Jump to content

svak vs hard rekylfjør i praktisk pistoler


Magnus

Recommended Posts

Hva er teorien bak svak vs hard rekylfjør?

 

HVordan merker man at man har for hard fjør? eventuelt hvordan merker man at man har for svak?

 

edit: Fikk tråden flyttet til praktisk, da det i utgangspunktet er det det gjelder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er korrekt fjær den som følger med våpenet fra fabrikk. Noen setter inn svakere fjær enn orginalt for å få sub. ladn. til å fungere. Jeg mener at en bør være bra erfaren før en tuller med forskjellige fjærstyrker. F.eks. .45 ACP kan lades med lettere kuler til koseskyting. Med org. fjær. Er dette ikke nok ville jeg kjøpt en 9mm. Para. f.eks., og ikke prøve omgjøre en .45 til noe den ikke er. Bare som eksempel.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dersom rekylfjæra er for sterk vil en ihvertfall oppleve feilfunksjonering iform av manglende utkast etc.

For svak rekylfjær vil jeg også anta kan føre til feilfunksjonering, samt økt slitasje.

Er vel skyttere som bytter mellom svake og sterke rekylfjærer avhengig av om en bruker slapp eller sprek ammo/ladning

Jeg hadde en Sig mosquito engang, denne pistolen ble levert med 2typer rekylfjær, en for highspeed ammo og en for standard, den fungerte like dårlig med samtlige ammunisjonstyper samme hvilken fjær som sto i, men der er en annen historie :D

Link to comment
Share on other sites

Org fjør er laget av lowest bidder som regel og ikke optimal i de fleste tilfeller.

FJører fåes kjøpt fra 6 lb til 28 lb ihvertfall.

 

Hva er feks forskjellen i låsing og åpning, hva med sleidehastighet?

 

og igjen hvordan vet man at fjøra er utslitt?

Link to comment
Share on other sites

Å kutte kostnader ja, men ikke nødvendigvis på bekostning av funksjon. I våpen av annerkjent kvalitet kan du nok stole på at rekylfjæra er bra. F.eks. Glock, Sig Sauer, H&K m.fl. Kan jo bytte hvis en mistenker en dårlig fjær, men da helst til en med org. styrke. Prøv å søk i forumet. Andre her inne har mer erfaring med forskjellige fjærstyrker.

Link to comment
Share on other sites

testet selv litt med rekylfjærene i mine pistoler.

 

i Productionpistol bruker jeg nå en 10lbs. orginal er 16lbs. funksjon er bedre og jeg kan bruke ammo med lavere faktor. (ca 130.) og det er betydelig raskere å racke en lett rekylfjær mot en tung en. pistolen veksler ikke 100% med svakere fjær.

 

i Openpistol bruker jeg en 7lbs nå. orginal som fulgte med var 14 lbs. hadde 10lbs en liten periode. men her er hensikten at pistolen skal ligge mest mulig stille? så en tung fjær som slår fremover når sleiden lukker kan gi negativ munningsvipp?

 

@magnus: kan du ikke høre med steinar om han kan titte på Bul'en din i morgen, og hva han anbefaler?

Link to comment
Share on other sites

Org fjør er laget av lowest bidder som regel og ikke optimal i de fleste tilfeller.

 

Det er nok en sannhet med store modifikasjoner. Du kan regne med at fjær er som alle andre komponenter, laget som et kompromiss mellom kvalitet og pris. Det er neppe noen produsenter som putter en dårlig fjær i et ellers godt våpen.

 

Det samme gjelder når det kommer til valg av fjærvekt, det er et kompromiss. Produsenten velger en standard-fjær som skal gi god funksjonering med normal ammo under normale forhold, men våpen er individer og ammo variabel. Så har man et snevert bruksområde og full kontroll på ammoen vil original fjær kanskje ikke være optimal.

 

I utgangspunktet må vel målet være å finne en fjær som er lett nok til å fungere pålitelig med aktuell ammo uten å gi for mye banking mellom sleide og ramme. Denne bankingen kan ikke bare forårsake våpenbrudd men også gi en skarpere rekyl. I ekstreme tilfeller vil for lett fjær også kunne forårsake tidlig opplåsing, neppe nok til å gi farlige situasjoner men muligens nok til at det sliter på låseklakkene.

Er fjæra for tung vil funksjoneringen lide, og muligens også gi mer banking ved kamring. Det kan dog ikke være store effekten av dette siden massefarten til sleiden da er bestemt av patronen minus energi tapt mellom sleide og ramme.

 

Får man kort/ufullstendig utkast ved dårlig grep (limp wrist) er fjæra muligens litt hard, må du 20 meter ut i lyngen eller gir sidemannen blåveis av tomhylsene er det på tide med en hardere.

Link to comment
Share on other sites

Med lowest bidder menes jo den som har laveste anbudet som holder fabrikkens krav. Hvis feks glock skal ha 1 million stk rekylfjærer og ene leverandøren er 1 dollar billigere enn de andre andre og fremdeles holder kravet til glock så blir nok den leverandøren valgt.

 

Vil også tro at en ettermarkeds fjær er av bedre kvalitet enn org fjær.

Link to comment
Share on other sites

1 dollar billigere enn de andre andre og fremdeles holder kravet

Og hva er problemet med det så lenge de faktisk holder kravet?

 

Vil også tro at en ettermarkeds fjær er av bedre kvalitet enn org fjær.

Det er det ingen automatikk i. Dette handler om leverandørens kvalitetskrav og -kontroll, ikke om den kommer løst eller sammen med et våpen. Om noe vil jeg si at en originalfjær bør være av høyere kvalitet, siden 95% av de aldri blir byttet. Hvis du er villig til å skifte en fjær så er sjansene mye større for at du også skifter regelmessig.

Link to comment
Share on other sites

Lettere fjær gir mindre bevegelser i pistolen, men du må ikke bruke så slapp fjær at den ikke orker å skyve en patron ut av fullt magasin.

Prøve å feile metoden tar litt tid og når våpnet er fullt av dritt krever det mere fjærtrykk, er sikkert noen rundt deg i miljøet som har en ide hvor du bør begynne.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du vil finne den ideele fjær tyngden. Som flere har nevnt, det koker ned til et kompromiss. Når fabrikken utstyrer pistolen med en 16lb fjær, er det også resultat av en helhetsvurdering og kompromisser.

Så jeg vil si det er ikke feil å vurdere sitt bruksområde å velge fjær etter det. Ingenting er hugget i stein.

Men kanskje være obs på ikke adoptere alt for lette fjærer. Sleiden skal jo hjem en eller annen gang og får sleiden litt for nærgående kontakt med en høy tommel, skal det ikke mye til før det stopper. hmmm?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...