Jump to content

7 mm Rem.Mag vs. 30-06


.338LM

Recommended Posts

Valget står mellom 7 mm Rem.Mag og 30-06. Har tenkt meg ut en Thompson Center ICON Classic Bolt Rifle. Kan noen fortelle meg forskjellen på disse? Har tenkt til å bruke børsa på storvilt og litt jaktfelt. Hvilken av disse 2 er mest egnet til dette?

Link to comment
Share on other sites

Om man ser på nicket ditt så er 7mm vinneren. om du ikke har fått telefon fra norsk tipping i det siste så kan det være en fordel og lade selv om det skal brukes aktivt. Men 7mm ligger som alternativ på den siste ledige kaliberplassen min.

Link to comment
Share on other sites

Jamfør diverse ladebøker, så har 7 mm rem mag blant annet følgende kulevekter opplistet, med utgangshastighet ift min/maks ladning:

 

120 gr (972-1000)

140 gr (974-1005 og 992-1020)

150 gr 931-972 og 920-1001)

160 gr (868-899 og 896-921)

170 gr (862-898 og 906-926)

175 gr (809-839 og 831-838)

 

Sammenlignende, så har .30-06 blant tilsvarende kulevekter opplistet, med utgangshastighet ift min/maks ladning:

 

110 gr (1008-1061 og 986-1048)

130 gr (928-983 og 931-995)

150 gr (839-896 og 876-930)

165 gr (821-874 og 790-862)

180 gr (771-830 og 791-837)

200 gr (725-790 og 746-783)

220 gr (710-744 og 709-762)

 

Vet ikke om du kan konkludere med at du har et større spekter på kulevekter for .30-06, men større spekter på kuletyper er det i hvertfall i .30 kaliber.

Fartsmessig ser det ut for meg som 7 mm ligger en god del foran .30-06 f.eks på 150 grains kule, så du har kanskje pittelitt flatere kulebane hvis det er essensielt.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tro at 30-06 med den tyngste kulen - kanskje har bedre dybdevirkning?

 

Det man "vinner" i teoretisk ballistikk med det ene eller det andre kaliberet - tror jeg ikke man får noen praktisk utbytte av.

 

Om det ene kaliberet har 7 cm bedre ballistikk på 300 m - klarer man jo ikke "å se" de 7 cm`erene på det holdet.

Jeg ser bort i fra baneskyting med stor forstørrelse/godt anlegg :wink:

 

I "guttedagene" :) - skiftet jeg ut 243`en med 6 mm Remington.

Jeg leste jo at den hadde noen mm bedre ballistikk på 300 yds :roll:

 

Jeg kjøpte meg en 7 mm Rem Mag - da den skulle være "outstanding" - men etter å ha skutt et par hjorter (et korthold - og et langhold) - fant jeg ut :shock: at jeg ikke hadde mer bruk for den - enn .30 kaliberene som jeg hadde.

Link to comment
Share on other sites

Vel 7mmRM klarer ikke de tyngste kulene og skal du nå de nevnte hastighetene må den ha 26"/66cm pipe mot 24"/61cm som er standard for 30-06. Rekyl messig er de ikke så ulike, 150grs som jeg brukte mest i 7mmRM, skyter relativt flatt og har en god effekt på elg ihvertfall med Barnes kuler.

 

7mmRM brenner jo en del mere krutt og har høyere moro faktor, men ikke til jaktfelt, har 30-06 blitt mest brukt og tror nok det er smartest(billigst).

 

Shadob, jeg må jo være en ekstremt ungdommelig gubbe som fortsatt liker 240Wby.

Link to comment
Share on other sites

"ungdommelig gubbe som fortsatt liker 240Wby."

 

Mulig det :) .

 

Det er masse kaliber i "kruttjungelen" :) - å forelske seg i :lol:

 

Poenget mitt var at de få cm`erene som noen ekstra fps gir - ikke betyr noe i praktisk bruk.

 

Når jeg forlot 22-250`en - til fordel for 220 Swift`en - oppnådde jeg heller ingenting :?

 

Etter å ha spart hardt - kjøpte jeg meg en Sako Finnscout 22 LR, Sako Vixen i .222 og en Sako Forester i .308.

Dette var i -79.

 

Interessen økte - og masse andre kaliber (med alt det fører med seg av ladekomponenter osv.) ble kjøpt ettersom årene gikk.

Penger ble m.a.o. brukt til tull og tøys :?

 

Med de tre Sako`ene - hadde jeg jo egentlig alt jeg trengte.

Også den dag i dag!!!!

Link to comment
Share on other sites

7mm RemMag blir jo omtalt som en moderne 270 Win. 7mm RM er jo en flattskytende patron med mye krutt og ett kjempepotensial om du lader selv.

 

30-06 er jo en kjedelig patron som fungerer til alt. Rekylmessig er de vel lik.

 

Så er du en av de som kjøper ammoen før oppskyting over disk på skytebanen så kjøp 30-06.

Link to comment
Share on other sites

For en ivrig førstegangskjøper av rifle vil en 7mm Rem Mag ikke være smart. Da er 30-06 en fin patron å lære skyting og lading med uten at de store overaskelsene oppstår.

For en erfaren riflejeger som vil ha noe litt ekstra er 7mm Rem mag et fint trinn på erfaringsstigen som hjemmelader og skytter.

Som ung og uerfaren jeger fikk jeg bygd meg en 7mm Rem Mag på en M98 mekanisme. Jeg fikk aldri den rifla til og sving på hjemmeladingen fikk jeg først etter å ha ladd en del til revolver og 308.

I og med at de fleste magnumpatroner er litt mer ekstreme i ytelse så er de også mer krevende å lade til(min påstand). Litt som forskjellen mellom en Volvo 240(30-06) og en blodtrimmet amerikaner m V8er(7mm Rem Mag).

Ytreballistikk for de to kalibrene går i favør av den ene eller andre etter hvilke kule og ladning som brukes, selv om 7mm har flatest kulebane på lengre hold. Ut til 300m er det i praksis ingen forskjell på ytelse mellom dem. Over 200m kommer nøye avstandsbedømmelse inn uansett kaliber.

Man kan jo gi seg selv en passe utfording ved å velge 30-06; få en god rifle og skyt de minste gruppene som er produsert av en 30-06 rifle i Norge.

Ellers er det lett å lade fra de letteste til de tyngste kulene i 30-06, man trenger strengt tatt bare litt N-140 og N-160 for å dekke alt. Ladedata er tilgjengelig for alle kulevekter. Det er ikke like greit for 7mmeren.

Til syvende og sist blir det lysten på det ene eller andre som blir avgjørende, tenker jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

På jaktfelt skyter du 5 skudd per post. Hvis du ikke velger en veldig tjukk pipe, så vil du sannsynligvis oppleve mirage etter 3. skudd. Da kan man montere miragebånd, demper med trekk etc. Uansett, 7mm er ikke ideelt til mengdeskyting.

 

Det betyr ikke at jeg ikke liker 7mm, sliter bare med å finne gode argumenter for å kjøpe en, men skal man ha en fornuftig hobby, så kan man begynne å gå med avisa; da tjener man penger og får mosjon ;)

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...