Jump to content

Trøbbel under pressing av 6,5x55 hylser...


xc70

Recommended Posts

Har kjøpt meg laddeutstyr og vil ta til med hjemmelading. Prøvde i dag å presse noen hylser i mi 6,5x55 RCBS die. Men selv om dien er skruet helt ned til hylseholder, blir hylsen for trang i min tikkaT3. Har tatt ut spenstiften i sluttstykket, men armen går tregt ned. Dette er vel ett tegn på for lite presset hylse ? Hylsene er engangs-skutt i min sauer str 200. Selv om hylsene ikke er skutt i T3-en, skal dem vel gå i den etter pressing ? Dien er merket med RCBS 6.5x55 sm fl . 7 Kan det vere en halspressedie ? Er det her problemet ligger ? Eller ?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Dette skjer en gang i blant. Blir sånn når det kan være avvik i tolleransene på kammerne. Det er som regel skulderen som ikke blir "bumpet" nok, Med andre ord er det skulderen som butter før du får hevarmen helt lukket.

Men du kan løse dette ved å prøve en annen hylseholder som er lavere, slipe av hylseholderen litt på toppen, eller i siste instans slipe litt nederst på dien. Vær i alle fall forsiktig ved sliping av helpresserdien. Tar du for mye og skulderen på hylsa ikke får kontakt med kammeret vil hylsa strekkes mye i skuddet med hylseseperasjon som resultat.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Bamrud.

 

Har vært borti det samme, den billigste og i mine øyne beste løsningen er å forsiktig file/pusse ned hylseholderen din. (eller kjøp en til du dedikerer til dette hvis du bruker den eksisterende til andre kalibre/våpen). Men når du filer ned så pass på at du tar litt og litt før du prøver å helpresse hylsa og kamre den i tikka`n. (Slik at du ikke pusser for mye) Begyn med flatfil, og pass på at du har anlegg på hele hylseholderen slik at du filer den jevnt ned over det hele og ikke skjevt.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Et enkelt, men greitt råd!. Kjøp egne nye hylser, og helpress dem(bør helpresses når dem er nye, før du lader dem første gang), og lag egen amo til Tikkaen din. Er litt "rommere" kammeret på 200 STR, og er sånn på mi Sauer også. Hylser avfyrt i den, går ikke alltid i andre jaktrifler!.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt overfor her, så er Sauer 200 STR kammerene litt rommere enn de fleste jaktrifler i samme kaliber. IKKE!!!!!!!, begynn å file eller pusse på dier eller ladeutstyr. Kjøp nye hylser til Tikkaen!!!!. Trenger heller ikke å trimme hylselengden på engangs skutte hylser. Die med merket FL er en helpresse die.

Link to comment
Share on other sites

Da har xc 70 bestemt seg for å ha to bolker med hylser. En kasse til sauer'n og en til Tikka'n. :)

 

Men kan Joggen utdype nærmere hva som er så galt med å slipe av toppen på hylseholderen og prøve seg frem til hylsa kamrer lett? Eller evt kjøpe en lavere hylseholder.

I følge dine utsagn har dette nødt til å være en fryktelig affære ettersom det fortjener 10! utropstegn?

 

Det kan faktiskt hende at xc70 ikke kan bruke samme umodifiserte hylseholder hvis han skal benytte samme dien til begge børsene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ikke helt fornøyd....nå prøvde jeg å presse ei hylse som er skutt i Tikkaen. Dette er skytterlagsamo raufoss med nye hylser. Selv om jeg presser helt i bånn til hylseholder, går ikke sluttstykket perfekt. Hylseholderen er merket med RCBS 2. Finnest det forskjellige høyder på hylseholderene ? Har dreiebenk så jeg kan kansje ta ett lite snitt av den.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg dreid ned hylseholderen med 0,3mm. Sette i hylsa og presset først uten at jeg justerte dien lengere ned. I det jeg tok hendelen opp sa det svusj og hylseholderen raknet....da var det nok for mye med 0,3mm. Holderen ble svekket. Neste forsøk vil bli å justere litt på lengden av dien. Dersom det da ikke finnest tynnere/lavere hylseholdere. Må ringe Trond å få meg ny hylseholder mandag. Høre med han om det finnest forskjellige tjukkelser/høyder på hylseholderen.

 

Men like blid, kun i motbakke det går oppover....

