Jump to content

Hjortejakten for damer Gullbotn,Hordaland.


tf

Recommended Posts

Var endel i media,blant annet på Tv2 og I Bergens Tidende om damene fra NJFF avdeling Åsane (?) som fikk eget jaktterreng for Hjort i området rundt Gullbotn.

Er det noen som vet hvordan det gikk med de,om de fikk skutt sine to dyr?

Link to comment
Share on other sites

Ja det hadde vært artig med en oppsummering av hvordan jakten gikk på dette nye terrenget til BJF (eller er det i regi av kvinnekontaktene i fylket?). Jeg forstod at det bla. var litt utfordrende med mye turgåere i området?

 

For øvrig var det litt artig når dette var sist fremme i media. Hjortejakten var begynt og vi i det ene jaktlaget til Åsane JFF satt på gården på terrenget ved Florø og så på TV. Vi visste det skulle være et innslag om saken, men da saken ble introdusert fikk vi vite at det ikke bare var Linda i BJF og gjengen hennes som var intervjuet. TV2 hadde også tatt turen innom leirduebanen til Åsane JFF og snakket med vår meget frittalende driftsleder.

Oi oi oi... Dette kunne bli heftig! :mrgreen: Vi ventet i spenning på innslaget i lørdagsmagasinet. :shock:

 

Heldigvis gjorde Paul (og hans bedre halvdel) en god figur. De fikk frem på en grei måte at selv om man er enige om målet med å få med kvinner på jakt, så er det ikke nødvendigvis enighet om hvilke midler som virker best.

Link to comment
Share on other sites

Ville med største glede tilbudt jakt til ei dame/jente, det samme også til ein førstegongsjeger uansett kjønn, hadde eg hatt eige område sjølv.. Synst det er alltid kjekt å inkludere nye jegere til sine første fall og dytte dei vidare i vår fantastiske hobby... Det som som Linda her fekk til, har eg stor respekt og forståelse for.. Har mine doser med historier, om både trangsynte jaktlag og grunneigere rundtom, som kun tenker profitt og det å pisse kverandre oppetter ryggen..

Link to comment
Share on other sites

Det som som Linda her fekk til, har eg stor respekt og forståelse for..

 

Hadde i utgangspunktet vært helt greit dette OM ikke denne jakten ble tatt fra de som har leid den de siste seks årene,og skutt dyret hvert år,uten noe å sette fingeren på.

Det var fire jegere leide denne jakten,og tre av disse har ikke annen mulighet for hjortejakt.

Denne muligheten har de nå mistet.

Og dette fikk de som avgjorde søknaden beskjed om før avgjørelsen ble tatt.

 

Likevel valgte de å gi gjøre om og gi jakten til damene som sto fram på TV2 på grunnlag ene og alene at de er kvinner.

Jeg har med egne øyne sett søknaden der de begrunnet hvorfor de måtte få denne jakten i stedet for de som har hatt denne i årene før.

Om dette skal gå for å være likestilling så ødelegger de iallefall mye for resten av damene rundt om i landet.

 

En annen ting som jeg synes lukter litt er at det fra i høst PLUTSELIG ble perioden en fikk jakten øket fra 1 til 2 år,samt at det ble øket fra 1 til 2 dyr pr år.

 

Har i alle fall ikke vært mye blest om de stakkars mennene som med et pennestrøk mistet muligheten til å drive jakt på hjort,uten muligheter andre plasser.

Om det nå i tillegg skulle vise seg at det ikke er blitt tatt ut dyr der i fjor så synes jeg det har gått altfor langt,med forbehold om at det evt kan ha gått meg hus forbi.

 

Derfor hadde det vært interessant å fått vite om resultatet.

De virket nå noe pr-kåte i fjor sommer,så hadde iallefall vært litt snodig om de skulle gått stille i dørene med evt hjortefall.

Og hjort er det MYE av i det terrenget.....

Link to comment
Share on other sites

Det var fire jegere leide denne jakten,og tre av disse har ikke annen mulighet for hjortejakt.

Denne muligheten har de nå mistet.

Tviler på dei har mista muligheita, den er gjort vanskeligere og kanskje dei det gjelder burde kjenne at det svir litt når speilet snus og dei kjem i akkurat samme dilemma desse kvinnene var i før dei fekk denne muligheita..

