Jump to content

Min nye italienske venn :)


jaktlykke

Recommended Posts

Jeg har fått meg ny (brukt) rifle. Ei Sabatti mod 90 6,5 x 55 linksutgave. Påmontert ei Meopta artemis 3-12 x 50 med avstandstabell under krysset.

 

Den kom i posten i dag så jeg har ikke fått testa den på banen, men det skal vi endre på ved første beste anledning :D

Rifla ser ut for å passe meg som hånd i hanske; ser ikke ut for å det trengs å gjøre noe med hverken kolbe eller kinnstøtte. Faktisk er denne myyyye mer tilpassa meg enn det gamle slarkeverket (Remington 700 LH 30-06) som jeg skyter med til vanlig... for nå kan jeg for første gang i mitt liv ta ladegrep UTEN å senke børsa hehe.

 

Rifla skal brukes både til bukkejakta og selvsagt jaktfelt.

 

sabatti001smallhp4.jpg

 

Jeg har i utgangspunktet tenkt å lade både jakt- og treningsammo - er det noen som har gode forslag til ladinger så kom gjerne med det :P

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nytt våpen, hva slags kuler er det du tenker å bruke på bukkene da? Nosler 140 grain feks?

Den lader jeg med raufoss nc 96m og samme kruttmengde som sierra 9,1 på 800 m/s.

 

156 grains Norma oryx lades med 47 grain norma 15 eller mrp.

Har også brukt barnes X 130 grain m 47 grain mrp

Link to comment
Share on other sites

Se der ja! Gratulerer 8) Godt det ble kjøp til slutt, jeg tror du fikk optimalt ut av denne handelen. :D

veldig bra at kolba ser ut til å passe, dere blir nok et skummelt par i jaktfeltkonkurransene.

 

Ladninger i 6,5 er det flust av og jeg regner med at du får maaaange gode råd.

Til trening kan du f.eks kjøpe en eske el to med Norma Golden Target. Denne er rimeligere enn jaktmatch, presis nok til jaktfeltbruk og ikke minst du får gode hylser med på kjøpet. GT-kula fås kjøpt løst og den har flere her på forumet fått meget gode resultater med. Søk og de vil finne svar!

 

Lykke til lykke!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Grattis med nytt skytejern. Jeg har en Diamond Hunter som skal være akkurat samme rifle som Sabatti 90. Min rifle er i kaliber 308W og med rett klassisk stokk. Fikk rifla bedett samt avtrekket justert når jeg kjøpte rifla hos min lokale våpenpusher. Jeg er strålende fornøyd med rifla og presisjonen er glimrende. Mer enn det jeg greier å ytnytte. Jeg har sagt det før at dette er rifler som er fullt på høyde med Remington sine rifler. Jeg ser også på det som en fordel at disse riflene låser hevarmen. Håper du blir fornøyd med rifla og gir oss en liten rapport når du har vært og prøvd tempramanget til italieneren :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Sa du; "Pappa jäg vill ha en italjenare!!" da, så fikk du denne i posten?? 8)

 

Denne er nok ikke helt italiensk, men mye tysk også... Flott rifle, som det er umulig å bomme med!! :lol:

 

(Men hva står det på kolbekappa? "Hjelpemidelsentralen"?? hihi...) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

spørs om det ikke blir flere poeng på jaktfelten nå ja..mye rifle for pengene,bra sikte :!: anbefaler deg å lade med 140grain nosler partition,den kan du bruke til rev rådyr og hjort,pålitelig og allsidig.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på banen og testa rifla. Ammo Norma Golden Target.

 

De første 3 skuddene satt ca. 10 cm over senter på 100 m. Jeg skrudde ned 3 knepp og skjøt 2 nye skudd, og da lå de 5 cm over. 3 nye knepp nedover og deretter var alle skuddene midt i innertieren - hull i hull :P .

 

Avtrekket er bittelitt treigere enn jeg er vant til fra Remingtonen, men det venner jeg meg fort til. Rekylen var jo helt fraværende og samlingene svært gode. Og dæsken så behagelig det var å slippe å senke rifla for hver gang jeg skulle ta ladegrep!

En annen ting som er annerledes er at krysset er fint - jeg er vant til et grovt kryss som dekker hele skiva på 200 metern... Her SER jeg jo hva jeg skyter på hihi.

 

testskyting053smallby5.jpg

 

Jeg er kjempefornøyd med rifla og vi to skal nok tilbringe både en og flere hete timer sammen framover 8) Første stopp på Karmøy til søndagen på jaktfelt.

 

Eneste jeg IKKE vet er hvor mye kula dropper på 200 m.... fikk ikke testa på banen og jeg skal skyte jaktfelt på den avstanden på søndag.

Link to comment
Share on other sites

Bruk PCB - utgangshastighet finner du på patronesken. Gi lyd om du trenger assistanse, jeg kommer ilende.

El kanskje PCB-data kan sendes med EDB-maskinen? :roll::wink:

 

Et tips til; jeg har sett de har sånne caps med cammo-mønster i barneavdelingen på H&M, de burde passe fint til hue ditt. Siden du bruker Brannmann Sam-hjelm på jobben så burde jo dette være midt i blinken for deg.

Link to comment
Share on other sites

Et tips til; jeg har sett de har sånne caps med cammo-mønster i barneavdelingen på H&M, de burde passe fint til hue ditt.

Hihi, det er jo det jeg sier - jeg mangler lillehjerne. Det er derfor det er så god plass baki der :roll: (53 cm i hodeomkrets er jo omtrent slik som 7-åringene er det...).

 

Jeg har kikka på den tabellen som Bukkebrøl la inn og da vet jeg sånn noenlunde hvor mye den dropper på 200 m. Så får vi se da på søndag om jeg skyter meg ut mot havet eller nedi myra :)

Link to comment
Share on other sites

Vi venstrevridde har det bedre enn de fleste på mange områder 8)

 

Anyway!

 

Jeg har vært på skytebanen i dag på Karmøy og skutt jaktfelt med min fyrrige italiener. Han skuffet meg slettes ikke - presisjonen var det ingenting å si på (her er det bare skytteren å klandre 8) ) og børsa var veldig behagelig å skyte med. Avtrekket er treigere enn jeg er vant til, så det ble nok litt napping på stående skyting, og jeg hadde en slenger rett vest der gitt. Så jeg skal ta turen inn til børsemaker og justere avtrekket og også bedde den.

Det var ingen rekyl å snakke om, og du verden så godt det var å slippe å senke rifla for å ta nytt ladegrep :)

 

På 200 m hjortefiguren har jeg alltid tidligere ligget og skutt - men denne gangen bestemte jeg meg for sittende stilling. For trådkorset er så tynt at det ikke var problemer å se figuren der framme (min vanlige kikkert har så grove stolper at de dekker hele hjorten jo).

 

Jeg skrudde opp 8 knepp og holdt mitt i - og det ble 5/4 av det. Siste skuddet var en liten slenger rett utenfor sirkelen, men jeg skylder på vinden :)

 

Sluttsummen ble 121 poeng, noe jeg er godt fornøyd med med helt ny børse.

Link to comment
Share on other sites

121 p er knallbra! Gratulerer igjen. Godt du og tyskitalieneren ble vel forlikte 8)

Skikkelig surt at du urettmessig ble snytt for cuppokalen - kan ikke skjønne annet enn at de må fikse opp i det?

(l så er de vel bare lei av at du stikker av med premiene)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...