Jump to content

Avliving av påkjørt vilt?


mvs

Recommended Posts

Man kommer til et scenario der et dyr har blitt påkjørt og må avlives.Hvor setter man skuddet, i hodet eller i kropp?

 

Regner dette og kommer an på situasjonen, men hvis dyret ligger dårligt til og hodeskudd er greiest, hvor i hodet går skuddet?

 

Eller skal man vente til de rette instanser kommer, om det så tar noen timer?

Link to comment
Share on other sites

Enig med Kvamsgutten.

 

Dette er kinkige situasjoner for oss jegere. Det er ganske strengt dette med avliving av skadet vilt, så lenge det ikke ligger på et terreng hvor du har jaktrett. Samtidig så har vi jo alle lært at man er pliktig å avlive slike dyr/ påføre viltet minst mulig lidelse.

 

Hvis det er i tettbygd strøk og dyret ikke kan avlives med kniv, evt slåes i hjel bør du nok vente på assistanse. Kan fort bli bråk hvis du begynner å skyte i denne situasjonen. Det er selvfølgelig forbundet med en viss risiko å avfyre et skudd her.

 

Ligger dyret utenfor tettbygd strøk ville jeg ha skutt om jeg hadde mulighet. Sikkerheten her er også veldig viktig. Bakgrunn er en ting men også rikosjettfare i forhold til stein, asfalt og lignende. Som sagt så kan det bli bråk av dette også. En kompis på vei til rådyrjakt kom forbi en påkjørt elgkvige som lå og sparket noen meter i fra veien. Vedkommende som hadde kjørt på dyret hadde da "onkel" på telefonen. Kompisen sa han hadde rifla i bilen og kunne avlive dyret, men fikk streng beskjed i fra "onkel" om å la være. Dette var utenfor tettbygd strøk.

Dagen etter ringte han til viltnemda og forhørte seg litt ang beskjeden han hadde fått dagen før. Svaret han fikk var at "onkel" har rett.

 

Personlig tror jeg ikke det hadde blitt rare straffeforfølgelsen hvis han hadde skutt, men hvem vet?

Mener absolutt ikke å oppfordre til ulovligheter, men jeg tror politiet stort sett ser på helhetsbildet i slike situasjoner

 

Når det gjelder hodeskudd, så er bak øret en gammel hovedregel, men det avhenger av vinkel. Tenk på at kula skal gå igjennom den største dele av selve hodet, der hvor hjernen sitter. Hvis hodeskudd er umulig så gå etter hjerte/lungeregion. Her snakker vi ikke ivaretakelse av kjøtt, men å unngå videre lidelser for dyret.

 

Må igjen presisere at dette er kun min mening, sikkert andre som mener noe annet.

Link to comment
Share on other sites

"Dyr skal ikkje lida i utrengsmål!"

Alt er selvsagt situasjonsbetinget, men som hovedregel (dersom du ikke setter folk, dyr eller eiendom i fare for skade) har du ikke bare en moralsk rett, men en plikt til å avslutte dyrets lidelser når du har mulighet til det.

Men hardt skadde dyr kan se ganske friske ut, og lettere skadde dyr kan ligge sjokkskadet og skinndøde for så å sprette til skogs. Ikke alltid like lett å vurdere om det skadde viltet har livets rett. Men jeg tar utgangspunkt i trådstarters scenario, hvor det ikke er tvil om at dyret ikke vil å klare seg.

Dersom dyret er plassert midt i mellom turgåere, hus eller traffikerte veger hadde jeg foretrukket en telefon til øvrigheta.

Det er på sett og vis greit nok om du rekker å informere politiet dersom dyret ligger med brukket rygg i grøfta, selv om du med dette utsetter dyret for ekstra lidelse. Men det er ikke alltid man får tid til en telefon før et skadet vilt er utenfor rekkevidde. Jeg ville ikke vært i tvil om jeg hadde sett elgen/viltet halte seg på 2,5 bein inn mot skogen... Dersom telefonen gjør at du ikke rekker å sette et effektivt avlivingsskudd, så er telefonen uansett forgjeves. Selv om du står der med en .243 eller ei hagle med slugs er valget enkelt, ettersom dette ikke har noe med jakt eller anslagsenergi på 100m å gjøre.

