Jump to content

Hvor "snill" kan en 6.5x55 bli?


stigster

Recommended Posts

Jeg er fersk jeger og har anskaffet en 6.5x55 som min første rifle. Tanken er at det er en god all-rounder som lar meg jakte det meste uten å kjøpe meg ihjel på forskjellige våpen, og jeg bevarer følelsen i skulderen lenger når jeg er på banen.

 

Det er ikke noe problem å få tak i ammunisjon til både hjortevilt og store fuglearter i 6.5. Både Laupa og Norma har både høyenergi og lavenergi i sitt sortement. Men så er spørsmålet mitt: Hvor lavt er det mulig å få en 6.5-kule? Norma har i jaktmatch-serien en helmantel 120grainskule (7,8g) som leverer 750J ved 100 meter og en hulspiss 100grainskule (6,5g) som leverer 710J. Dette er jo langt under kravet til rådyr, men hvor lite kan viltet være for ikke å bli fullstendig sprengt av en 6.5-kule på 700-800J? Til sammenligning leverer Normas .223 jaktmatch på 55grains (3,1g) 884J på 100 meter, og .223 har jeg forstått er et utpreget småvilltkaliber?

 

Noen som har erfaring med å bruke 6.5x55 på småvilt med lavenergiskudd? Eller som har ladet supersnille varianter selv? Jeg hører gjerne!

 

-Stigster!

Link to comment
Share on other sites

Norma har i jaktmatch-serien en helmantel 120grainskule (7,8g) som leverer 750J ved 100 meter og en hulspiss 100grainskule (6,5g) som leverer 710J. Dette er jo langt under kravet til rådyr,

Jeg tror du skal ta en titt på Norma balistikk-kalkulator og revurdere anslagsenergien litt. :wink:

 

Edit: En liten utregning tatt fra kalkulatoren til Norma:

Du må ha en 6,5grams (100grain) kule lavere enn 627 meter i utgangshastighet for ikke å klare energikravet til rådyr på 100 meter.

Men det lar seg fint gjøre. :)

Link to comment
Share on other sites

100 grs helmantel med en passe dose N120 gir lite smell, lite rekyl og hastighet etter ønske.

I 260`en bruker jeg 100 grs Scenar og 29 grs N120. Med denne ladningen kan demperen ligge hjemme :wink:

 

Skal du bruke kjøpeammo kan du trygt gå for Norma og lapua helmantel.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Morsomt med flueskyting, men jeg tror jeg vil forsøke å hente det hele ned på jorda igjen - no pun intended.

 

Hodeskudd er nå så, men hva med kroppskudd (hjerte/lunge) på f.eks. hare, storfugl og gås? Og hva med sjøfugl/and eller kråkefugl? 1600-1700J (Jeg har sjekka tallene til Norma igjen :wink:) er jo rimelig mye, selv uten ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

Null erfaring selv, men nitidig lesning her og i ymse jaktlitteratur sier meg følgende: Helmantel lager et fint lite hull, og er tilstrekkelig i mange tilfeller, men det kan lønne seg å gå for en kule med litt butt spiss. Treffer du noe hardt i fuglen vil en hver kule legge den flatt, men helmantel vil i så fall sikkert være den som ødelegger minst. En hard ekspanderende kule vil helt sikkert gjøre jobben veldig fint, men som med omtrent alle kaliber kan det bli litt sølete hvis du treffer rett i en knoke.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge kulevalget er rett er det stort sett hastighet som ødelegger. Får stort sett penere resultat på rype med standard 6,5x55 matchammo og 139gr kule kontra .222 i fabrikkhastighet.

 

Lader derfor min .222 til ca 780-800ms (som er temmelig likt med 6,5).

Link to comment
Share on other sites

Det er liten eller ingen vits å fokusere på energi når du skal skyte noe smått med helmantel. Kula kommer til å gå i gjennom, og bare deler av energien blir avsatt i dyret.

