Jump to content

Skytebriller. Hvorfor?


S.Arnesen

Recommended Posts

Det er mange fordeler og ulemper ved bruk av skytebriller.

Jeg har selv 2 parr..et gult og et rødt.

Når det er kraftig sol foretrekker jeg di røde. Disse gir meg bedre kontrast på banen,samt at duen synest bedre mot en lys himmel. Di gule brillene brukes når det er overskyet og mindre lys. Da synest jeg at dua vises bedre for meg enn å skyte uten.

Men ulemepene med bruk av briller,for meg,er at dem dugger ved varmt vær. Man mærker bøylene under øreklokkene. Noe som kan være ubehagelig når man skyter mye å har den på åver lang tid.

Samt brillene kan gli ned åver nesen slik at man til tider må dytte dem på plass for ikke å se rett i innfattningen under skudd.

Men det mest positive må være at dem beskytter øynene vist det mot formodning skulle gå alvorlig galt med et skudd..eks løps-sprenging..eller at en patron skulle klikke,å den går av i det øyeblikket haglen åpnes.

I Norge er det enda ikke påbudt med bruk av briller på trap iallefal. Men i USA er det påbudt.

Jeg vil anbefale alle å bruke skytebriller,å især på sti/sporting/skeet. Da det under disse skytegrenene kan forekomme fragmenter fra truffene duer..som igjenn kan forårsake øyeskader.

Har skutt sporting hvor det også skulle vært påbudt med hjelm :roll:

Link to comment
Share on other sites

i see :) Kjøpte meg ett sett med skytebriller i går, det fulgte med tre glass: gult, mørkt (type standar solbrille), og ett som var mørkt men med blåskjær i. skal teste med disse på trap banen i dag, der er det kunstig lys, og jeg har alltid hatt problemer med å skyte i kunstig lys....

Link to comment
Share on other sites

I Sporting (FITASC) er sikkerhetsbriller påbudt både for deltakere og alle andre i nærheten av skyteområdet. I Leirduesti og skeet er det ikke påbudt, men briller er helt klart å anbefale også her. Årsaken er først og fremst risiko for fallende biter av leirdue. Disse kan ha stor fart og skarpe kanter, og kan gjøre betydelig skade på øyne. Hodebunnen er også utsatt når det kommer en bit susende, jeg har sett et par "blodbad" etter kutt i hodet fra leirdue. En caps eller annet hodeplagg er å anbefale.

 

Jeg har opplevd å bli truffet i ansiktet av partikler i forbindelse med utkast av tomhylser fra halvauto. Andre "ubehageligheter" mot øyne fra hagle av brekktype har jeg hørt om, men ikke opplevd selv, det jeg kan erindre.

For øvrig er vel ikke risikoen for skader like stor i forbindelse med trap, hvor duene flyr fra deg. Imidlertid er det like greit å venne seg til å bruke beskyttelsesbriller alltid når man er på banen, uansett disiplin. Da blir det likt hver gang en skyter, og beskyttelsen er der om du skulle trenge den, sannsynlig eller ikke.

 

Dugg er det fremste problemet med skytebriller, dernest å holde dem rene. Vann på brillene er ikke et like stort problem synes jeg. Dersom det regner såpass kan det bare være en fordel å ha brilleglass som holder vannet vekke fra øynene, og derfor tillater deg å sperre opp gluggene i stedet for å myse mot regndråpene. Det er lurt å bruke briller som har litt plass for ventilasjon mellom glasset og ansiktet. Blir det for tett er det fort gjort å få litt dugging når forholdene ligger til rette for det.

 

Å bruke briller med ulike farger for ulike lysforhold og bakgrunnsfarger kan være en fordel. Det er imidlertid ikke nødvendig å ha alle mulige farger. Jeg har et par Randolph Ranger XL der det fulgte med 12 ulike glass. Det vil være en stor overdrivelse å si at jeg har hatt behov for alle sammen. :wink:

 

Det lar seg faktisk gjøre å velge feil glass og tape duer på det. På sommerstevnet på Brunlanes i fjor hadde jeg for mørke glass på en post med duer mot himmelen. Jeg så duene først når de ble synlige mot himmelen, og reagerte derfor sent. Etter at jeg hadde skutt, og bommet et par, tok jeg av brillene for å pusse dem. Når jeg da kikket på konkurrentenes duer kunne jeg plutselig se utgangen av duene, med skogen som bakgrunn. Hadde jeg hatt lysere glass når jeg skjøt kunne jeg ha reagert tidligere og trolig unngått et par bom.