Link to comment
Share on other sites

Det var bare 7 utrops tegn på ikke :D . Filer en jo ned anleggsflaten på hylseholder vil jo dien komme/kan komme lenger oppi dien, å mulig trykke halsen litt ned i hylsen. Skal være litt forsiktig med utropstegn her etter. Har mye av det utstyret til trådstarter. Har selv RCBS 6,5 x 55 dier, og der er det litt omtålig å trykke hylsen forlangt inn i dien(om det er sånn jeg har forstått det, at det må gjøres for å få hylsene til å passe i Tikkan?). Er ikke sånn på andre RCBS kaliber dier, men mulig det er kammeret på Saueren(som jeg også har maken til), som former hylsene slik at en skal være litt forsiktig å sende dem helt til bunns i dien?. Mulig det ikke er sånn i andre hylser avfyrt i andre våpen i samme kaliber.

 

Trådstarter trenger ikke å kjøpe ny rifle, som det foreslåes her. Det er som flere Sauer 200 STR eiere sier lenger oppi tråden her sier(meg innkludert), at hylser avfyrt i den, ofte ikke passer i andre jaktrifler etterpå. Greitt med 2 sett hylser, da har en jo mer kontroll på hvor mange ganger dem er ladda/avfyrt.

Link to comment
Share on other sites

Det beste er jo bare å dreie/file av litt i bunn av dien. Hvis du skal lade til Saueren, så bare ikke skru den helt i bånn, skal du lade til Tikkaen så skru den til kontakt med hylseholder.

 

Strengt tatt skal man ikke skru dien helt til den kontakter hylseholderen heller, men kun så langt ned at hylsa kamrer lett. Dette står i Ladeboken om pressing av riflehylser :wink: Derfor ser jeg ingen som helst problemer med å ta av litt i bunn av dien.

Link to comment
Share on other sites

går ikke sluttstykket perfekt.
Hva er perfekt, at bolt hendelen faller ned av seg selv? Foretrekker at det er litt motstand, ved lukking av sluttstykket. Da får man ihvertfall ikke hylseseparasjon med det første.

Siden hylseholdere er rimelige ville Bamruds forslag om å endre en hylsholder fungere utmerket, har selv prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Som Lars skriver kan du fint ta litt av bunnen av dien. At man ikke får presset nok er ganske vanlig. Har selv dreid av hylseholdere, med bulk i flensen som vanlig resultat. Du bør nok ha en kalibreringsdie til hver rifle for sikkerhets skyld. For å spare penger, og hvis du gidder, kan du dreie og tilpasse to skiver. En til hver rifle. Legges da mellom låsering på dien og pressa. Du bør ikke blande hylsene fra de forskjellige våpnene. For stort patronspill er ingen spøk. Dette står godt forklart i Ladeboken.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg dreid ned hylseholderen med 0,3mm. Sette i hylsa og presset først uten at jeg justerte dien lengere ned. I det jeg tok hendelen opp sa det svusj og hylseholderen raknet....

0,3mm er mye, men hadde du skrudd opp dien din og heller justert den ned til hylsa hadde blitt riktig presset hadde du fortsatt hatt hel hylseholder OG hylse som hadde kamret i Tikka'n. :wink: Momentet som armen på ladepressa gir er som du sjøl fikk erfare kraftig nok til å knuse stein. :mrgreen:

 

Filer en jo ned anleggsflaten på hylseholder vil jo dien komme/kan komme lenger oppi dien, å mulig trykke halsen litt ned i hylsen.

Neida kammerat! Det er ikke mulig det. Men det du beskriver der er den klassiske feilen de fleste har gjort ved å skru kuleisetterdien for langt ned i pressa.

 

Som jeg har nevnt i et innlegg lenger opp her er at hvis man sliper av bunnen av kalibreringsdien skal man være ytterst forsiktig ved å ta for mye. Og i alle fall ikke presse hylsa mer enn at den akkurat kamrer lett. Når kalibreringsdien blir for kort vil skulderen bli satt tilbake så mye at det er fare for hylseseperasjon. Den vil ryke av der hvor trykkringen på hylsa befinner seg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt problemet både i 6,5 og 30.06 . På begge diene har jeg tatt av en del på lengden(Har ikke vært så nøye heller). Etterpå har jeg polert bort evnt grader på nedre kant av dien . Siden har jeg prøvd meg frem med pressing til hylsa har passet. Har ikke hatt problem siden.