 

Fart er viktigere (men det er selfølgelig en sammenheng mellom fart og energi =1/2m *v2. En fordobbling av farten, firedobbler energien). Det jeg skulle frem til er at hastigheter fra 800m/s og nedover ser ut til å være rimelig ok med hensyn på ødelegelse av slaktet. Det er også et påeng og velge ei kule som er rundneset. Ei rundnesa kule har ikke like lett for å tippe når den treffer dyret slik en spiss (Match) kule kan gjøre.

 

Jeg går ut i fra at du ikke lader din egen ammo. Hvis du lader selv kan du mikse komponentene til den ammoen du måtte ønske med hensyn på kulevalg og fart. Lader du ikke selv finnes det et veldig godt alternativ i handelen som heter Lapua 6,5x55 Trainer FMJ 6,5g, som gir rundt 800m/s avhengig av rifla den blir skutt i. I tillegg er min erfaring at det er en jevn og presis ammo som funker fint i de fleste riflene jeg har sett den skutt i. I forhold til Norma sin Jaktmatch er Lapuaen utrolig mye bedre.

Link to comment
Share on other sites

Bly, har du noen sinne opplevd at en spiss helmantel kantrer i et lite småvilt som feks rype eller due? Har skutt 20-30 stk, men har ikke opplevd en eneste ødelagt rype. Verre var det med butt helmantel i høyere hastighet. Sprengte noen ryper før jeg forstod at det ikke var brukbart.

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for gode svar og erfaringer. Det er ikke så mange andre måter å lære på enn å spørre - selv dumme spørsmål. :P

 

Bly: Jeg går utifra at du med rund kule mener en form av typen FMJ, Mega eller Naturalis? (Form på fronten av kula, ikke sammensetning eller formen på basen av kula!) Og med spiss mener en form som f.eks. Lock Base eller D46?

 

Skjønner at det er litt varierende meninger om dette med spiss og butt helmantel. Det vil vel uansett bli en avveiing mellom hvor mye energi som må til for å avlive og hvor lite som må til for ikke å sprenge. Dette kan kanskje også tilpasses etter størrelsen på viltet? F.eks. en mer butt helmantel til gås og storfugl og en spissere helmantel til rype, gås og kråkefugl?

 

Winchester670: Er det fabrikkladet 6.5-ammo å få kjøpt i 100grains?

 

Nei, jeg er ikke igang med egen lading enda. Har ikke plass til det. Men før eller senere får jeg nok på plass utstyr for hjemmelading også. Må bare ha nytt hus først... :P

Link to comment
Share on other sites

Bly, har du noen sinne opplevd at en spiss helmantel kantrer i et lite småvilt som feks rype eller due?

Jeg har sett Rano D-spiss som har "sprengt" bort alt av innvoller og tildels ødelagt en skarv som ble skutt i ryggen. Om kula tippet eller ikke kan man sikkert diskutere, men jeg kan ikke forstå eller forklare det på noen annen måte.

Personlig har jeg lite erfaring med lange spisse helmantelkuler, da de er tildels vanskelig/umulig å få tak i nå til dags.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan kanskje også tilpasses etter størrelsen på viltet? F.eks. en mer butt helmantel til gås og storfugl og en spissere helmantel til rype, gås og kråkefugl?

 

Riktig tenkt! :) Har selv brukt 6,5 på gås og brukt spisse strømlinjeformede kuler. Det går somregel bra,men under forutsetning at du treffer midt i vitale deler. Litt marginalt treff,så må du bort å kakke gåsa ihjel. De er utrolig seigliva...litt butt helmantel parkerer dem somregel på stedet,uten at du må bort og kakke de ihjel..

 

Personlig har jeg lite erfaring med lange spisse helmantelkuler, da de er tildels vanskelig/umulig å få tak i nå til dags
:?::?::roll: Mystisk.... vet å få tak i jeg ja,,,mangler ikke på tilbud heller..samtlige forretninger jeg handler med har et rikelig utvalg

 

Jeg har sett Rano D-spiss som har "sprengt" bort alt av innvoller og tildels ødelagt en skarv som ble skutt i ryggen.