 

Det kan lønne seg å huske på slagordet til Rema-1000 nå og da. Det enkle er ofte det beste, så også med skytebriller... :oops:

Et par lysegule for forhold med lite lys og et par halvmørke brune for forhold med mye lys dekker mye. Har man også f.eks. et par røde eller "ligth purple" for middels lysforhold så er det rikelig for de fleste. Det er viktig å ikke henge seg alt for mye opp i dette med de ulike fargene og hvilke kontraster de gir. Graden av lysgjennomgang i glassene (solbrillefaktoren for å si det slik) er etter min erfaring mer vesentlig enn farge ved forhold med lite eller mye lys.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Disse får du tollfritt til Norge,å skulle dekke dem fleste lysforhold:

http://www.basspro.com/RedHead-5Lens-In ... 4/-1705191

 

Jeg har disse for sterkt lys/mye sol:

http://www.basspro.com/Remington®-T50-Shooting-Glasses-Copper-High-Contrast/product/67615/-1145177

 

Å disse for litt mindre lys/overskyet:

http://www.basspro.com/RedHead®-Deluxe-Shooting-Glasses/product/94959/-1354745

Link to comment
Share on other sites

En bør prøve et eksemplar før en bestiller dyre saker, det hender hodeform og briller overhodet ikke er forenelig.

 

Ellers så har topgun noen svært gode i forhold til pris, som kan bestilles stort sett fra hvilken som helst relevant butikk i Storbritania.

 

http://www.topgunclothing.com/index.cgi?p=Safety%20Items&d=5&mid=SM5512&tp=1&xm=1&cid=4854939_7074

Link to comment
Share on other sites

Hva er tollsatsen på slike ting? Fant noen Beretta-briller til ca 450,-. Blir vel ikke all verdens toll?

http://www.nicashooting.com/cart/produc ... lasses.htm" target="_blank" target="_blank

 

Det blir norsk mva (25%) og postens fortollingsgebyr, ja. Hvis Posten fortoller for deg tror jeg faktisk de skal ha kr 217,- for dette, hvis det ikke går under forenklet fortolling til kr 110,- (husker ikke helt...). Se her: http://www.posten.no/Produkter+og+tjenester/Fortolling/760.cms

 

Men husk at frakt også tilkommer fra Nicashooting, og denne ligger som regel på ca US$38 som du må godkjenne pr epost etter å ha bestilt (mva beregnes også på fraktbeløpet). Nicashooting gjør forøvrig ting "etter boka" og legger ved reell faktura / tolldeklarering, så derfra må man regne med at alt fortolles. Fra enkelte andre butikker hender det at pakken sklir rett gjennom ufortollet. Men da kan man selvsagt varsle Tollvesenet selv i ettertid...

Link to comment
Share on other sites

Hva er tollsatsen på slike ting? Fant noen Beretta-briller til ca 450,-. Blir vel ikke all verdens toll?

http://www.nicashooting.com/cart/produc ... lasses.htm" target="_blank" target="_blank

Da bestillte jeg disse og en t-skjorte. Er vel like dumt å prøve disse som noen andre.

 

Bare en ting: Blir man bortskjemt med kontrastbriller, slik at man skyter dårlig uten dem etter en stund? :?

Link to comment
Share on other sites

En bør prøve et eksemplar før en bestiller dyre saker, det hender hodeform og briller overhodet ikke er forenelig.

 

Ellers så har topgun noen svært gode i forhold til pris, som kan bestilles stort sett fra hvilken som helst relevant butikk i Storbritania.

 

http://www.topgunclothing.com/index.cgi?p=Safety%20Items&d=5&mid=SM5512&tp=1&xm=1&cid=4854939_7074

 

Top Gun brillene funker ikke for min del i alle fall. Testet noen slike for en stund siden, og der kommer "nesepartiet" i veien for synsfeltet. Ubrukelig. Jeg kjøpte Randolf Ranger. dritdyre, men dritbra 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter for det meste Fitasc Sporting og bruker alltid briller. Etter dagens hendelse er jeg veldig glad for at jeg nettopp gjør dette. Fikk en halv due fra 30-40 meters høyde i brillene som gjore at den skled av og traff meg i nesen og på siden med ditto kutt, bold og gørr. Men hovedgrunnen til at jeg bruker briller er for å se duen så tidlig som overhode mulig, samt ett klarer bilde av den. Etter å ha prøvd Pilla's HDX briller var jeg solgt. Dette er det beste jeg har prøvd på brille front, baksiden er prisen. ca 4000 for ramme og 3 byttbare glass, her kan du jo selvsagt kjøpe mangen flere gass etterhvert. Kan ikke måle alt i penger, og hindre å miste synet for 4000,- er en pris jeg glatt betaler.

 

Ser du noen der hvor du skyter som har Pilla/HDX briller så prøv dem og du skjønner hva jeg snakker om :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...