Jump to content

Selvbyggerkurs - Mauser?


tritiuum

Recommended Posts

"Det må da være flere enn meg som ville være interessert i å få bygge sin egen mauserbaserte jaktrifle under kyndig veiledning..."

 

Jeg begynte å jakte på egenhånd som 20-åring (ingen i familien har tatt i våpen etter avsluttet førstegangstjeneste og vennekretsen består i stor grad av Grünerløkkahipstere). Jeg har sakte men sikkert opparbeidet meg en del erfaring og masse entusiasme og nysgjerrighet for jakt og våpen. Det første elgfallet mitt i høst gjorde nødvendigvis ingenting for å dempe interessen.

 

Jeg har derfor begynt å få veldig lyst til å "skru sammen" min egen børse: Mest for å finne ut hvordan det gjøres, men også for å ha noe helt eget. Jeg har derfor trålet nettets mørkeste avkroker (mange amerikanske survivalister som lager "bubba-guns" av russiske krigsbyttemausere...) for å finne ut hva jeg trengte å vite om Mauserbygging. Jeg har fått med meg et og annet om large-ring og small-ring og bytting av hevarmer og ymse beddemetoder. Etter å ha lest til øyet ble stort og vått om alle de fantastiske tingene man kan gjøre med en M98 så bestemte jeg meg for å prøve å sette sammen en jaktmauser med løpsbyttemuffe fra Heen og en forholdsvis lyssterk kikkert. Jeg har så langt gått til innkjøp av:

 

[*]En delvis ombygd Mauser 30-06 (sikringen og avtrekket er ikke gjort noe med) i en Fajen stokk påmontert en aimpoint 1000 - 1500 kr

[*]En ny Bushnell Elite 3200 3-9x50 samt leupold riflemanringer- direkteimportert fra junaiten med frakt og moms ca 2000kr

[*]Et brukt 56cm løp i 6,5x55 ca 500kr.

 

Da mangler jeg:

[*]Heen-muffe eller tilsvarende (Dette må uansett installeres av børsemaker)

[*]brukt 9,3x62 løp

[*]brukt lyddemper for 30-06 løpet

 

Med dette på plass tror jeg at jeg vil være i besittelse av den ultimate "fattigmannsjaktriggen" for Nord-Europa: En systemrifle som dekker behovet fra toppjakt til STOOORvilt med en grei lyssterk kikkert og lyddemper til snaut 8 laken....

 

Men hvor lenge var Adam i paradis? Når herligheten (dvs Mauseren) var i hus så greide jeg ikke en gang å få av magasinbunnen. Det virker dessuten som om kassa sitter fast i skjeftet (jeg tør i hvertfall ikke å dra noe hardere i den) På toppen av det hele får jeg ikke plass til 3-9x50 kikkerten med mindre jeg freser av baksiktet (eller kjøper uforskammet høye ringer)...

 

Med fare for å blamere meg totalt: Det er åpenbart at jeg egentlig ikke har peiling på hva jeg holder på med. En svak G i sløyd var nok i snilleste laget. Selvfølgelig kan man få god hjelp fra andres prosjekttråder, men det er likevel stadig små skjær i veien som gjør at man blir usikker slik at fremdriften stopper og prosjektet blir liggende på is.

 

Derfor slo det meg: Hva med et selvbyggerkurs for Mausere? Utifra prosjekttråden her å dømme er det MANGE som spikker på mauserprosjekter rundt omkring i de tusen hjem. Alle disse kan dessuten umulig være like nevenyttige og allvitende. Det selges vel forøvrig en del ombygde Mausere til jakt (pris hos Landrø 4995).

 

Istedenfor å bygge dem ferdig kunne vel en børsemaker/kursleder ta med kunden(e) på byggeprosessen. Man kunne da eksempelvis kjøpe en pakke med mauser "barelled action", et greit skjefte (her kan jo kunden bestemme hvor fint det skal være), en alternativ sikring og muligens et nytt avtrekk. Så kan jo børsemakeren ordne de "vanskelige" tingene som bøying av hevarm og boring/gjenging for sikter mens man ser på. Men etter det kunne man jo selv (under kyndig veiledning) tilpasse kassa til skjeftet, installere sikring og avtrekk etc etc. Ikke minst kan man jo selv stå for pussing og finish. 4-5 kvelder burde jo være mer enn nok når man har tilgang på ekspertise og riktig verktøy. Voilà... din egenbygde custommauser!

 

Å gjøre dette med en person ville selvfølgelig blitt uforskammet dyrt. Men hvis det var flere som var interessert (si 5-6 personer) så kunne jo dette gjøres uten at verken deltagerne eller børsemaker/kursleder trenger å føle seg lurt. (Demografisk sett burde jo noen av disse håpefulle DIYerne bo i nærheten av hverandre)

 

Avslutningsvis slår det meg at jeg kan jo alltids pingle ut og selge mitt ufullstendige prosjekt til kostpris for og så kjøpe meg en Tikka T3 på XXL... Men du verden hvor morsomt det hadde vært å lage mitt eget. Jeg håper at også noen andre tenner på ideen.

Link to comment
Share on other sites

Et godt råd. Ikke gi opp. Det kan nok kanskje ikke være så lett å finne noen som akkurat nå skal bygge en mauser i ditt nærområde. Men det er mange her inne som besitter kunnskap om disse gode gamle børsene.Som kan være til stor hjelp for deg.Ta mentor feks. Det han ikke vet om disse børsene tror jeg ærlig talt ikke er verdt å vite.Så har man jo Raudnakke,M67; jegermeister,73alfa osv osv . Skal vel ikke nevne for mange slik at noen føler seg utelatt.Ville bare ha frem at det finnes mange her inne som har gjort det du skal til med,Og som har kunskap om hva man bør gjøre/ikke gjøre.. En ting er sikkert,Billig børse blir det summa sumarum ikke. Men man blir en erfaring rikere.

(Jeg er selv blitt bitt av mauser basillen. og er nå i mitt andre mauserbygge selv)

vanedannende disse gamle krigerne :) .Jeg tror at hvis du ønsker veiledning ang bygge. Så kommer du nok til å få det.Som nevnt så finnes det mange her inne som kan disse børsene,og man trenger ikke finne opp dynamitten 2 ganger..(hvis du skjønner poenget mitt)

Lykke til med prosjektet. ikke gi opp. og søk råd på forumet. Jeg tror ikke du blir skuffet iallefall..:)

mvh michael..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...