 

Her er det vel mer at du får masse sekundærprosjektiler av bein som er årsak enn at det er kula som velter trur jeg...

Link to comment
Share on other sites

Har en haug med fellinger av vilt i størrelser fra nøtteskriker og ryper til gås og storfugl med norma rekrutt hullspiss. Har aldri opplevd at kula har ekspandert eller kantret. Eneste som skjer er ett 6,5 mm hull tvers igjennom. Etter å ha flådd fugler skutt med 22 lr subsonic ser jeg at det er mer kjøttødeleggelser på dem faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Her er det vel mer at du får masse sekundærprosjektiler av bein som er årsak enn at det er kula som velter trur jeg...

Kjøper den ikke helt, slaktet lignet mere på noe som man ender opp med når en MatchKing plutselig oppfører seg som en varmintkule.

 

Mystisk.... vet å få tak i jeg ja,,,mangler ikke på tilbud heller..samtlige forretninger jeg handler med har et rikelig utvalg

Den eneste interessante kula jeg vet om er Lapua sin 144gr FMJ. Er det noen flere??? (tenker da på kuler med høy BC)

Link to comment
Share on other sites

Bly:

Hva som skjedde med den aktuelle skarven skal jeg ikke akkedere om,men at ei spiss lang 6,5 kule i rundt 800 m/s skal rekke å velte i en skarv?? Hmmm. Velta når den har passert skarven ja,men inni?? Da velter den fort gett! Men av og til skjer jo uforklarlige ting på jakt. Har vært borti det selv at helmantelkuler har laget mye ugreie i matvilt,men da somregel ved treff i større bein,og beinsplinter har tatt utallige veier i kjøttet og laget farse.

 

Var vel ikke kuler med høy BC vi snakka om egentlig,men spisse kuler kontra butte. Ei 144 grains kule er ikke så mye lengre enn ei 140 grains at det er noe å snakke om akkurat. Flere ja? 142 grains sierra matchking er vel under kategorien lang og spiss. BC på 0.560.

Norma har forøvrig ei FMJ 139 gr med BC på 0.580,for ikke å snakke om 139 gr scenar BC 0.615. Ikke så langt unna scenarLD 144 gr i BC den...

...men det blir jo litt på sida av det som er saken her :wink: Hehe

Link to comment
Share on other sites

hewi:

Skal ikke være påståelig. Det er som du sier av og til skjer det bare rare ting, og ikke vet jeg hva kula gjorde på tur gjennom skarven. Jeg så bare resultatet :shock: .

 

Med hensyn på høy BC FMJ-kuler tenkte jeg på gås. Av og til blåser det mye, og noen ganger blir det langt. Norma sin 139gr FMJ har jeg ikke tenkt på (takk for tipset :D ). De andre kulene har jeg varierende erfaring med når det kommer til jakt. Går som regel greit, men av og til blir det lite å spise etterpå :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bly: Javisst:)

 

Til trådstarter vil jeg bare si følgende:

 

Finn deg en helmantel og en blyspiss (og da mener jeg kvalitetskuler) som går bra i børsa di og som har noenlunde samme treffpunkt. Lær deg kulebanen på disse "utenat" (skyt mye på forskjellige hold) Da har du ei treningsladning/småviltladning og ei jaktladning for større vilt med samme kulebane. Trenger aldri stille om på siktet,hverken når du er på banen eller på jakt. Sitter kula der den skal,får du viltet:) :)

Link to comment
Share on other sites

Kan komme med ett lite innspill her på hva jeg selv har skutt med 6.5 av små fugler.

 

Skulle være lur og bruke 140grain S&B mantla kuler til og skyte en due på rundt 100m, tenkte det blei ett fint hull igjennom, men neida, fant bare fjær og gørr igjen :cry:

Har ingen ide hvorfor det skjedde, men det kan kanskje noen andre svare på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...