Jump to content

6,5x55 308 eller 3006??


isagang

Recommended Posts

Skal snart kjøpe mi fyste rifle! :lol:

 

Men, alltid et men :oops:

Ka kaliber skal man velge?

Kjem til å jakte mest hjort, rev, rein, gås og kanskje elg!

 

Tipper dette temaet har vert oppe i kammeret en million ganger!

 

Men prøver no meg fordi! :!:

 

Tusen takk for dine meininger! 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg ny 308 i fjor. Jeg må si jeg angrer litt på kjøpet mitt. :P For det første har jeg sett samme våpnet på finn.no til noen tusen billigere, så det første jeg råder deg til er å titte innom finn.no før du kjøper noenting som helst! Det kan være lurt å stikke innom en stor våpenforhandler og få hjelp til å velge ut modell, for så å titte innom finn etter den samme modellen.

 

Hva du skal bruke rifla til er vell det store spm. 3006 er vell det som har størst anslagsenergi, så dette kan du kanskje gå for om du kun er ute etter elg.

 

308 er fint til elg hjort og rådyr. Men det funker helt fint å skyte gås og storfugl med 308. også.

 

6,5 har billigere ammo, flatere kulebane og er stort sett finere til allround jakt enn de to andre. Selv skulle jeg ønske jeg kjøpte 6,5 pga kulebanen.

 

Men det er vell egentlig det samme. Fungerer nok greit med 3006 på gås også. Ammoprisen på disse 3 er jo ikke så veldig forskjellig.

 

Men ha i bakhodet at 6,5 har betydelig flatere kulebane enn 308.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Altid stas å kjøpe den første rifla.

Selv er jeg så heldig å ha alle de kalibrene du nevner. 6,5èn er helt nydelig å skyte med, nesten ikke rekyl og med tanke på at den dekker den jakttypen du beskriver så er dette et veldig flott kaliber å starte med. :D

 

308 er min favoritt, duger til alt fra Mår til Elg, selvsagt med ammo valg for det man skyter på. :wink:

 

Når det gjelder 30 06 så har jeg denne fordi jeg fikk den billig. Den står i skapet og samler støv og er kun ute når en eller annen kompis vil se på den. Dette sier vel litt om hva jeg syns om dette kalibret :P

 

Har en fin 6,5 liggende på finn.no, siden du er en "fersking" kan du gi en lyd så blir vi enig om en fin pris :D:D

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=26549645" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

@trådstarter. Jeg har alle de tre kalibrene som nevnes her (og noen flere...), og ut fra toppen av hodet ville jeg anbefale 6,5x55.

Den er nøyaktig, flatskytende, rimelig rekylsnill, og den feller allt av lovlig vilt her i Norge (så lenge du treffer riktig, vel og merke...).

308 & 3006 er ikke dårligere, men hvis jeg skulle valgt å ha bare en rifle nå i dag, hadde jeg valgt 6,5x55'en som kaliber.

Men, det er du som skal være fornæyd, og det blir du bare med å velge selv :D ...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Har en fin 6,5 liggende på finn.no, siden du er en "fersking" kan du gi en lyd så blir vi enig om en fin pris :D:D

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=26549645" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ja, den såg jo SVÆRT bra ut!! Men har ikkje engang søkt om våpentilatelse engang :oops:

Konfirmasjon i Juni, og tenkte derfor at skulle sjå ka midler eg kunne bruke på våpen...

men ligg den der seinare i sommer, skal eg vurdere de sterkt!!

 

Men tusen takk for alle innhopp!

Kom gjerne med flere...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hei, og velkommen inn i jegerverden!!

 

satt for noen år siden i samme situasjonen, og endte på 30-06.

her har du noe jeg personlig mener er fordeler og ulemper med de aktuelle kaliberene:

 

 

6.5 x 55

 

pluss:

* billig rekrutt trenings ammo

* snill på rekyl

* flattskytende

*presis og lett og få tak i ammo til.

 

minus:

* i det minste laget på elg(personlig mening, ingen diskusjoner på dette!!)

* mindre og lettere kule enn de andre aktuelle kaliberene med tanke på grøvre vilt.

* tunge kuler i kaliberet blir over snittet lange, så bedre og gå opp til grøvre kaliber.

 

 

308WINCHESTER

 

pluss:

* billig å trene med om du får tak i nato ammo.

* lettere rekyl enn 30-06

* presis og lett og få tak i ammo til

* behøver ikke lang mekanisme, kort patron.

 

minus:

* lav utgangshastighet i forhold til andre i kal 30.

* med feks 11.7gr kule blir hastigheten noe krampe aktig og anstrengt, da dette er en god kulevekt til elg.

