Jump to content

Jakt på småvilt med rifle, 16 år


ScooterEngan

Recommended Posts

Hei, lurer på en ting....

Når man er fyllt 16 år og har eget våpen og jegerprøven så kan du jakte på småvilt alene ikke sant?

storvilt er da grensen 18 år alene, men alle sier at man ikke kan jakte med rifle på småvilt før man er fyllt 18 år, ifølge NJFF så skiller det mellom storvilt og småvilt, men det jeg har hørt fra andre er at man ikke kan jakte med rifle alene før fyllte 18 år, stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

hey,jeg blir 16 om 2 uker ...jeg lurer på om noen har noen tips til meg om hvordan jeg skal få godskjent våpensøknad ?

jeg har jegerprøven

ingen ting på rullebladet

og skyter aktift med hagle på bane

og jeg har hørt at det er smart hvis du er 16 og vil ha våpensøknad godskjent så burde man melde seg inn i en lokal rifleskytter klubb ...

 

noen flere tips ?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

man kan jakte alene med våpen på småvilt når fylte 16 år er fylt :)

man kan jakte alene med våpen på småvilt når man er 16 år, men vi har de enkelte (&=(=T/)/)(&%(&%) som nekter å tro at man har lov til å jakte alene med våpen når man har fylt 16 år selv om man har det svart på kvitt foran nosa på dem. men dem er det bare å drite i. hør med grunneieren din også så går alt bra :wink: hilsen en på 16 selv

Link to comment
Share on other sites

men alle sier at man ikke kan jakte med rifle på småvilt før man er fyllt 18 år
Da tar "alle feil.

 

Husk at de samme "alle" vil si at man kan jakte rådyr med hagle fra man er 16, og være med på opplæringsjakt fra man er 14. Men det er feil det og.

 

Forskjellen er om det er småvilt og storvilt. Rådyr er storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ja og atter ja. Dette har vi vel diskutert og slått fast ein del gonger på forumet, so det kan vel ikkje lenger vere tvil.

Ein kan jakt småvilt med rifle når ein er 16 år. Aleine.

 

PS: Rådyr er definert som storvilt, jmf Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst § 3

§ 3. Definisjoner

Med storvilt menes i denne forskrift følgende viltarter: elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr,

villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe.[...]

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...