Om du skal ta et "dauskott" på et liggende skadd dyr er hele midtre bakparten av skallen et godt siktepunkt.

 

OT-historie som kanskje ikke er til etterfølgelse: Dama til en kompis deisa i en elgkalv for noen uker siden. Kalven gikk over bilen og ble liggende halvdød i vegbanen et stykke bak. Som det grepa kvinnfolket hun er, tok hun resolutt tak i kalven å dro den ut av vegbanen. Hun lette etter en kniv i bilen for å stikke dyret men fant ingen. Så kom en svensk langtransportsjåfør til stede, ble halvveis imponert og ville fullføre med avliving. Med jekk... Alt han oppnådde med dæljingen var at kalven brukte alle krefter på å komme seg på beina og vekk fra folket.

Link to comment
Share on other sites

"hodeskudd" på ca en meters avstand med ei hagle

 

Dette har jeg også tenkt mye på. Kjører på skikkelige "elgpåkjørselveier" med raltivt mye trafikk til og fra skytebana, men jeg har jo sjelden med meg Oryx til pappelgen.

- Hva om jeg bare har med meg hagle, og 24 gr stålladning til leirdueskyting?

- Hva om jeg bare har med meg rekruttammo til 6.5'en?

- Hva om jeg bare har med meg 222'en?

- Og hva sier egentlig reglene for hva man lov til å gjøre når man kommer opp i en situasjon med påkjørte dyr?

 

Angående det siste så er jeg ikke i tvil om hva jeg moralsk sett burde gjøre. Dog er jakt og skyting en såpass viktig del av livet mitt at jeg ikke vil risikere å bli utestengt fra disse aktivitetene (tenkt overskrift fra media: "Billist på vei til skytebane skjøt elg med hagle").

Finnes det noen saker hvor "menigmann" har avlivet påkjørt dyr, og hva ble i så fall reaksjonene i etterkant?

 

Rådet til nhd er absolutt godt nok til å gjentas:

Ring Politiet på 02800. Beskriv situasjonen og fortell at du har egnet våpen i bilen. Følg politiets instruksjoner. Be vakthavende loggføre instruksjonen.

 

Hvis noen har erfaring fra lignende saker, så hadde jeg satt pris på at de fortalte om det her.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...
På 30.1.2011 den 22.04, nordlandsdrevern skrev:

Så kom en svensk langtransportsjåfør til stede, ble halvveis imponert og ville fullføre med avliving. Med jekk... Alt han oppnådde med dæljingen var at kalven brukte alle krefter på å komme seg på beina og vekk fra folket.

 

Det er visst flere som mener at jekk er et egnet "våpen" for avliving:

 

https://www.nrk.no/trondelag/dyrevernalliansen-haper-pa-streng-straff-for-mannen-som-slo-elg-i-hodet-med-jekk-1.14080346

 

Jeg kjenner ikke bakgrunn for denne saken. Men siden hendelsen tydeligvis skjedde på landsbygda, burde vel de involverte ha kjennskap til noen i nabolaget som var jegere eller skyttere (jeg kjenner mange av begge kategorier på de kanter)? Må si meg noen prosent enig med Live Kleveland.

 

Politiet har opprettet sak. Hvis jeg skal komme med litt ukvalifisert synsing, er det at denne "jakten" har skjedd i "sjølforskyldt rus".

 

Ellers kan man vel si at den brave jekke-operatør kan prise seg lykkelig over at elgen var såpass skadet at den ikke klarte å komme seg opp i sittende stilling. I motsatt fall ville nok også det lokale begravelsesbyrået fått litt beskjeftigelse.

