Jump to content

Hundeeiers økonomiske forpliktelser om det går galt?


Emma

Recommended Posts

Hei jeg er deleier i en gård. Vi eier hester, kyr, høner, geiter, gjess og kaniner. Samt en hund.

 

Alle dyrene er inne på gården og forsvarlig gjerdet inn på vår tomt. Om de ikke står gjerdet inn er dyrene bundet. De kan ikke komme ut.

 

Vi har også bygget gjerde ekstra høyt for at hunder ikke skal komme inn. Jeg tenker mye på dette med løse hunder. Vi har også fått oss nye naboer de er de mest uansvarlige av de uansvarlige jeg har møtt noen gang. De slipper bare hundene sine løs, dalmatiner, rottweiler husky og noen rare blandinger (muligens rottweiler +husky og dalmatiner+ husky). Disse hundene har jeg sett så mange ganger grave på kaninbur, springe rundt med en høne i kjeften ødelegge gjerder samt springe over panseret på biler i fart. Det er det verste fordi du ser hvor mye bilfører skvetter og hvor lett det er og forårsake bilkrasj. Jeg kjører så å si bare langs 30 sona men vi har en 80 sone like ved og. Hundene springer over store områder.

 

Denne familien som eier hundene flyttet hit i sommer. De har måttet betale for å få ut hunden sin på fra politiet flere ganger. Jeg har og snakket med dem om konkrete ting jeg har sett dere hunders gjøre samt at jeg er bekymret. Mange andre har snakket med dem noen har kjeftet andre har skreket. Felles for oss alle er at vi ikke har nådd frem. De fortsetter bare og slippe hundene løse.

Vi har bygget gjerde mye høyere siden i sommer. Høyere, bredere, mer strøm. Likevel klarer jeg ikke og lav være og tenke på hva som skjer om det verst tenkelige hender.

Spør derfor her i forhold til det økonomiske.

 

Si at hundene deres dreper vår kjære hund når den står bundet på vår eiendom mens vi er like ved. Hva skjer da? Må hun erstatte for det hunden vår er forsikret for 32 000 kr?

Om hundene hennes dreper alle våre kaniner må hun betale ca 5000 som er det de er verdt/ forsikret for?

Og om hunden hennes dreper en hest som er forsikret for 45 000 må hundeeier betale dette da?

Link to comment
Share on other sites

Må hun erstatte for det hunden vår er forsikret for 32 000 kr

 

Nå er ikke jeg spesielt god på slike ting, men du vil vel få utbetalt pengene fra forsikiringsselskapet og så blir det forsikiringsselskapets jobb å få pengene tilbake fra den andre hundeeieren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...