Ikkje misforstå eg tf, eg meiner ikkje dette så stygt som du kanskje leser det, men eg er faktisk litt einig med C.E.A her, dei fleste får seg jakt, hvis dei vil, har råd, eller må jakte.. Det er snakk om kor langt du er villig til å reise, kor langt lommeboka strekker seg osv.

Men muligheita for enkelte nybegynnere, og kanskje spesielt kvinner, som ikkje har erfaring, kunnskap eller kjennskap til å få jakte, den er høgare enn dei som har jakta før i eit terreng...

 

Men eg ser absolutt poenget ditt, det høyrdes ikkje akkurat rettferdig ut, eller likestilt ut som du beskriver det, og kvar av oss hadde nok sikkert vært misfornøyd med å blitt behandla på samme måten.. Eg kjenner ikkje til denne saken så godt som tydeligvis du gjer, så eg har full forståelse for at dette kan være litt sårt for den det gjelder..

Link to comment
Share on other sites

tf, jakter du i området rundt her også?

 

Det har vært mye snakk om dette terrenget her i bygden iallefall. Jeg jakter i nabovaldet, og alt jeg har hørt tilsier at BJF/Kvinnekontaktene i NJFF Hordaland har fått tildelt et vanskelig terreng. Etter slik jeg har oppfattet det er terrenget et terreng med primært streifdyr, og hjorten trekker tildels vekk derifra når lauvet faller av trærne. Om førstereisjenter sliter med å fylle kvoten vil jeg si det er som forventet.

 

Det går også rykter om at de som har hatt terrenget tidligere har fått ekstradyr i det terrenget han disponerer ellers, men dette vet jeg ikke om stemmer. Du kan kanskje avkrefte?

 

Ellers er det vell slik at terrenger som offentligheten eier bør være fritt frem for alle å søke på. At en jeger har hatt det terrenget i seks år betyr ikke at han har noe som helst hevd på det, ved neste korsvei stiller alle (eller iallefall bør alle stille) likt. Jeg synes ikke det er noe mer kritikkverdig at BJF fikk dette terrenget enn at samme jeger har hatt det i seks år. Terrenget burde i utgangspunktet ha lagt på Inatur og blitt fordelt etter loddtrekning.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Jeg administrerer endel kommunal eiendom lengre sør på Vestlandet. Her er jeg/vi helt klare på at JFF'er ikke er allmenheten. Så vi har valgt en mellomløsning ved at det disponeres av vår lokale JFF men kun til opplæringsjakt med erfarne instruktører.

Først la jeg føringer om at dette kun skulle være til ungdommer og kvinner uten adgang til å være med venner eller familie på jakt. Senere da det viste seg vanskelig å få ungdommene og kvinnene nok ut, så har jeg tildels frafalt det kravet. Det viktigste må være at det blir brukt.

Området gir løyve på 2 hjort og 4 rådyr pr år + småvilt/rovdyr

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som jeg synes lukter litt er at det fra i høst PLUTSELIG ble perioden en fikk jakten øket fra 1 til 2 år,samt at det ble øket fra 1 til 2 dyr pr år.

.....

 

Makan til tullete og flåsete utsagn...

 

Stort sett ALLE i Bergen Kommune har fått økte kvoter siste åra. Jeg jakter i Bergen, og vi økte fra 17 til 28 dyr i fjor til etterretning.

Så vennligst spar oss for slik pissing...

Link to comment
Share on other sites

En annen ting som jeg synes lukter litt er at det fra i høst PLUTSELIG ble perioden en fikk jakten øket fra 1 til 2 år,samt at det ble øket fra 1 til 2 dyr pr år.

.....

 

Makan til tullete og flåsete utsagn...

 

Stort sett ALLE i Bergen Kommune har fått økte kvoter siste åra. Jeg jakter i Bergen, og vi økte fra 17 til 28 dyr i fjor til etterretning.

Så vennligst spar oss for slik pissing...

 

Så jeg kan altså ikke sette spørsmålstegn ved disse to punktene ....

At leieperioden blir justert opp til å gjelde fra et til ro år av gangen,samt at kvoten blir øket fra et til to dyr med det samme området blir overdratt til de nye leietakerene.

 

For meg kan det virke som om jeg tar opp noe som ikke er like flott å promotere,nemlig ikke at damene fikk sitt eget jaktområde,men hvordan de fikk de.

