Jump to content

kan man bygge om en 3006 til 308?


morten rev

Recommended Posts

har en tikka t3 lite 3006 som jeg syntes er ganske brutal.(jakter ikke elg)

er det mulig å bygge den om til 308? isåfall er det dyrt?

jakter stort sett rev,rådyr,bever med riflen.

er det kulevekt eller hastighet som gjør 308 snillere?

har lydemper på den men ikke kappet løp så ønsker å kappe den til 48-50 cm.

Link to comment
Share on other sites

Har du tjukk nok pipe til å kappe ned kammeret og gjengepartiet er det nok billigst å kappe og kammre om.

Et annet alternativ er å kjøpe løpsemne i 308 og dreie til det. Viss du ikke liker rekylen ville jeg anbefale å gå ned til 6,5.

 

Det er mulig, som andre har sakt, det blir billigst å selge rifla å kjøpe ny/brukt i det kaliberet du vill ha. igjen vil jeg anbefale et mer rekylsvakt våpen enn 308 viss du ikke likker trøkken i 30-06...

 

 

BerntSpørsmålbørbesvaresmedsvarellerholdkjeftEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Min 30-06 er på 47, gedigent bål frammi tuten og ganske mye trykk og bråk men ikke noe en demper ikke tar livet av. :D

Å kappe 308 til 450-500mm er ikke noe problem. Du vill miste yderst litteranne fart men det er ubetydelig. Du vil oppnå litt bedre presisjon med det også.

 

 

BrunoGlemteviståsvarepåetspørsmålEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Skal du kamre om en 30.06 til 308, må du kappe pipa i gjengepartiet i bakkant (minst de 12 mm som er forskjell på lengden), og gjenge opp på nytt. Langt fra noen rimelig affære, hvis du ikke har en dyktig hobby-børsis som kan gjøre slikt (fagmessig) på fritida for knapper og glansbilder. Det blir sannsynligvis rimeligere å montere ny pipe, og selge den gamle for en anstendig sum grunker.

 

Og hvis du skal montere ny pipe i ei lang kasse, er det du.., eh, "lite fornuftig" å velge en patron som 308 W, som ikke utnytter låskasselengda, men som tvert i mot kan lage krøll i magasinet (gjør det, av og til, på M98 i 308W). Da bør du heller velge et kaliber som f.eks. 280 Rem, som utnytter låskasselengda, og bruker lettere kuler, så det kanskje blir forskjell i følt rekyl.

 

Det siste henspeiler på at jeg ikke helt skjønner problemet ditt. Fabrikkammo i 308 W og 30.06 lades til samme utgangshastighet med like kuler - og da må eventuell rekylforskjell skyldes at det er brukt etpar grains mer krutt i 30.06 - neppe noe som knekker kragebeinet! Lader du sjøl, så gå over til "premium-kuler", og gå ned på vekta (homogene kuler i 150 grs gjør bedre jobb enn tradisjonelle på 180 grs), og ikke lad til absolutt maks-hastighet.

 

Når det gjelder demper, er ikke spørsmålet hvilket kaliber (Edit.: "patronutforming" - hvis en har samme diameter på løpet) du har, men hvor mye og hvor hurtig- eller saktebrennende krutt du bruker, i forhold til pipelengda. Velg det hurtigste kruttet som er brukbart, og ikke lad ammoen "panserbrytende", så funker nok 30.06 også godt med demperen.

Link to comment
Share on other sites

men jeg tror ikke kan kan bygge om en 30-06 til en .308 uten videre pga lang vs kort kasse.

 

