Jump to content

12/70-76-89


stardust

Recommended Posts

er det bare meg? har i den senere tid fått sansen for vanlig 70mm ammo. lavere pris,samme drepe effekt,lavere rekyl og i finer test har gitt heller dypere intr og finere skuddbilder med 70mm enn 76mm ammo. har for ordens skyld 2 hagler og kan bruke 76 eller 70 som jeg vil så her er ingen kjepphester... bruker tungsten i påvente av at bly blir tillatt i gjen! og haggelst er us 5/norsk 4 til all jakt fra rådyr ned til duer. avst er fra 10-40m på finer og papirtestene. vet at mange faktorer ang gamle ladn i 76 var for trege osv,men glem det, nå snakker vi om i dag og dagens ammo.. det er neml det jeg har prøvd. det er bare 6mm forskjell i ammo lengden i mine tester. kansje 76 ammoen er unødv? 70 ammo er like sprek og sk man først ha magnum så kan man vel likevel bruke 89mm? den har eg ikke prøvd,men reiner med at den er fresk i avsparket.... så lurer bare på hva deres erfaring er med bly erstatterene (ikke stål fordi d bruker jeg ikke på jakt) i 70 kontra 76, og 89mm. for mitt vedkommende så er det ingen forskjell mellom 70 og 76 hverken på papir,finer,eller jakt. 89 har jeg ikke brukt ennå.

Link to comment
Share on other sites

12/89 er et ubrukelig kaliber.

 

Det utsagnet baserer jeg på:

1) Prisen på selv de billigste jaktpatronene er skremmende

2) Rekylen kan slå en voksen mann over ende og etter 10 skudd er skulderen mør

3) Personlig bruker jeg ikke hørselsvern på de fire skuddene jeg knaller av på jakt. 12/89 er bare litt ekstra vondt.

 

... Og hva får du ut av det som jeger?

 

Ekstra rekkevidde, på bekostning av lommebok, hørsel og helse.

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke umulig at 70 er bedre på dekning.

Da jeg i unge dager jaktet beina av meg på orrfugl, brukte jeg faktisk 12\67,5. De gav mye bedre dekning enn kraftigere patroner.

Jo kraftigere patroner, jo dårligere dekning. (Selv om det sikkert finnes kraftige patroner med brukbar dekning).

Link to comment
Share on other sites

12/89 er et ubrukelig kaliber.

 

Det utsagnet baserer jeg på:

1) Prisen på selv de billigste jaktpatronene er skremmende

2) Rekylen kan slå en voksen mann over ende og etter 10 skudd er skulderen mør

3) Personlig bruker jeg ikke hørselsvern på de fire skuddene jeg knaller av på jakt. 12/89 er bare litt ekstra vondt.

 

... Og hva får du ut av det som jeger?

 

Ekstra rekkevidde, på bekostning av lommebok, hørsel og helse.

 

jeg vil n si meg uenig i det utsagnet der gitt. bruker 12/89 selv og det koster meg like mye som om jeg skulle brukt noen andre patroner 325 kr for 25 skudd. har ingen problemer med å skyte 25 skudd og man velter da ikke av den! isåfall står du helt feil!

Link to comment
Share on other sites

325 kr for 25 skudd

 

325 kroner for 25 tungsten-patroner?

 

Det ække merkelig at folk går personlig konkurs etter de opptar en interesse for jakt og skytesport.

 

har ingen problemer med å skyte 25 skudd og man velter da ikke av den! isåfall står du helt feil!

 

Jeg skulle ønske jeg tok bilde av skulderen min etter jeg dro av en pakke med black cloud i fjor høst.

 

 

Glemte forresten å si noe om spredningen med 12/89. Det klarte jerognal.