Sikkert ikke like flott å lese om at det gikk på bekostning av andre....

Om noen har meninger om at dette var helt greit osv får bare være,men jeg synes det ikke,og det er min mening.

 

Forøvrig litt tidig at ingen har kunnet svare på det jeg spurte om,om det det ble felt dyr der i fjor....

 

Forholder meg forøvrig retten til å pisse i min egen tråd,og du er hjertelig velkommen til å gjøre det du også om du har behovet.

Link to comment
Share on other sites

Og at vi får flere Jenter med ut å jakte er noe som vi manfolk skal sette pris på.

 

Javel?? SKAL vi det?

 

Jeg skal ærlig innrømme at å komme seg bort fra kjerring og unger noen timer hver lørdag er en av hovedgrunnene til at jeg går på jakt. Selv om jeg er inderlig glad i både kjerringa og ungene...

Link to comment
Share on other sites

At flere jenter kommer seg ut i skogen på jakt må vel bare være bra - men det er ikke dermed sagt at mannfolk må jakte sammen med dem om de ikke vil.

 

Sjølv så ble jeg introdusert for jakt via min ekssamboer og jeg er ham evig takknemlig for det - han har lært meg godt opp. I starten hang jeg i hælene på ham fordi jeg var novise men etterhvert så foretrakk jeg å jakte solo. Og jeg foretrekker fortsatt å gå alene på jakt.

 

Å jakte sammen med kun damer har jeg prøvd èn gang, og det holdt for meg. Ikke noe stygt å si om det - men jeg foretrekker menn og deres form for tilnærming og humor (har som sagt blitt godt opplært av :roll:)

Link to comment
Share on other sites

Der er nok noen over her som lever håpløst langt tilbake i tiden. Jeg mener jeg laget en tråd på denne under her tidligere men finner den ikke.

 

Mener den er fra ca 1895:

 

IMG-3.jpg

 

Var det Nostradamus som skrev dette :-)

 

Kan det stemme at innlegget er av Fritz Huitfieldt?

Nei pokker, jeg vil heller jakte med kvinnfolk enn de caffelattedrikkende kompisene jeg jakter med :D

Link to comment
Share on other sites

Vil presisere at JEG har ingenting imot damer på jakt.

 

Men hadde vært litt artig å sett reaksjoner på om det ble skilt ut et område der noen kvinner hadde leid jakt og felt dyr og gjort alt etter boken i mange år, for at området deretter skulle deles ut til menn,med presisering ingen tilgang for kvinner....

Link to comment
Share on other sites

Problemet for deg her er vel ikke kvinner har overtatt jakta men at noen har hatt ekslusiv enerett på jakta på en kommunal eiendom. Dette er stikk i strid med de føringene som myndighetene har lagt om at slik eiendom skal komme allmenheten tilgode. Det blir jo fryktelig feil at et par personer skal ha en eksklusiv rett på slik jakt i mange år.

Jeg synes det var helt greit at disse damene fikk nevnte jakt men vil legge til at de bør ha litt utskifting i laget hver sesong slik at flest mulig får delta på sikt.

Link to comment
Share on other sites

To år på Gullfjellet

Fra BT.no:

"Og de kvinnelige jegerne er blitt hørt. I dag ble svarbrevet fra kommunen sendt ut, hvor det går frem at kvinnegruppen er tildelt jaktvaldet Haus Prestegard på Gullfjellet, et område kommunen nettopp har kjøpt fra Fylkesmannen. Kommunen har brukt nær to måneder på å bestemme seg.

 

Kvinnegruppen konkurrerte med en annen søker. Men mannen, som har jaktet på dette valdet de siste seks årene, må altså se seg slått av jentene.

 

Kvinnene skal i første omgang få disponere jaktrettighetene i to år, før ordningen skal evalueres.

 

- Begrunnelsen for tildeling til Bergen Jæger- og Fiskerforening er at dette gir muligheter for en større gruppe personer å drive jakt i området. Grønn Etat ønsker med dette å legge til rette for jakt i bynære områder, skriver landbrukssjef Kari Elster Moen i brevet.

 

Hun sier kommunen ikke har lagt vekt på at søkeren var en kvinnegruppe, men at dette alternativet åpnet for flest brukere."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...