Jump to content

Skal lage hjortepølse, noen gode oppskrifter der ute?


Larssan

Recommended Posts

Jeg fikk meg kjøkkenmaskin med pølsesptapper til jul, og tenkte at jeg skulle prøve meg på å lage hjortepølse. Jeg har sett etter oppskrifter i diverse vilkokebøker (alle av nyere dato) og der finner jeg bare slike "fancy nye oppskrifter" og lite av gode gammaldagse tradisjonelle oppskrifter.

 

Så dersom du har en oppskrift på gode middagspølser av hjort, og du er villig til å dele oppskriften med andre så setter jeg stor pris på om dette blir en tråd full av gode oppskrifter og tips :D

 

P.S. jeg har tilgang til kaldrøykingsfasiliteter, og tenker egentlig at litt røyksmak må være bra. Hvordan stiller dere mer erfarne pølsemakere dere til røyking av viltpølser?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du brukar sånn anslagsvis 25-30 % med spekk, og 18-20 gram salt pr kilo kjøtt, so kan du ha stort sett det meste i pølsene.. Unngå for mykje sau/lam, det gjer ofte ein litt skarp og spesiell smak, spesielt når pølsene blir røykte, det er nå mi meining iallefall. Maks 10-15% av lam/sau...

 

Berre pass på å skriv ned nøyaktig det du har i pølsa og det du gjer når du lagar den, sånn at du har alt svart på kvitt til neste gong. Og i tilfelle det går til helsiken med pølsa og du er misfornøyd, så er det lettere å finne ut i etterkant kva du har gjort feil, eller bør gjere annerledes.. Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

Det har seg sånn at eg har ein kompis som lager ca 300 kg pølser i året, så eg hjelper han å bli kvitt litt "problematisk" daukjøtt han ikkje har frysekapasitet til.... Og det er ein haug med gode pølsestappere på Voss, har iallefall 4-5 stk eg kjenner til, under 1 km frå min kjøkkenkrok.. Det har faktisk blitt ganske populært å drive med sånne ting, og med tanke på å få litt variasjon i maten.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...