Jump to content

Noen som har god vaffeloppskrift?


Forstkandidaten

Recommended Posts

4-5 egg

hvetemel

litt grovmel

litt havregryn

melk

fingerbøll me salt

smeltet smør

 

- start med hvetemel og grovmel og havregryn (har desverre ikke mål, bruker bare ta alt på gefylen)

mest hvetemel og litt av det andre.

- fingerbøl med salt

- melk

- rør om, ikke ha røra for kjukk, skal være rimelig tynn flytende

- ha ett og ett egg i, og rør de inn, ikke visp :D

- ha rundt 50 g + - smeltet smør i røra og rør forsiktig rundt.

 

skulle så gjerne hatt mål, så hadde det sikkert vært enklere. lykke til :D

 

 

 

 

PS: du kan jo alltids kjøpe ferdig posevaffler, de er heilt grei! men hjemmelaget er jo best da :D

Link to comment
Share on other sites

joa, har prøvd posevafler.. de blit litt søte. godt med en men etter det blir det i overkant.. kanskje det egentlig er bra..

 

Savner slike vaffler som bestemor lagde, det var en slik oppskrift en skulle hatt, men hu er borte, og oppskrifta med ho. Vet ikke hva gamle damer blander inn i røra jeg, men det blir i allefall stortsett veldig gode vaffler av det :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Oppskrift på vaffler er det mange av, men jeg bruker denne.

 

6 egg

1dl sukker

2 ts vaniljesukker

(vispes til eggedosis)

1 kg mel ( siktes i røren mens man rører og har i væske)

3 dl solo (2 dl til "kokken)

Melk (til røra er passe tykk)

1 ts salt

2 ts kardemomme

150 g heimsmør smeltet (tine smør)

 

Serveres varme med G35 eller det man måtte ønske å ha på :)

Håper det smaker :)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva gamle damer blander inn i røra

 

Det er rimelig enkelt: kjærlighet, det er det de eldre legger inn i håndverket.

 

min mormor lager verdens beste pannekaker, de gangene jeg har vært der og skulle hjelpe henne blir det bare kaos.

ikke blir de like tynn, ikke holder de i hopen, de bare detter fra hverandre.

så må jeg kype til korset og rope på hjelp og hun tar over, pannekakene er tynne som papir og perfekt.

jeg tror det er rett og slett kjærlighet til matlaging :D:D

Link to comment
Share on other sites

6 egg - 1 kg mel - Melk (til røra er passe tykk)

Her er mitt utgangspunkt for både vafler og pannekaker: Jeg starter med 3 egg (4-5 hvis jeg skal ha ekstra smak) og 1 l melk.

 

Deretter mel, kan gjerne ha opptil halvparten fin sammalt hvete, og litt sammalt rug og lettkokte havregryn (joda, vafler/pannekaker kan være sunne!), til røra er passe tykk. Litt salt, og litt brunsukker hvis det skal være pannekaker, mer hvis det skal bli vafler. Og såpass mye smeltet smør, eller flytende Bremyk, at det ikke er fare for fastbrenning.. Til slutt, som Perca sier, litt kanel og kardemomme. Noen bruker også vaniljesukker i vaffelrøra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg rører sammen alt det tørre først,deretter egg,melk og smør.Noen mål bruker jeg ikke,kommer an på hvor mange vi er..men den må ikke bli for tjukk,og ikke for tynn!Juster etterhvert!Men jeg må ha i følgende:Ca halv liter kefir,halv liter,h.melk,eller lettmelk,4 egg,litt smeltet melange,en teskje bakepulver evt natron,en teskje vaniljesukker,en halvkilo hvetemel,gjerne litt havregryn eller byggmel(blir litt sunnere da :D ) 3 spiseskjeer sukker,en teskje kardemomme(kan sløyfes)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er noen som kjenner gutta som jobber på ferja som går mellom Hemnesberget og Leirvika, så må de få presset ut av dem oppskrifta på deres vafler! Makan til gode vafler finnes ikke vil jeg tørre å påstå.

Jeg prøvde å fiske etter oppskrifta fra en av billettørene, men han påsto at dette var en 40 år gammel yrkeshemlighet! :)

Link to comment
Share on other sites

av alle vafler jeg har smakt inkl mine besteforeldre sine så syns jeg at toro vaffelmiks er desidert best!!! smøring av jernet må til selvom det er smørefritt da blir dei nemlig litt mere sprøe. så toro ferdigmiks vaffel+3kuler vaniljeis+nyrørte jordbær på toppen-serveres med "svart"kaffe..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...