Jump to content

Lengde på løpet i 22-250?


Jonas.L

Recommended Posts

Da er jeg i gang med et nytt prosjekt og jeg lurer på hva som er ideel lengde på et 22-250 løp?

 

Og hvilken riflestigning bør man ha?

 

Det skal lades 35gr v-max og tyngre, men rifla skal hovedsakelig være Revebørse.

 

Jeg bygger riggen på Rem. kasse og tilpasser så jeg kan bruke McMillan A3 stokken min på 2 like kasser,men forsjellige kalibre.(22-250 og 308)

 

Har magasinløsningen klar alerede med underbeslag og ny innmat.

 

Kassa er bestilt og Hansen skal levere løpet så jeg lurer på hva jeg trenger.

 

Demper en T-8 i 30 kal. greit når brukt på 22-250 eller er hølet for stort og for mye kruttgass slipper ut?

 

Håper noen kan hjelpe meg litt med dette,

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mange varmintrifler i 22-250 har 26" løp. Du får da god utnyttelse av kruttet i patronen med gode hastigheter og liten munningsblåst som resultat. Om ca 65cm blir for mye så ville jeg personlig ikke gått under 60cm i dette kaliberet for å utnytte potensiale i patronen.

Hvis du ikke skal bruke tyngre kuler enn 55 gr ville jeg ikke brydd meg med krappere stigning enn 1:10. Faktisk ville jeg tatt sikte på å få et løp med 1:12 stigning med det bruksområdet du nevner, du vil nok allikevel finne rådyrkuler som vil gå godt i dette løpet også.

Link to comment
Share on other sites

Har 66 cm løp på min 22-250 AI og S&L demper til max 6mm. 1-12 stigning. Blir selvsagt en veldig lang rigg men jeg skal primært bruke den til rev og kråker, så da spiller ikke det så stor rolle.

Ville ikke gått mye under 60 cm, men det kommer selvsagt ann på bruksområdet.

 

S&l demperen får du til ca 1500,-, så det kan du jo vurdere.

 

Ps: Lapua lager nå hylser i 22-250. Her ser du en av grunnene til å kjøpe lapua hylser:

Link to comment
Share on other sites

Min er 55 cm, kappa ned fra 65.

 

får 1100 m/s med 55 grains kuler og godt over 1250 med 35 grs kuler.

 

rifla er hendig og skal brukes til jakt fra 0 - 200m og ikke til coyote/preriehund jakt på 400 yards, så den dekker mitt bruksområde.

 

Har ikke merka no ulemper med å ha kortere løp enn hva 22-250 mafian mener :)

Link to comment
Share on other sites

Gå for lettest mulig demper, en T8 er blant de tyngste som finnes (fungerer greit nok, det er ikke det). Men tynt løp og tung demper er ikke en kombinasjon made in heaven.

 

Om man har litt lavt budsjett, kan man gjøre som meg. Og se nærmere på S&L sin TMD35 twister, så langt har jeg ikke funnet noen grunn utover lite penger, til ikke å invistere i denne (259g er ett vektigt argument). Men der finnes nok enda lettere/kortere dempere som er aktuelle der ute (muligens Alm sine minste? Eller Hausken kompakt?), om man vil ofre enten demping eller vekt.

 

Forøvrig har jeg på min S&L Victory, ett 60cm 22-250 løp (orginal lengde). 1/10 i stigning, og ser ut til å gå som en laser (vanskelig å si sikkert med så dårlig sjåfør, men alt som hitils er forsøkt skutt med den. Datt i smellen, eller skal jeg si forsvant i smellen? :wink: ).

 

Jeg har nå montert demper på den, og tok økonomi løsningen til 40kr. Tilpasset min A-Tec TMM-4 i kal 30 til den (403g), men det er meningen at løpet skal få egen dedikert lett! demper med tiden. Problemet er å avgjøre hvor mye volum en demper til 22-250 må ha for å dempe godt, men jeg har en antakelse om at allt som fungerer på 308w duger.

 

Siden jeg ikke har skutt med dette løpet etter at demperen ble tilpasset, kan jeg ikke uttale meg om dempingen.

Link to comment
Share on other sites

Gå for lettest mulig demper, en T8 er blant de tyngste som finnes (fungerer greit nok, det er ikke det). Men tynt løp og tung demper er ikke en kombinasjon made in heaven.

 

 

Takk for svar sålangt, jeg har en T-8 til 308 fra før og løpet jeg skal ha til 22-250 blir 22mm tykt siden det blir likt som løpet i 308.

 

Denne børsa blir aldri båret noe særlig langt så vekt er uvesentlig,men jeg vil ha det så identisk som mulig med 308 riggen.

 

Begge løp får samme kikkerten også med samme retikkel for likest mulig følelse, men det ser ut som 22-250 får 10-15 cm lenger løp enn 308

som i dag er 50,8cm.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har et spørsmål om lengde på 22-250 løp selv, og lurer igrunn på hvor kort man kan kappe pipa før presisjonen begynner å bli dårlig.

 

Løpet skal sitte på en børse som jeg ønsker å få så lett som mulig, så kort pipe hadde vært ypperlig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...