Link to comment
Share on other sites

Etterhvert er det blitt så belastende å avlive dyr at folk bare vender det blinde øye til. Å gjøre ende på dyrs lidelser er ikke lenger tema - men å henge ut folk som tar belastningen med å befri dyret fra lidelsene. Hva som helst for å få oppmerksomhet.

Husk på å ha med en finlandshette i bilen - sånn for sikkerhets skyld dersom du skulle komme opp i en situasjon der du må avlive et dyr.

Link to comment
Share on other sites

Det största djuret jag avlivat var en älgkalv med trasigt bakparti, det var inget trevligt alls då det enda som fanns att 

tillgå var en dålig yxa , gick hyffsat fort men vart rätt grisigt och jag var mkt tagen efteråt då det var som att slå ihjäl 

en föl unge .... Normalt brukar jag oftast ha en hagel bössa med ut till landet men tyvärr inte vid det tillfället.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er faktisk å sikre seg mot ubehagelige konsekvenser etter en barmhjertig handling. Kontakt 02800 eller kommunen du befinner deg i hvis sentralbordet er åpent (påkjørsler er kommunalt ansvar, politiet har veldig liten myndighet) og beskriv situasjonen.   Rett deg etter de instrukser som blir gitt.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, jjrckd skrev:

Det viktigste er faktisk å sikre seg mot ubehagelige konsekvenser etter en barmhjertig handling. Kontakt 02800 eller kommunen du befinner deg i hvis sentralbordet er åpent..........

Det er kun 02800 en skal forholde seg til, ringer en kommunen er jeg redd det kan bli mye tull.. Politiet tar kontakt med ettersøksjegeren/viltnemda og de ordner resten. Jeg var senest denne uken på et utkall der en annen kyndig person hadde avlivet dyret når jeg ankom- muligens ikke helt etter boken, men resultatet var bra. En slik barmhjertig handling er som regel ingen hyggelig opplevelse når en dumper rett opp i situasjonen, uforberedt og uten korrekt redskap. Jeg takket han så mye for hjelpen.

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, asterix skrev:

Det er kun 02800 en skal forholde seg til, ringer en kommunen er jeg redd det kan bli mye tull..

Tja, det blir det når en ringer 02800 også. Der hadde de hverken hørt om kommunen, plassen eller riksvegen når jeg kjørte på dyr i vinter. Ble satt over til vegvesenet i Molde da det vistnok er vegvesenet (eller Mesta da) som har ansvaret for dyr som ligger i vegbanen eller vegskuldra. Og der kunne de selvfølgelig ikke hjelpe med noe.

Endte med å ta saken i egne hender.

Link to comment
Share on other sites

Det med at Vegvesnet (eller hva nå Uvesenet kaller seg) skal ta seg av trafikkskadd elg, minner meg om denne tildragelsen for noen år siden:

 

https://www.kammeret.no/topic/33642-elgjakta-2011/?do=findComment&comment=627619

 

I dette tilfellet var politiet greie å ha med å gjøre, men den lokale viltnemndlederen - vel, jeg får holde tilbake kraftuttrykkene. Men i følge han skulle dyret bare ligge der og pines, og når det, om sider, var dødt, skulle det ligge og råtne på enga til grunneieren, hvis da ikke Vegvesenet skulle få det for seg at de skulle dra dit, og fjerne kadaveret. Da denne samtalen utspant seg, hadde jeg allerede skutt dyret, og etterpå slaktet vi det, uten "tillatelse", og kjørte det til tunet til grunneieren. Hva som videre skjedde, vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, G.Larson skrev:

Tja, det blir det når en ringer 02800 også. Der hadde de hverken hørt om kommunen, plassen eller riksvegen når jeg kjørte på dyr i vinter. Ble satt over til vegvesenet i Molde da det vistnok er vegvesenet (eller Mesta da) som har ansvaret for dyr som ligger i vegbanen eller vegskuldra. Og der kunne de selvfølgelig ikke hjelpe med noe.

 


Har snakket med 02800 ang. viltulykker i trafikken flere ganger i det området - og 02800 har håndtert det effektivt hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...