*krum kulebane med de tyngste kulene

 

 

30-06 SPRINGFIELD

 

pluss:

* flattskytende

* allround kaliber over hele verden

* høyest hastighet på de tyngste kulene for de aktuelle kaliberene

* kan lades ned i 308 hastigheter om ønskelig, og opp i mot magnumhastigheter.

* beste alternativene av de aktuelle kaliberne til elg.

* får tak i ammo uansett hvor i verden du jakter mest sannsynlig

* kan lade 14.2gr kuler 8)

 

minus:

* kraftigere rekyl enn 6,5x55 og 308win

* dyrest på trenings ammo

* lang hylse som krever lang mekanisme

* kan være hard mot mindre matdyr som feks gås.

 

 

 

meningene her er mine personlig. grunnen til at jeg legger stor vekt på elg, er at det kunne være aktuelt og jakte, og det er det største dyret, så alt under, kan du jakte uansett :D

 

 

lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått våpentillatelse nå nylig, den gjelder .308w, nå har jeg ikke kjøpt rifle ennå.

 

Så, jeg er en fersking her, og en i xxl og en i abc fritid anbefalte meg .308 foran 6.5,

da skrev jeg den ned på våpen-søknad. Men nå begynner jeg å tvile på valget siden jeg leser flere anbefaler 6,5 foran 308.

Jeg skal skyte på blink for det meste, kanskje en gang jeg skal på jakt, hjort er den mest nærliggende jakt objekt for min del.

Hvis jeg her heldig å bli tildelt rein-kvote tillatelse? Så skal jeg garantert jakte på den.

Vil 308 passe til reinsjakt? eller bør jeg ha 6.5?

Hvis i såfall, kan jeg ombestemme meg, og snakke med politiet om å omgjøre kalibervalg?

Link to comment
Share on other sites

tror du kan være fornøyd med 308. på blink er det et veldig godt kaliber!! veldig billig ammo om du får tak i nato ammo. Og ypperlig med lyddemper! :) 308 er ganske så presist!

jeg dreit meg ut med 308, fordi jeg jakter også gås på lange hold! MEN nå har jeg funnet ut at jeg ikke har driti meg alikevell! :D hadde helt glemt at jeg har en 220 swift liggendes! Da er problemet mitt med 308 og kulebane ikke noe problem lenger!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg satt og lurte på dette selv for noen år siden og det jeg kom frem til var 308win.

 

Grunnen til dette var:

 

Billig ammo, (masse komponenter når man lader selv.)

 

Kulebanen i forhold til 6,5 ikke noe problem i praksis etter min mening.

 

308 funker greit ut til ca 1000m

 

Lovelig på storvilt i andre land enn Norge

 

Alltid lett og få ammo hvis du har glemt det hjemme

 

I USA er det plenti med komponenter til bygging på rifle til dette kaliberet.

 

Kort kasse hvis man vil bygge lettvekter.

 

Litt mere punch enn 6,5 ,men hvis baneskyting står veldig høyt og du ikke lader selv ville jeg valgt 6,5.

 

Lyddemper kan brukes til alle 30 cal. hvis oppgraderingsspøkelse tar deg, men hvis BR fasinerer så er 6,5 kula populær.

 

 

Jeg valgte 308 selv og angrer ikke enda, nå skal jeg bygge en 22-250 rigg som har samme låskasse og løp så da kan jeg bytte på i samme stokken som jeg har McMillan A3så sparer jeg noen høvdinger der.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Her fosser de inn me gode argument og meininger.......FLOTT :)

 

 

Er fortsatt veldig i tvil...

som sagt, har eg ikkje allverdens med penger å bruke på dette, så billig ammo er vel ei gullstjerne!'

Hadde og tenkt å bruke/ha lyddemper på, men det er vell ingen forskjel vist man ikkje kutter løpet... :?::?:

 

 

Kom gjerne med flere argument for og imot ! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som første rifle BØR en veleg kaliber 6,5x55 da det er det mest allsidige kaliberet.

Godkjent til Storvilt, ypperlig til gås, skarv og annen storfugl.

kjenner flere som bruker dette på rypejakt 100 m +

Snill rekyl, rimlig ammo i forhold til andre kaliber.

 

Er også tilhenger av 308 win, og ser ingen grunn til å kjøpe 3006 så lenge 308 gjør jobben like godt.

3006 har noen teoretiske fordeler hvis du hjemmelader, med bruk av tyngre kuler som 12gr og 13 gr.

Dette er teoretiske fordeler da en like gjerne kan bruker lettere "superkuler" som gjør samme jobben som de "tunge" blykulene. Fordelen med 308 er at den lager større høl i store dyr, og derfor er bedre.

 

Har rifler i alle tre kaliberene, blir stort sett gåene med Sauer 202 i 308, og Savage i 338 winMag og Remington 7 i 223. Men alikavell mener eg at 6,5x55 er nok det beste allrund kaliberet.

