Jump to content

Bildetråd for klassiske rifleskjefter


Tembo

Recommended Posts

Vet at det er flere her på Kammeret som drømmer om, planlegger eller er i gang med å bygge seg rifle i klassisk stil.

 

Til inspirasjon og glede, tenkte jeg vi kunne poste bilder av fine klassiske skjefter som kanskje kan gi oss noen nye ideer til prosjektene våre.

 

I denne sammenheng må spesiellt engelske produsenter nevnes, men både tyske og amerikanske customguns kan være veldig flotte.

Og så må vi ikke glemme noen av våre dyktige norske børsiser.

 

Noen setter i gang med selvbyggerprosjekt, mens andre engasjerer børsemaker. Uansett er det viktig å ha en plan og god kontroll på detaljene hvis resultatet skal bli som forventet.

 

Detaljbilder og kommentarer rundt disse er også interessant.

 

Jeg åpner med en Westley Richards for å vise stilen jeg tenker på:

 

normal_26128_pri_close_%5B1024x768%5D.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott børse...men stilmessig passer da den kikkerten over hodet ikke?!

 

 

Nei det er jeg helt enig med deg i.

 

Fant dette bildet på WR sine hjemmesider. Nytt våpen som var til salgs. Utrolig at de monterer en slik monsterkikkert når resten er så gjennomført stilig.

Link to comment
Share on other sites

Hadde faktisk sett mye bedre ut om det bare hadde vært en Z6 uten lys. Jeg synes lysbyteren på de belyste Z6´ene er det som virkelig får sikte til å virke noe futuristisk, uansett hvor prakltisk den enn måtte være.

 

Ellers ville jeg vel også valgt en mellomting mellom mellom helt rett og klassisk engelsk, da jeg på en slik rifle vil bruke både kikkertsikte og åpne jernsikter.

 

Flott trebit :shock:

Link to comment
Share on other sites

Vi tenker nok i samme baner THS. Klassisk engelsk har for mye fall til behagelig kikkertbruk, men samtidig synes jeg litt fall er stiligere enn de helt rette nyklassiske.

 

Kommer nok til å prøve å få noen til å grovfrese emnet for meg for å spare albuefett. Malene til Gujord eller R. Hansen har noen detaljer som jeg ønsker litt anderledes så jeg får ta en tlf. til Kristiansund for å diskutere en løsning.

 

Hvis noen har bilder å vise her setter jeg pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Nå snakker vi ved Tembo.. :D

 

Den WR'en du viste bildet av har jeg hatt som skjermbakgrunn et par år, siden jeg går litt svanger med mitt aller siste custommauserprosjekt her i livet :roll:

 

En av de store ulempene med den engelsk-klassiske stilen er at fallet ved kolbehælen er ganske stort, siden stilen stammer fra en tid der åpne sikter var det det skulle være. Jeg lekte en del med bildemanipuleringsprogrammer på det bildet der jeg retta opp kolbekammen, og syntes faktisk at stilarten fikk et løft.. Desverre røyk de bildene i kræsjet til den forrige pc'en,men når jeg en gangkommer så langt blir det nok til at jeg kommer til å rette opp kammen. Jeg har sett noen Rigby-mausere som faktisk hadde en rett kolbekam, og pent..det var det..

Link to comment
Share on other sites

Hva med rekylopptak med så mye fall på stokken?

Om kaliberet er litt "sprekt" skulle jeg tro at et et slikt skjefte ville gi betydelig munningsvipp?

 

Når det gjelder det estetiske er jeg enig, dette er Classic all over!

Men verden har gått videre og med tanke på funksjonalitet, vil jeg tro at en litt mer "moderne / classic" ville være bedre rent skytemessig.

 

Tenker litt på den Oberndorf mausern Ola lagde til Rolf / hyperlink.

Får ikke fram bilder av den, men husker jeg var innom Ola og siklet over den rifla et par ganger....

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke rekyl eller munningsvipp noe tema her da kaliberet er 6.5x55, men jeg kommer helt klart til å gå for en rettere stokk.

 

Den absolutt vanskeligste detaljen å få til pent og funksjonelt er pistolgrepet. Jeg ønsker meg et litt åpent bakoverstrøkent grep slik som på denne Westley'en.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...