Jump to content

Trøbbel under pressing av 6,5x55 hylser...


xc70

Recommended Posts

Om hylsene er skutt i samme våpen skal det i teorien og om kammeret er bra ( rimelig romt) ikke trenge annet enn presse halsen for å få kula til å sitte fast. Men i enkelte kammer som er trangere synes jeg det kan vere vannskelig sjøl om en helpresser hylsa.
Dette er som du sier i "teorien". Det er mange faktorer som spiller inn. Det er forskjellige hylseprodusenter som resulterer i forskjellige godstykkelser og hardhet i messingen, som igjen gjør at hylsene har forskjellig springback. Harde ladninger påvirker hylsa mer enn modererate ladninger, og antall ladninger hylsa har gått igjennom vil også herde messingen som vil forandre hylsas egenskaper.
Hva står det inngravert på die`en din? 6' date='5x55 die`er kommer som 6,5 Scan og 6,5 mauser, scan die`en er en del romsligere. [/quote'] Ut fra info i første innlegg står det S&M på dien. Da er det nok det masochistiske kalibret Swedish Mauser. :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Litt lenger opp i tråden står benevningen på dien. Ja det er svensk mauser die. Det er ikke meningen å ta 2mm av dien for så å kjøre den i hop med hylseholderen. Som jeg og andre mener er det viktig å prøve å justere dien litt og litt ned og så prøve hylsen i kammeret til den passer. Om en da har tatt 0.5 eller 2mm av dien, spiller vel ingen rolle....

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig veldig lett, og det står meget godt forklart i Ladeboken. P.g.a. toleranser kan ikke RCBS lage die-set som psser perfekt til alle våpen. RCBS anbefaler i den medfølgende bruksanvisningen å presse med kontakt mellom die og hylseholder. Det vil bare garantert bli bra ved et "custom" laget die-set til det aktuelle kammeret. Som Ladeboken sier: kast bruksanvisningen, og still dien gradvis nedover til hylsen kamrer lett, ikke mer. VåpenJ. laget vel også noen begrep for å lettere forstå dette. Hylsefixlengde og kammerfixlengde. Forskjellen på disse utgjør da patronspill. For god funksjonering må hylsefixl. være mindre enn kammerfixl. Å blande hylser er en dum ide, det kan gi alt fra hylseseparasjon til dårlig funksjonering.

Link to comment
Share on other sites

Om hylsene er skutt i samme våpen skal det i teorien og om kammeret er bra ( rimelig romt) ikke trenge annet enn presse halsen for å få kula til å sitte fast. Men i enkelte kammer som er trangere synes jeg det kan vere vannskelig sjøl om en helpresser hylsa.

Om det er vanskelig å kamre en hylse som er skutt i samme kammer har man enten gjort noe rart under ladingen, eller så er ikke kammeret helt rundt og/eller støtbunnen er ikke helt rett og plan i forhold til kammmeret. En skutt hylse i ditt kammer bør kamre etterpå (forutsatt at den kamra riktig første gang du avfyrte den da, og at du ikke har noen helt ville "max og vel så det" ladninger)

 

Det jeg ville frem til var at jeg ved å helpresse en hylse trudde en kunne få jevnt pressa hylser som alltid gikk inn i kammeret ( sjøl om hylsa ikke var skutt i det kammeret før) og dette uten at en pressa hylsene så mye at en risikerte at dem delte seg.

I teorien ja, men om dien din er større enn kammeret ditt, og hylsene dui skal bruke også er større enn kammeret ditt, vil dette ikke fungere.

 

Både ier og kammer har max-min toleranser. Om du er uheldig å har en die som er større enn kammeret ditt er dette et problem....

Link to comment
Share on other sites

 

Både ier og kammer har max-min toleranser. Om du er uheldig å har en die som er større enn kammeret ditt er dette et problem....

 

 

Har du sett tegninger som støtter muligheten for at dier som er innenfor sitt tolleranseområde kan være større enn et kammer som holder minimumsmål?

Link to comment
Share on other sites

info i første innlegg står det S&M på dien

 

Svaret er klart, die`en fungerer jo som den skal, plager livet av deg...! :)

 

Seriøst: Min kjepphest er å holde hylser skutt i et våpen til det våpenet og ikke putte det i noe annet, noen gang. Å tro at du skal kunne dele hylser mellom to våpen er å be om trøbbel, plunder og ekstra arbeid.

 

En sizer die til koster INGENTING sett i forhold til problemene dine. Ikke kjøp bare en ekstra hylseholder, kjøp et ekstra die sett også eller i det minste en sizer og la hver av riflene dine ha hver sin sizer og hver sine hylser. Da kan du også evt. modifisere en die uten at det går ut over ladingen til det andre våpenet.

 

Jeg har "bare" en 6,5x55 pipe, men to sizer die`s + en necksizer. Jeg har p.t. 200 Norma hylser (samme lot, aldri vært i nærheten av noen andre piper enn min) og 250 Lapua hylser (samme lot, aldr....osv.). Jeg bruker en sizer for hver av disse lot`en. De deler necksizer og seater.

