svært rene og uten kryp, men de har en forholdsvis tung avtrekksvekt i forhold til hva som er vanlig på rifler brukt i Norge. Dette gjør at man må konsentrere seg mer om et godt avtrekk enn det som er tilfelle med en tunet boltrifle.

 

En annen fordel med boltrifler er at de kan kamres for moderne patroner med spisse kuler. Disse genererer ofte høyere trykk enn det en bøylerifle kan håndtere. I tillegg har de en adskillig flatere kulebane som gjør det mulig å strekke holdet lengre enn det som er tilfelle med bøylerifler. For min del er ikke dette vesentlig siden det å komme så nærme viltet som mulig er viktig for meg når jeg jakter. Hvis man i tillegg tar i betraktning at det meste av vilt i Norge felles på mindre enn hundre meter, så blir denne antatte fordelen nærmest av akademisk interesse.

 

Der finnes også bøylerifler som håndterer moderne patroner med spisse prosjektiler. Slik som bla Winchester 1895, Savage 99 og Browning BLR. Disse har boksmagasin i stedet for rørmagasin.

 

Når det kommer til presisjon mener jeg det er viktig å ta i betraktning hva man skal bruke den aktuelle riflen til. Om man jakter større storvilt, så vil ikke en et par millimeter forskjell i presisjon være av betydning. I tillegg vil skytterens ferdigheter være avgjørende for hvor godt man klarer å utnytte presisjonen. Jeg kan skyte tette samlinger fra benk, men når det kommer til jaktmessig skyting har jeg skjelden møtt en rifle som skyter dårligere enn meg! Skal man jakte det minste småviltet på langt hold, så velger man den mest presise riflen man kan finne. Hvis man der i mot skal ha en manøvrerbar rifle til jakt på større vilt, så er det etter mitt syn få rifler som kan konkurrere med bøyleriflen utrustet med åpne sikter.

 

I Norge er det en akseptert sannhet at bøylerifler er underlegne boltrifler på alle områder. Dette er etter min mening og erfaring en sannhet med modifikasjoner. Bøyleriflene tilbyr meg fordeler som jeg setter pris på, men samtidig vil jeg aldri være uten et par gode boltrifler med kikkert. Ikke "enten eller", men "ja takk, begge deler".

 

Har også skinnersikte, og har flere apertures på tur , skyter du med std aperturet?

Jeg har skutt mest med innsatsen montert i siktet -og minst med ghost ring. Det minste hullet gjør det lettere å skyte tette samlinger og det fungerte fint til langt ut i skumringen på jakt i fjor høst.

 

Edit:

Her er en samling som jeg skjøt med min 336 XLR .30-30 i fjor:

15wxixx.jpg

Dette er en femskuddssamling skutt med 170 grs Sierra FP foran en passelig mengde N-130. Det ene skuddet åpnet om samlingen til 40 mm, men de andre fire er innenfor 20 mm. Hvorvidt "slengeren" skyldes børse eller skytter er jeg ikke sikker på, men jeg heller mest mot det siste. Samlingen er skutt på 100 meter med Skinnersiktet. Dette er god nok presisjon til det meste!

 

Ellers er det avbildet samlinger fra andre børser i denne tråden på www.marlinowners.com :

http://www.marlinowners.com/forums/index.php/topic,63093.0.html

Link to comment
Share on other sites

1) Er det noen grunn til at en lever action-rifle ikke skulle være like presis som en bolt.?

2) Er ikke det viktigste at mekanismen står stille etter skudd, og at det er derfor halvauto aldri kan bli like presis.?

 

 

1: Se det ja, da lærte jeg dette skikkelig også, takker Malle - flott å få så mye gratis kunnskap. (Uten å ha gjort noe annet enn å lese på Kammeret :mrgreen: )

2: Er det da snakk om en forsinket mekanikk.?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...