 

Hvis jeg skulle idag kjøpt meg "ett" nytt våpen for å dekke mine jaktbehov ville det blitt en Sako 75/85 i 6,5x55. det er antalig den beste riflen du får til en god pris. Alternativet er Tikka T3.

Med litt mer penger kansje en Sauer 202, men synes ærlig talt at mellomlegget mellom Sako 85 og Sauer 202 ikke er verd det hvis en ikke må ha løpsbytte som alternativ.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

et annet godt tips er og gå på skytterbana og spørre noen der eller om noen kammerater av deg har disse aktuelle kaliberene! spør du en kar om børsa hans og godprater litt om den, så får du garrantert lov å prøve!

 

ps. se an hvem du spør, gå ikke bort til en gammel krok som er helt tårevåt i øya etter skyting, pga patrona hans faktisk kosta 3kr patron! de er som regel litt gjerrige og lar deg sikkert ikke prøve :lol:

 

se etter på standplass etter en med feks: smil om munnen, moderne fin rifle med lyddemper, god kikkert og det som hører med.! han er sikkert litt stolt av riggen, og lar deg prøve den 8)

 

MEN noe som er helt bænkers er å se etter en som lurer rundt på standplassen og stjæler tomhylsene til nabon! han er en vass ekte hjemmelader, og syns rekruttering er morro!! :lol: de er gjerne litt krumme i rygget etter all hylsestjælinga, så du ser det fort om de er hjemmeladere :lol:

Link to comment
Share on other sites

jeg slenger meg på de som anbelfaler 6,5x55. Som første rifle hadde ikke jeg vært i tvil, kjøp 6,5x55.

Med tanke på at du skal skyte en del på bane, er 6,5 det mest behaglige å skyte med. Å på jakt er det veldig bra på alt av vilt vi har i norge. Når du blir eldre kan du vurdere å kjøpe et våpen i større kaliber. Har selv 6,5X55 som jeg skyter et par tusen skudd med i året, har ikke angret et sekund. Bruker 308 på jakt, men det er fordi den er lettere.(har arvet den). Hadde 6,5en min hvert lettere hadde jeg brukt den.

Link to comment
Share on other sites

Hadde kjøpt 6,5x55 siden det er din første. Den fungerer veldig bra til alt, men til elg har jeg erfaring med at den kan gå litt langt. Men når du først har begynt å jakte og kjøpt et våpen er sjansen for at du kjøper flere meget stor.

Lykke til, vi trenger unge jegere i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Som

regel skyter man også bedre med 6,5 en de to andre pga mindre rekyl.

 

Regner med dette er individuelt og kanskje avhengig av for mange faktorer til at det er mulig å svare på, men spør likevel: Hvor mye bedre skyter man med 6.5 i forhold til 308 med f. eks en Tikka t3 light ladd med oryx jaktammo?

Link to comment
Share on other sites

Sidan du bur på Stadt så blir det vel ikkje så mykje elgjakt? Då er svaret enkelt: 6,5x55. Masse "rimeleg" skyttarlagsammunisjon til trening, rekruttammo f.eks. Tikka T3 i 6,5 er ein fin og presis rifle. Godt avtrekk - det er veldig viktig! Om du tek deg ein tur til Volda, eller Vanylven kan du få prøve litt forskjellig....

Link to comment
Share on other sites

Har du planer om å kappe løpet noe mindre enn 50cm burde du ta i betraktning at 6,5x55 og 30-06 ikke egner seg like godt til det som 308. Dette på grunn av hastighetstapet på kulen.

 

3006 vil alikevel ha større anslagsenergi en 308, det er vel %vis tap man alltid snakker om :?:

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Rart..har aldrig sett noen fordeler med 6.5 fremfor 308..har min fjerde nå i løpet av 22år.Kort låskasse selfølgelig.Til Elg kommer jeg ikke til å bruke den,men hendig i Reinsfjellet og Hjortelia,selv om jeg har brukt mest 338 til større dyr enn rein..Skulle jeg derimot hatt en rifle til ALT:3006!Hjemmeladd :)

Link to comment
Share on other sites

Sidan du bur på Stadt så blir det vel ikkje så mykje elgjakt? Då er svaret enkelt: 6,5x55. Masse "rimeleg" skyttarlagsammunisjon til trening, rekruttammo f.eks. Tikka T3 i 6,5 er ein fin og presis rifle. Godt avtrekk - det er veldig viktig! Om du tek deg ein tur til Volda, eller Vanylven kan du få prøve litt forskjellig....

 

Ja, har vore der oppe fleire ganga, men har merkelig nok, aldri funne jaktbutikken i volda :oops::lol: sikkert godt gjemt eller so er ikkje eg så go å leite.... :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...