Spiller ingen trille, rent teknisk, men en kan jo spørre seg om poenget med å ha masse låskasse til overs. Når det gjelder Tikka t3 så er nå uansett kassa like lang, uansett kaliber, fra fabrikk. Så det blir vel et spørsmål mest av akademisk interesse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har rifle i både 30-06 og 308. En Browning A-bolt SS med plast stokk og 51 cm langt løp. Den er i kaliber 30-06 og den andre en Sako 85 SS med laminatstokk i kal. 308. Den er kappet løp til 44 cm. Jeg er overbevist om at følt rekyl er mye større når jeg skyter med Sakoen som er kal. 308 enn A-bolten i kal. 30-06. Hva er grunnen? Jeg tror hovedgrunnen er at løpet kappet slik at det er syv cm kortere på Sakoen enn Browningen. En annen grunn kan være at stokken på A-bolten passer meg bedre enn på Sakoen, og rekyl opptaket blir derfor bedre. Det kan være mange grunner til at du føler rekylen ubehagelig med våpenet ditt, er det riktig tilpasset deg? har du god kinnkontakt med kolben, er kolben lang nok? Du kan bygge den ut med plater imellom kolben og kolbekappen. Mange er også veldig fornøyd med å bytte ut kolbekappen med en som heter limbsaver, du får kjøpt på Midaway Norge. Tikka T3 Lite er et lett våpen så det er nok noe av grunnen til at du føler rekylen litt hard, sett på demper og mye er gjort. Demperen tar vekk det meste av rekyl pluss at vekten øker og munnings vippen forsvinner. Dette vil hjelpe. Hvis du bruker 180 gr kuler, gå ned til 150gr. Forskjellen på kal 308 og 30-06 når det gjelder krutt mengde er ca 1-2 grain. Dette gir en hastighet forskjell på maks +/- 50 m/s, hvis du lader selv, lag snille ladninger og forskjellen mellom kaliberne blir nesten borte. Tikkaen din tror jeg har lang låsekasse både i 308 og 30-06, så du kan vel bygge den om til kal. 308, men dette blir som sakt over så lite lønnsomt at salg er en bedre løsning. Da kan du heller kjøpe 6.5x55 er betraktelig mildere å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke jakter elg vil du kunne bruke lette kuler i 30-06. Det vil hjelpe en del på rekylen. Hvis f.eks. jaktmatch i 30-06 blir for hard å skyte med så vil ikke 308 hjelpe det grann. Det er nemlig en meget potent patron det også. Jeg lurer på hvorfor du kjøpte en T3 Lite? Med et tyngre våpen er 30-06 overkommelig å skyte med for de fleste så lenge man ikke bruker den kraftigste ammunisjonen. En god lyddemper vil ta mye rekyl, men kutt nå for all verden ikke pipa til mindre enn 55cm. For normal bruk og en normal størrelse demper så er lengden ikke mye av et problem. Til jakt kan man ta av et par moduler for å redusere lengden om nødvendig, sjekk bare at treffpunktet ikke endrer seg med færre moduler på plass. Og sist men ikke minst; skyt mye trening. Er rekylen fremdeles for hard så er eneste løsningen å gå til en normal/tyngre rifle i et snillere kaliber, f.eks. 6,5x55. Etter min erfaring er 270 o.l. ikke mye snillere i rekyl enn 30-06(har begge kalibrene i min mauser M03 så jeg har sammenligningsgrunnlag godt nok). På 30-06 løpet har jeg lyddemper og det er som å skyte med Bane Saueren i 6,5 hva rekylen angår. Tidligere hadde jeg et 6,5 løp i M03en og det var noe mindre rekyl med det løpet.

Jeg gjetter på at en ny, passe tung 6,5 rifle, med velformet stokk og demper er det beste for deg.

Plagsom rekyl bør man ikke leve med, det blir som regel mye dårlig skyting av slikt.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke helt noen optimal løsning, men ser ut som det er mulig å få kjøpt et adapter som er beskrevet nederst på siden i linken under. Jeg undrer da litt på hvordan det fungerer, noen som kjenner til dette?

http://www.mcace.com/adapters.htm

How about using the 7.62x39 in the 308 or 30-06?

Or the 308 in the 30-06?

As gun writer Roy Huntington said: "Duh...this was so obvious and simple."

 

Now you can turn your 308 or 30-06 into a 7.62x39 and take advantage of inexpensive ammo!

 

Simply coat the the outside of the adapter with non permanent Locktite™, place a fired 7.62x39 case inside the chamber and close the bolt. After 10-12 hours, eject the 7.62x39 case and you are ready to start shooting. Inexpensive Russian ammo costs 25-50% less than any regular 308 or 30-06. A broken shell extractor will remove the adapter and return the gun to it's original caliber. If you are careful, the adapter is reusable!

 

Also available in 308/30-06. Each kit includes one tube of Locktite™.

 

Link to comment
Share on other sites

det er ikke det at rekylen er vond,

skyter rett å slett bare ikke bra med 3006.

kjøpte for 3 uker siden akk samme børse i 222 rem og etter innskyting blir det bare innertiere.

ikke kortere løp enn 55 cm sier du? opplever veldig delte meninger på det der.

skulle rett å slett vært en fasit!

