Jump to content

tips til åtejakt på rev?


RatCheT

Recommended Posts

jeg er en fersking når det gjelder åtejakt på rev, så jeg lurte på om det var noen som kunne gi meg noen tips og veiledning? har skutt min første rev i år så jeg vet det grunnleggende om drivjakt. det jeg bruker som åte nå er en hare, kylling og karbonader. det er ca 40-60m ned til åta fra rommet mitt, jeg hadde tenkt og ta .306'en, finnes det noen spesiell ammo som er bedre egnet for rev? :D

Link to comment
Share on other sites

hare kylling å karbonader.... nesten at jeg også kommer på åta di. :-P hehe.

 

Har hørt at hundemat er god sort til åte. spre det rundt hovedåta så skal det fungere. har det selv på åta mi... Som hovedåte kan jeg anbefale slakteavfall. det fungerer utrolig godt.

Link to comment
Share on other sites

kr 1000,- her! hehe :mrgreen:

 

Supplement til evt "hovedåte", hva nå det måtte være, kan være hundemat til kr 80,- for 10 kg på rema, samt oppsamlet stekefett som spres utover åte(området).

 

Ja Æ hørte det sko være en jævelsk høg skuddpremie på rev i finnmark. Kansje man skal ta en tur dit å skyte i stede før her i troms. :-P

Link to comment
Share on other sites

500.- her..men enda synest jeg ikke det er nokk.

Hammerfest har jo 1000.-,men det er pga mikkel ikke er naturlig på den halvøyen som Hammerfest ligger på. Å så må man vist nokk bo i kommunen samt levere begge forlabbene for å få den 1K :)

Dette for å hindre juks,samt at noen fra nabokommunen innkasserer skuddpremie for mikkel skutt i en annen kommune.

Link to comment
Share on other sites

500.- her..men enda synest jeg ikke det er nokk.

Hammerfest har jo 1000.-,men det er pga mikkel ikke er naturlig på den halvøyen som Hammerfest ligger på. Å så må man vist nokk bo i kommunen samt levere begge forlabbene for å få den 1K :)

Dette for å hindre juks,samt at noen fra nabokommunen innkasserer skuddpremie for mikkel skutt i en annen kommune.

Skuddpremien i Hammerfest gjeder ikke lengere, tror den bare var i 2010?

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med dekket bord? Reven må være dær,for at man skal kunne klare å skyte den. Men det er mye rev ja. Å skal du kunne heve skuddpremie så må du kjøpe jaktkort av et av dem grunneierlagene som selger slikt :)

 

jojo, klart det e en fordel å ha reven å der. :-P hehe

Leste at man kunne få komme dit og skyte og visst det var behov så kunne man låne våpen i tillegg. åte og jaktplass grunneierlaget stå for. trur æ leste det på kortsagt sia å. ka jaktkortet koste?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har åte liggende,men det er ingen aktivitet hos meg for øyeblikkert. Har ikke sett en reveskrott på 9 døyn nå. Men 15 mindre på 13 månder merkes på et lite omrd. Men det dukker garantert opp en sulten mikkel snart skal vite :mrgreen:

Ta kontakt med Bardu grunneirlag,Salangsdalen grunneirelag eller Salangsdalen JFF for priser på jaktkortene.

Jeg har 20 kg fiskeavfall liggende du kan få vis du skal hit å jakte.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ok. ja fiskemat må man jo å ha. :)

 

Nei jeg tivler på at jeg får behov for fiskerester her hos meg. Har 2 store biter av en hest som åte og det ser ut som at det blir og grave det ned til høsten. :-/ Men man vet jo aldri. Tenkte å sette meg og se til "hesten" min i natt. Fint vær her i Storfjorden i kveld. :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe :lol:

Vell kan jeg ha noen Reodor Felgen ideer,men den patenten var ikke jeg som hadde :D

Husket jeg leste det,å anbefalte han en slik som jeg hadde. Tror faktisk han bestillte en slik driveway patrol ja.

Er forøvrig flere som har kontaktet meg vdr driveway patrol..bl.a en som hadde had sin i 2 år uten at den hadde funka ordentlig. Så modda han den slik jeg hadde gjort,å nå var alt bærre lækkert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til dere som strever med og få reven bort til åtet? og dere som har stor suksess.

 

Hvor ofte er dere bortpå åtet?

100% sikre at noen av åtedyrene ikke har fått pencilin?

Har dere sterkt lys?

Har dere paller eller evt noe annet over åte?

Rev-varsler i nærheten av åtet?

Andre faktorer som kanskje spiller inn?

Hva bruker dere til åte?

 

Tenkte jeg skulle undersøke litt hva reven påvirkes mest av?

 

Send PM til meg ang åtene deres.

 

Så skal jeg ordne en et innlegg hva som funker best til folk. Deal or no deal?

Link to comment
Share on other sites

Til dere som strever med og få reven bort til åtet? og dere som har stor suksess.

 

Hvor ofte er dere bortpå åtet?

100% sikre at noen av åtedyrene ikke har fått pencilin?

Har dere sterkt lys?

Har dere paller eller evt noe annet over åte?

Rev-varsler i nærheten av åtet?

Andre faktorer som kanskje spiller inn?

Hva bruker dere til åte?

 

Tenkte jeg skulle undersøke litt hva reven påvirkes mest av?

 

Send PM til meg ang åtene deres.

 

Så skal jeg ordne en et innlegg hva som funker best til folk. Deal or no deal?

 

Hva med å lage en egen tråd for dette?

Slike glupe ideer har en tendens til å forsvinne i en tråd som har flere funksjoner :)

 

Mvh. Jon Martin

Link to comment
Share on other sites

D gjør det sikkert. Det eneste jeg ikke anbefaler er selkjøtt, blod og spekk. Reven ga seg totalt f..n i den ene åta etter at jeg la ut slaktet av ei voksen kobbe.

 

Bland en boks matblod ut i halvannen liter vann. Da Blir det litt drøyere i bruk og funker like bra. Stikk et hull i korka på en cola-flaske og gå en tur innom tråkkene med en dråpe blod i ny og ne.

Link to comment
Share on other sites

trur eg må få meg et nytt jur snart :lol: så e eg litt skeptisk på denne "drivway patrolen" eg invisterte i.......trur den står litt for høyt. Den ga gode utslag når eg var på åta i går, men nu e nu eg litt større å høyere enn ræven :lol:

Å så lura eg litt på om den funka når det e lite lys ute?????

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...