Jump to content

Sako vs Tikka T3


Flemjeger

Recommended Posts

Er en ung og uerfaren jeger som lurer på hvilken rifle som er et godt førstekjøp. Kommer til å jakte mest elg/hjort/rådyr og litt revejakt, lokkejakt/åtejakt. Evt hvilke kalibre som passer til disse jaktformene.

 

Har sett en del på Tikka T3, og lurer derfor på om dette er et godt valg i forhold til f.eks Sako eller andre store merker? Er Sakoen verdt de 6000++ en betaler i forhold til Tikkaen? Er det stor forskjell på kvaliteten på Tikka og Sako?

 

Har planer om å kjøpe en Tikka T3 "Hunter" i kaliber 270 eller 30-06. Er det noen som har meninger om dette, eller er det andre kalibre som passer bedre?

Link to comment
Share on other sites

Tikka og Sako produseres ved samme fabrikk. På Tikkariflene er det tatt med detaljer som gjør den billigere (plast osv)

Tikkariflene ser ikke like forseggjorte ut som Sako, og de er mere serieproduserte. Jeg stod i samme situasjon som deg, og valgte Sako siden jeg fikk litt tilbud på den.

I presisjon er de to riflene ganske like, mens Sako har bedre kvalitet.

Så en Tikka T3 Hunter på XXL, og den var slarkete i boltgangen, og det var store åpenrom mellom kassen og stokken.

Tikka har f.eks plastmagasin som det går få skudd i, mens Sako har gode metallmagasiner med god kapasitet...

Link to comment
Share on other sites

http://wingevapen.oppdateringsfabrikken.com/files/file173Ryddesalg%202011.pdf

 

Her har de en Sako 85 Bravian i .30-06 til 14590,- (hvis den ikke er solgt)

Det jeg tenkte da jeg valgte Sako fremfor Tikka er at jeg da tar litt ned på sikte, for det er jo mye lettere å oppgradere til et bedre kikkertsikte en til en ny rifle senere :!::!:

 

Uansett valg tror jeg du kommer til å bli fornøyd!!

Min Sako kommer vell i posten i morgen, så kan gi tilbakemelding på hvordan den er.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri og kommer aldri til å eie en Sako, nettopp fordi jeg mener de ikke er verdt de ekstra høvdingene du må ut for. Joda, har både skutt med mange av dem og håndtert enda flere.

 

Å si at Sako er av bedre kvalitet enn Tikka kommer vell ant på øye som ser. Ulempen med Tikka, er standard låsekasse, så dersom man ønsker en kort patron / ei hendig børse, bør man se etter annet. Jeg personlig går snart for Browning .223, i en eller annen variant, nettopp fordi jeg vil ha ei kort og hendig børse.

 

Smaken er som baken, den lukter like ille, etter 14 dager uten vask! :lol:

 

Edit: Og ja, jeg er den lykkelige eier av en Tikka T3 Super Varmint .300 Win Mag

Link to comment
Share on other sites

Ser det at Sakoen er kanskje litt bedre enn Tikkaen, men kommer til å bruke litt tid på å finne meg ei rifle jeg blir fornøyd med:) Håper på å finne gunstige tilbud på Sako, men tar det for lang før jeg finner noe kommer jeg kanskje til å gå for Tikkaen. Haster ikke enda med å finne seg rifle, så vil heller bruke mere tid på å se litt rundt.

 

Fortsett gjerne å komme med deres meninger og erfaringer. Vil like å få høre fra jegere som har erfaring med begge disse riflene, og hva som er pluss og minus med dem begge:)

 

Takk for alle innlegg så langt!!

Link to comment
Share on other sites

persolig ville jeg gått for tikkaen i 3006 og heller lagt litt mer penger i god optikk :D

 

 

Tenkte det samme som deg, men etter det mange sier burde jeg kanskje prøve å finne en Sako til en rimelig pris. I og med at det ikke er topp kvalitet på alle delene til Tikkaen:)

 

Men hva mener dere om 270 eller 30-06. Vet at 270 har en flatere kulebane og den ødelegger mindre på viltet. Er dette bare en fordel, eller gjør det at du må være mere presis og sikker før du sette kula?? Hvordan er det med 270 når det kommer til elgjakt. Vil størrelsen på kula bli i minste laget eller går det greit. Tenker også på at 30-06 lett ødelegger mye når det kommer til rev og rådyr. Rev kan en jo bruke helmantel, men rådyr er det lett at mye kjøtt blir ødelagt.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Kjøpte sako 85 ss for 14 dager siden, fikk ett godt tilbud fra L Johansen sport.

Kaliber 6,5x55

Er kjempe fornøyd med den, men har bare skutt ca 100 skudd med den.

God å holde i selv om den er relativt lett, kalibret funker til all jakt.

Broren min har en tikka t3, og etter litt skyting med disse børsene fant vi ut at sakoen lå bedre i hendene, greiere med 60grader hevearmsløft.

 

Også er det noe med det der å kjenne godfølelsen med den rifla du har, dette er noe du må kjenne på.

Så jeg vil råde deg til å kjenne på noen rifler, og prøve dem.

Det kan godt hende det er andre rifler enn sako/tikka som passer for deg.

Link to comment
Share on other sites

Hva med 6,5x55 da? Den er jo ikke helt ulik 270 win i ytelse.. Billigere ammo også.

 

Når det gjelder Sako vs Tikka så har jeg hatt gleden av å traktere både 85 Hunter og T3 Hunter en god del. Ingen tvil for meg at Sakoen forsvarer de 5-6 lappene mer i form av opplevd kvalitet, finish og tekniske løsninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...