Jump to content

Løpsdiameter, ytre, på 45/70, hva er minimum?


LeBoost

Recommended Posts

Har et lite prosjekt der jeg holder på å lage meg et ekstra, dobbelt, løpssett til ei S/S hagle jeg har.

Har to løpsemner, men siden resultatet kan bli "noe" tungt, velger jeg å dreie ned profilen utvendig.

De to løpene vil bli holdt sammen bak av monoblokken, og framme vil de bli holdt fast av en annen løsning (som jeg ikke vil si så mye om enda, må se om greia fungerer får jeg brifer med det... :wink: )

Ved munningen er emnene 18,4mm, og det jeg lurer på er hvor tynne kan jeg dreie ned profilen uten at det går for mye ut over styrken?

 

Link til emner, http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=212429

Link to comment
Share on other sites

men jeg lurer på hvorfor i huleste du har satt i gang et sånt prosjekt uten å lage prosjekttråd? Noe sånt burde vært ulovlig! Så, sett i gang og ta bilder. NUH!

Bilder blir tatt, men siden jeg også driver med andre ting i ny og ne (les: Jobb, dame & "andre hobbyer" ), så vil dette prosjektet ikke løpe med ekspressfart. Da velger jeg heller å presentere resultatet etterpå, slik at alle feil jeg gjorde kan lukes ut :mrgreen: ...

Link to comment
Share on other sites

Se der ja! Morro å se at det finnes flere "tullinger" der ute, jeg er ikke alene! :D

Jeg har lurt på å prøve å få tak i et ekstra løpssett for å bruke dette som emne til en slags monoblokk, men det viser seg å være litt vanskelig å finne noe som er riktig, og ikke minst til salgs uten at det utløser krav om søknad.

I alle tilfelle, har jeg kun bruk for løpssettet bare til og med festet for underbeslaget, og selve løpa ville blitt kappet av rett forran kammeret. (Sauer & Suhl, Mod 8, -72 foresten...)

 

Men jeg hadde sett for meg at jeg måtte fyre i gang Toshiba'en (BMC-1000) for å lage monoblokk sjøl, men det ville blitt mye ekstra arbeid...

Link to comment
Share on other sites

Åssen har du tenkt å løse det mtp ekstraktor?

(legg merke til at jeg sakte men sikkert haler en prosjekttråd ut av deg)

 

Ekstraktoren blir på av samme konstruksjon som den originale, da selvfølgelig tilpasset kammeret (blir å bruke kammerbrosjen til dette...)

Apropos kammerbrotsj, er det noen som har? Eller må jeg maskinere ut profilen (går det også, men håpte på å slippe oppspenninga i maskina da...)

 

Prosjekttråd? Herre, gi meg styrke, sier jeg bare. :)

Jeg kommer til å få mer enn nok å pusle med utenom nå fram til sommeren, så ikke forvent deg/dere noen ukentlige oppdateringer med det første! :)

Link to comment
Share on other sites

Etter en hyggelig og veldig opplysende telefonsamtale med en (norvestlandske forhold...) lokal børsemaker, fikk jeg opplyst at med de trykk jeg hadde planlagt å bruke, ville en ytre diameter på munningen på Ø16.7mm være tilstrekkelig.

Så, for enkelhets skyld, runder jeg av opp mot Ø17mm, og dreier løpa i profil deretter.

Eller kanskje jeg skulle sneie borti litt tommer, 21/32tomme skulle bli rett i underkant av Ø16,67mm.

Noen som har synspunkter?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...