 

Til slutt: Hvis hylsa er for lang når den kommer ut av sizer die`n KAN problemet være at die`n ikke presser nok OG/ELLER at ekspander knappen drar hylsa lang igjen på vei ut. Polèr ekspanderen litt og smør godt i halsen.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Rcbs har vel small base die, med min toleranser for halvautomater.

Har selv et Redding die som ikke presser nok, selv med ned slipt hylseholder.

Er ett kammer så stort at hylene bare så vidt lar seg presse ned til å entre et annet kammer, er det best å glemme det. Når en slik hylse blir avfyrt i det trange kammeret, har den en lei tendens til å ekspandere seg ut igjen og derfor sitte godt fast.

Link to comment
Share on other sites

....nå prøvde jeg å presse ei hylse som er skutt i Tikkaen. Dette er skytterlagsamo raufoss med nye hylser. Selv om jeg presser helt i bånn til hylseholder, går ikke sluttstykket perfekt.Dvs uten motstand.

Jeg skal holde meg med forskjellige hylser til tikkaen og saueren. Men slik det ser ut må jeg justere lengden på dien da hylsa ikke blir nok presset selv med ny hylse skutt i tikkaen. Virker på flere som at dette er "normalt". Jeg får prøve når ny hylseholder er komt i hus.

Link to comment
Share on other sites

Når hylsene ikke er presset nok, vil de som regel gi kamringsmotstand selv om de er avfyrt i gjeldene våpen. Du har rett og slett en noe for våpenet rom kal. die. Når du korter ned dien litt i benken, og presser gradvis til at kamringsmotstanden såvidt er null blir det perfekt. Ellers er jeg enig med Tron ang. bl.a. ekspanderkula. De er ofte unødvendig store, og har ofte dårlig finish.

Link to comment
Share on other sites

Høggern : Når jeg prøver hylsen som er skutt med våpenet går hevarmen ned med motstand. Etter at hylsa er presset helt, dvs die mot hylseholder, går hevarmen ned med mindre motstand. Som Mark skriver er jeg nok på rett spor og det vil bli perfekt når jeg tar lit av dien.

Link to comment
Share on other sites

@Høggern: Det mente jeg også før, men nå har jeg dette problemet med 338 RUM. Prøvde å presse hylsene litt mindre siden det virket som gikk fint når jeg testet et par hylser, men under skyting så var det enkelte som var skikkelig tunge å få inn, så fremover blir det full helpressing av alle. Med Saueren så har jeg aldri gjort annet enn å neck-size fem-seks ganger, og aldri problemer med kamring. Mulig dette har med at rum-en har høyere trykk.

Link to comment
Share on other sites

om hylsene er feks skutt i samme kammer før, skudda har ikke vært ladet max eller over, kammeret er helt rundt og støtbunnen er helt rett og plan i forhold til kammmeret?

Om du da tar ut utkasteren og tar ut tennstempelet er jeg neimen ikke sikker på at du kjenner noen motstand når du lukker sluttstykket.

Jeg mener at om du må presse hylser skutt i det spesielle kammeret, så skal de hylsene gå inn uten merkbar motstand om ikke en av de overnevnte tinga skjer (har i tillegg lagt til "dårlig messing" som en ekstra grunn)

Iallefall i 6,5X55 (som tråden omhandler,) den er ganske så kon.... !

Link to comment
Share on other sites

De fleste stiller inn kal. dien med hylser avfyrt i det aktuelle våpenet, jeg gjør iallefall det. Før kalibrering kamrer de selvfølgelig lett. Bitte-litt før nok, og korrekt pressing har jeg bestandig hatt kamringsmotstand. Dette gjelder alle flaskehals hylser jeg har vært innom såvidt jeg husker. Mener dette kommer av at hylsa strekker seg litt i dien før hylseskulderen får det siste lille "kysset" av die-skulderen. Men uten å sette skulderen tilbake selvfølgelig. Hylsa fjærer jo litt. :)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått tak i ny hylseholder, takk til Trond for lynrask levering, og jeg har fått dreiet 0,3mm av dien. Prøvde meg frem med å skrue dien litt og litt ned. Ikke før dien tok mot hylseholder ble ladegrepet uten motstand. så nå ser det ut for at dette har ordnet seg. Blir spennende å prøveladde og testskyte for å se om det var dette som måtte til. Får se etter tegn som soting +++. Pga dårlig ver og korte dager, blir det nok en stund til jeg får testet. Men jeg vil oppdatere.

Ellers brukte jeg slag-ters fra biltema til å få ut hylsen som sat fast i dien etter at hylseholderen raknet. Prøvde først med å bore og gjenge med M6 for så å skrue den ut. Det gikk ikke, men slagtersen gjorde susen. To kakk og den løsnet.

Takker for alle gode og hjelpsome innspill jeg har fått ! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...