Link to comment
Share on other sites

Bamrud, med all respekt. Når man løfter pressearmen går hylseholdern ned, det medfører vel at flensen rives oppover? Og hvis man stiller inn dien korrekt i følge Ladeboken, og gradvis, vil ikke det føre til overkaibrering selv om en tar 5 mm. av dien.

Link to comment
Share on other sites

At sluttstykket går perfekt mener jeg uten motstand. Du må kjenne at den tar på siste håret før hevarmen er nede. Slik er det på saueren min og slik ønsker jeg det på tikkaen. Jeg skrudde ikke dien ned til hylseholderen etter dreiing. Så hylsa blei ikke pressa mer enn før jeg dreiet. Men alikavel røyk holderen. Det beste vil vere om det finnest tynnere hylseholdere. Da slipper jeg å modifisere. Men må man så må man.

Link to comment
Share on other sites

Og hvis man stiller inn dien korrekt i følge Ladeboken, og gradvis, vil ikke det føre til overkaibrering selv om en tar 5 mm. av dien.

Nei, det er riktig. Men om du tar så mye som 5mm av kalibreringsdien og ikke er våken, men bare skrur dien ned så en har berøring mellom die og hylsholder kan det gå galt.

 

Btw. 5mm er så mye at dien blir ødelagt for evig og alltid.

Link to comment
Share on other sites

He he. Hvis holderen og pressestempelet står i toppen når man skrur dien nedover til korrekt nivå er det ikke mulig å kræsje holderen mot dien. Tar forbehold om feil, har ikke begynt på Lørdagspilsen enda :)

Link to comment
Share on other sites

har ikke begynt på Lørdagspilsen enda
Du blir sikkert klarere i toppen etter noen pils. :lol: Skål! :mrgreen:

 

0,3mm på hylseholderen ble tydeligvis for mye slik at den ble svekket. Det smarteste er nok å ta litt av selve dien. Dette blir prøvd når jeg har fått tak i ny hylseholder.
Det er ikke sikkert det var for mye serru.

Men som sagt må du fortsatt justere dien din. Hadde du skrudd dien først opp litt for deretter å skru den ned til kontakt med holderen (når holderen var på topp og ladearmen nede), hadde det kanskje gått helt fint.

Ikke ta mye av dien hvis du skal modde den da. :wink: Prøv deg frem.

Link to comment
Share on other sites

hmmm..... :roll: Slik jeg ser det, blir hylsa fastere i dien til lenger ned jeg skruer dien. Dette pga at den blir mere presset. Og da ville jeg måtte bruke mere krefter på armen for å dra ut hylsa av dien. Og det taler vel ikke til fordel for hylseholder som er dreid ned (svekket)....

Nei jeg skal ta først 0,5mm av dien og så prøve meg frem. Dette skal nok bli bra ! Jeg vil ha ett godt ladegrep uten motstand slik som på saueren !

Link to comment
Share on other sites

Har ladet en del men synes det er vannskelig å få jevnt pressa hylser. I teorien skal jo en kjenne litt motstand på hevarmen siste mm før han er nede. Stiller man dia slik at man får en hylse som er slik pressa så gjelder ikke det dem 10 neste hylsene, ei er for rom og ei er for trang osv. Sjøl om en har skutt alle i samme kammeret. Er det bare jeg som har opplevd dette? Har tenkt det er forskjell på hylsene som gjør det, tar jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

Merkverdig at dette skal være så vanskelig å få fikset.

Har hatt samme problemet selv, her med en auer 200 str, og en Kongsberg 393.

 

Jeg tok en av de hylsene som gikk tregt i Kongsbergen, la den tilside.

Justerte så dien helt til den berørte hylseholderen.

Tok deretter en remse med smergelpapir, tok hylseholderen ut av pressa og slipte denne for hånd med smergelpapiret festet til arbeidsbenken.

Etter eks antall drag med hylseholderen på smergelpapir, tilbake i ladepressen med den, justerte dien ned til den berørte hylseholderen igjen.

Presset den samme trange hylsen som jeg hadde lagt tilside.

Etter første runde, fremdeles motstand på hevarmen.

Denne prosedyren ble gjentatt endel ganger (huske ikke akkurat hvor mange, men dette vil også avhenge av finheten på smergelpapiret en bruker).

Tilslutt fikk jeg "justert" hylseholderen slik at denne "testhylsen" gikk i kammeret med ingen ekstra motstand på hevarmen.

Presset deretter en 6-8 hylser for en sjekk med soting på hylsene. Allt så ok ut.