Link to comment
Share on other sites

Mener selfølegelig ikke at du skal skyte 76mm(3") i et 70mm kammer.eller 89mm i et 3", men bortsett fra det, så er det mere relevant å snakke om VEKT.. i en patron.dvs 30g,32g,34g,36g etc.etc. Høyere hagelvekter enn 36g, har aldrig tiltalt meg.-Så det du har erfart så langt er "gammelt nytt",du skyter og treffer bedre med en hagelpatron som har en "harmonisk" vekt, og for de fleste ligger denne vekta i fra 28g til og med 34g. I denne vektklassenn "klarer du alt", rudge til rådyr, enten du vill lade med: Bly(sverige), Bismuth, Tungsten eller Tungsten Matrix.-- Unntaket er om du absolutt skal skyte med vanlige stål -haggel. Det er her som kal.10 el.12/89, kansje fyller en funktion. Mvh

Link to comment
Share on other sites

blackclouden holder i massevis.

bare spør de dyra jeg har skutt.

jeg kjøpte meg 12/89 pga at da har jeg mulighet for alle type patroner samt så ville jeg ha 12/89 til rev og gås som kommer snart.

har skutt 4 rever. 2 rever med 12/89 og 1 med 12/76 bishmuth og 1 med 12/70 tungsten

12/89 syns jeg fungerte best og resten av patrona syns jeg bare er noe forbanna dritt. 12/89 blackcloud tek alt

Link to comment
Share on other sites

12/89 er et ubrukelig kaliber.

 

Det utsagnet baserer jeg på:

1) Prisen på selv de billigste jaktpatronene er skremmende

2) Rekylen kan slå en voksen mann over ende og etter 10 skudd er skulderen mør

3) Personlig bruker jeg ikke hørselsvern på de fire skuddene jeg knaller av på jakt. 12/89 er bare litt ekstra vondt.

 

... Og hva får du ut av det som jeger?

 

Ekstra rekkevidde, på bekostning av lommebok, hørsel og helse.

 

 

 

Synes 12/89 til stadighet får litt ufortjent kritikk. Synes kaliberet har sine fordeler på jakt på vårt største haglevilt, pluss ved bruk av stålhagl. Klarer ikke å la vær å kommentere litt her: :D

 

1) Pris? Noen ganger kommer man over gode tilbud på disse patronene, ofte fordi de har rykte på seg for å ikke være verdt penga og rekylen. På XXL på Alnabru betalte jeg 34 kroner skuddet for 12/89 Remington Wingmaster. Prisen på 12/70 var 33 kr.

I og med at man får plass til mye hagl og krutt i en 12/89 patron, er det mulig å få effektive stålpatroner i dette kaliberet, spesielt på grunn av høy hastighet. Har ikke merka mye forskjell i effekt på Federal Speed Shock 12/89 nr 3, og de patronene jeg brukte før på anda. Dette er gode patroner, og kostet meg 8 kroner smellen.

 

2) Rekyl? Denne merker jeg aldri på jakt allikevel. Er selvfølgelig en fordel å ha eti grauten sin :wink: Skyter aldri 12/89 på banen, utenom ved testskyting, selvfølgelig.

 

3) Smell? Synes det smeller ubehagelig, uansett hvilken lengde det er på hylsa. Bruker alltid hørselvern.

Link to comment
Share on other sites

12/89 er et ubrukelig kaliber.

 

Det utsagnet baserer jeg på:

1) Prisen på selv de billigste jaktpatronene er skremmende

2) Rekylen kan slå en voksen mann over ende og etter 10 skudd er skulderen mør

3) Personlig bruker jeg ikke hørselsvern på de fire skuddene jeg knaller av på jakt. 12/89 er bare litt ekstra vondt.

 

... Og hva får du ut av det som jeger?

 

Ekstra rekkevidde, på bekostning av lommebok, hørsel og helse.

 

jeg vil n si meg uenig i det utsagnet der gitt. bruker 12/89 selv og det koster meg like mye som om jeg skulle brukt noen andre patroner 325 kr for 25 skudd. har ingen problemer med å skyte 25 skudd og man velter da ikke av den! isåfall står du helt feil!

 

Men du er en barsking da! :mrgreen:

 

Neira, må si meg litt enig med deg, jeg bruker 12/89 black cloud.

Jeg har skutt en 10 skudd med den etter hverandre og kan ikke si det var så man veltet.

Men man kjenner det! Prisen har jeg ikke sjekka så mye.

Jeg brukte black cloud str 2 på rev. i 12/89 altså.

Men bruker bare 12/70 på fugl osv.

Link to comment
Share on other sites

Og hvis du skal ha noen virkelig gode patroner, anbefaler winge sikkert disse:

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2716

 

 

... De koster bare 49.90 kr/stykket !