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg ikke tar nødvendige vektorer med i bildet, men jeg klarer ikke å se hvordan kaliberet kan få deg til å skyte dårligere enn med en eksakt lik rifle i et mindre kaliber. Det er stor forskjell selv for en erfaren jeger å skyte med et våpen av større kaliber han/hun ikke er vant med.

 

Rekyl krever trening, selv om man ikke syns den "er vond". Om man skjelver som et aspelauv etter 5-6 skudd, skyter man uansett ikke bra. Hvor mange skudd har du skutt med 30-06'en din? Jeg lener meg mot å tro at du bare trenger litt mengdetrening. For å hjelpe deg litt på veien, vil jeg tro at det kunne hjulpet med en lyddemper, tilpasset rekylkappe, eller et tyngre våpen (som andre allerede har påpekt) for å redusere rekyl.

 

Og til slutt kan jeg avrunde med å si at jeg ikke tror .308 ikke vil gjøre det noe bedre, værtfall ikke rekylmessig. Mulig du får tak i billigere Forsvarsammunisjon, men det er det :-) Selv syns jeg .308 er "knappere" og har mer "snap" enn 30-06 som i så fall vil gjøre ting vanskeligere.

Link to comment
Share on other sites

Hei Morten Rev.

Om rekylen ikke er det som gjør at du skyter dårlig med 30-06, så kan det jo være at rekylopptaket ditt ikke er likt fra skudd til skudd. Dette vil påvirke treffpunktet ditt. Siden 30-06 er et kraftig kaliber så skjer det mye når du trykker av. Det er store krefter i sving i våpenet ditt under skuddøyeblikket som vrir og vender på våpenet.

Prøv å ligg med kropp og våpen mest mulig uten bend og press og vær nøye med å kontakte våpenet likt fra skudd til skudd. Prøv gjerne med sandsekker og annet for å støtte både våpen og kropp slik skarpskyttere gjør det. Etter mye trening med å få samme rekylopptak hver gang blir du vant til å gjøre dette "riktig", selv fra forskjellige skytestillinger. Enkelt sagt; jo lettere rifle og jo kraftigere kaliber jo flere "uforklarlige" fluer på skiva. Her er det bare trening, nøyaktighet og god forståelse av rekylopptak som hjelper. Rekylopptak blir vanskeligere med en stokk som ikke passer, du kan gjøre noe med kolberygg hvis kinnkontakten med kolben er for dårlig; bygg på med plast fra spylervæskekanne og tape eller andre metoder.

Skyttere som jobber med skyteteknikken sin treffer alltid bedre enn uinteresserte slabbedasker som bare pøser ammunisjon.

M.h.t. løpslengden jeg så bombastisk kommenterte så er det blitt veldig inn å ha korte løp, for mange er dette eneste grunn for å kappe. 55cm mener jeg er en god balanse mellom hendig løpslengde og utnyttelse av patroner som 308 og 30-06. Munningsblåst blir vel stor med kortere løp, og dette vil også bety noe inne i en lyddemper. Se på første modulen på en demper som har stått på et kort løp så vil du sannsynligvis finne mer utbrenning enn på demper som har stått på et lengre løp om antall skudd er likt.

Lykke til med skyting og jakt.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror ikke du merker veldig stor forskjell på 308 og 30-06 i fabrikkammo med like rifler. 30-06 får du mest ut av når du begynner med hjemmeladning, for fabrikkammoen er ofte veldig lik i utgangshastighet og kulevekt... Jeg har browning abolt men har også prøvd en tikka t3 lite i samme kaliber. Selv med liten forskjelli vekt synes jeg rekylen i tikkaen var mye verre, dette har sikkert noe å gjøre med rekylkappene og kolbens form og oppbygning...

 

Skal du ikke jakte elg er 6.5x55 et glimrende valg, som jeg hadde valgt... (muligens putt i en LW pipe hvis du ikke vil bytte ut rifla)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man overhode ikke takler rekyl, så er vel ikke andre storvilt patroner veien å gå.

Her må\ det sykes opp sakte og rolig, salong eller 22Wmg, under tvil 222/223. :shock:

 

 

Ellers kan man jo få hjelp av noen som lader, og prøve noen lette kuler i lave hastigheter.

Legg inn en dryg pose med tungsten haggel i kolben, er jo det som brukes som kickstop i andre rifler med virkelig rekyl.

Skulder pute for rekylopptak er jo også noe som kan benyttes, funger ihvertfall flott med grovekaliber i T-skjorte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...