 

 

 

Dette er typisk patroner for rev, rådyr, gaupe osv. Skal være veldig gode patroner, men har ikke prøvd dem selv. Er vel få av oss som får forandret veldig på jaktbudsjettet sitt om patronen man bruker under denne jakta koster 5, 50 eller 100 kroner stykket....

Link to comment
Share on other sites

har som sagt ing erfaring med 12/89, og stål bruker jeg bare på lerduer. det som jeg har erfart er at bly erstattere i 70 og 76, så har jeg jevnere bilder og faktisk dypere inntr m 70mm målt u- vitenskapelig m skyve lære. på jakt så merker ikke jeg noen forskjell på 70 og 76. derfor lurer jeg på bruks området til 76... 70 gj jobben raskt og humant,og må man først ha magnum så gjør det skikkelig...gå for 89 da. er det noen andre som har målt og prøvet i praksis og kommet frem til noe annet så ville det vert intr å høre deres erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 12/70 og har aldri hatt bruk for annet :!: Har felt duer, gås, bever, rev, skogsfugl og rådyr med dette kaliberet siden 1992.

Testet en gang uttallige haglmerker i forskjellige størrelser på pappfirkant med målene 1x1m. Fant det merket som fungerte beste i hagla mi (Rottweil), men har ikke prøvd på nytt etter det nye lovverket.

 

Trur nok øving på lerduebanen og "tørr trening" i stua gjør susen, for til syvende og sist er det personen bak børsa som bestemmer utfallet :wink:

Link to comment
Share on other sites

enig med deg. derfor har jeg landet på 70mm ammo. tror ikke man får plass til så mye mer dynamitt (haggel og krutt) på 6mm lengre ammo. ang 89 så tror jeg nok det skjer mer i forhold til 70mm,men disse granatene har jeg aldr prøvet.en fulladet tungsten i 70mm i lomma enkelt og greit den dreper like godt som 76 ammo som jeg også har jakta mye med. så mens vi venter på at njff kjemper tilbake bly haggel for oss får vi leve med erstatterene.

Link to comment
Share on other sites

bruker hagla på følgene raser: leirdue, ringdue, skjære, nøtteskrike, kråke, ekorn. trost og andre jaktbare fugler som måtte komme i min vei, og da forer jeg hagla med 12/70 24gr leirdue ammo :mrgreen:

 

funker som snus for meg, må bare være tolmodig og slippe viltet nærme deg 8)

 

 

grøvre vilt får kun et prosjektil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser det står litt her, men kunne tenke meg noen klarere svar (låner tråden litt).

 

Jeg skal kjøpe meg en O/U hagle og har av en eller annen grunn låst meg fast på 12/76. Kommer til å bruke den på ringdue, kanskje hare og muligens en skarv i ny og ne. Kan hende det blir en og annen skogsfugl også, men er i utgangspunktet ikke noen haglejeger. Ellers blir det nok mest leirdue tipper jeg. Er det noe poeng med mer en 12/70 for meg?

Link to comment
Share on other sites

Nei, ingen praktisk hensikt spør du meg for ditt bruk

Skyter en del 12-89 og 12-76 selv på andejakt, men da bruker jeg oftest stålpatroner i US#2 og US#3 og det blir jo en vesentlig forskjelli antall haggel på 12-89 og 12-70.

Kunne sikkert like gjerne brukt noen heavy shot patroner i 12-70 US#5

Link to comment
Share on other sites

Til ditt bruk, Kjetil-A, har du ikke behov for mer enn 12/70. Men skulle du kommer over en 12/76 til samme pris, har du jo selvsagt litt mer ammo å velge blant.

 

Har hatt 12/70 i seks sesonger og har aldri savnet noe større. Jeg har samme bruksområde som deg. Og skulle jeg få mulighet på rådyr, ja da holder 70-kammer da og. En må bare passe på å bruke riktig størrelse på haglene. Jeg bruker vismuth 3 i skogen, vismuth 5 på rype/due og 7 stål mot lerdua. Ferdig med det. Alt jeg har skutt og truffet har falt ned uten å forsvinne skadeskutt i skog, fjell eller på jordet(unntatt noen duer da jeg skjøt med stål), og alt har vært spiselig, unntatt lerduene da selvsagt... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...