Denne justerte hylseholderen er malt i egen farge, og brukes kun til pressing av hylser til Kongsbergen.

Jeg bruker forøvrig en annen hylseholder til Sauer 200 str-en, men bruker samme diesettet men med litt forskjellig setting i pressa. Har merket helpressingsdien på kroppen for å holde rede på de forskjellige settingene.

Samme prosedyre har jeg gjort med en holder jeg bruker til 6mm Norma br hylser. Fikk endel (300 stykker) engangsskutte Lapua hylser som ikke ville kamre i min rifle, selv etter gjentatte pressinger i body-dien.

Her ble også løsningen, smergelpapir og litt albuegris.

 

Forøvrig istemmer jeg de som forfekter prosedyren: Hver børse, sine "egne" hylser. Har flere børser i samme kaliber, men "mikser" aldri på hylsene!

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet en del men synes det er vannskelig å få jevnt pressa hylser. I teorien skal jo en kjenne litt motstand på hevarmen siste mm før han er nede. Stiller man dia slik at man får en hylse som er slik pressa så gjelder ikke det dem 10 neste hylsene, ei er for rom og ei er for trang osv. Sjøl om en har skutt alle i samme kammeret. Er det bare jeg som har opplevd dette? Har tenkt det er forskjell på hylsene som gjør det, tar jeg feil?

 

har du skutt hylsene likemange ganger? det kan ha innvirkning. Men jeg vil tippe på at det er ulik lengde på hylsene dine. Har du prøvd å trimme dem?

Link to comment
Share on other sites

Skal ærlig innrømme at det kan ha blitt blandet litt hylser som kan ha vert ladet 2 eller 3 ganger, men mener det også har vert samme problem med hylser som man har lik antall omladninger på. Dette er 6,5 x55 hylser, så har tenkt at så lenge dei ligger litt under 55 mm så er det ikke nødvendig med trimming. Samtidig har jeg også tenkt at det ikke spillte så stor rolle om dei var ladet 2 eller 3 ganger så lenga men helpresset dei så skulle dei formes likt, selvfølgelig så lenge dei ikke må trimmes.

 

Mulig jeg har tatt helt feil med den tankegangen.

Link to comment
Share on other sites

Det varierer ofte litt på hylsene, men hva så? Hva er forresten poenget med at dia må være dønn rett i underkant? Jeg slipte av ei die for 6,5x55 på smergelskive. Det ser ikke så elegant ut, men det plager ingen andre enn de som måtte finne på å studere diene mine. Jeg har slipt litt av hylseholderen også. Bra nok er perfekt.

Link to comment
Share on other sites

I teorien skal jo en kjenne litt motstand på hevarmen siste mm før han er nede.

Skal man det om hylsene er feks skutt i samme kammer før, skudda har ikke vært ladet max eller over, kammeret er helt rundt og støtbunnen er helt rett og plan i forhold til kammmeret?

Om du da tar ut utkasteren og tar ut tennstempelet er jeg neimen ikke sikker på at du kjenner noen motstand når du lukker sluttstykket.

 

Jeg har en die i hvert av de kalibrene jeg lader mest hvor jeg har dreid litt av bunnen på dien for å kunne size hyler litt ekstra. Men det betinger våkenhet og peiling på hva man gjør. Om man ikke har de to tingene kan det føre til hylseseparasjon pga at man kan sette skuldra for mye bakover.

Link to comment
Share on other sites

Om hylsene er skutt i samme våpen skal det i teorien og om kammeret er bra ( rimelig romt) ikke trenge annet enn presse halsen for å få kula til å sitte fast. Men i enkelte kammer som er trangere synes jeg det kan vere vannskelig sjøl om en helpresser hylsa.

 

Det jeg ville frem til var at jeg ved å helpresse en hylse trudde en kunne få jevnt pressa hylser som alltid gikk inn i kammeret ( sjøl om hylsa ikke var skutt i det kammeret før) og dette uten at en pressa hylsene så mye at en risikerte at dem delte seg.

Link to comment
Share on other sites

Virker som det er flere en jeg som har/må "modifisere" litt på hylseholder eller die for å få rett pressing på hylsene. Da jeg var aktiv DFS skytter hadde vi ikke slike problem synest jeg å huske. Men dette har vel med kammringen på saueren.

Synest og det er litt merkelig at en må "modifisere" en die som er ment til 6,5x55. Dersom produsenten hadde laget dien 1-2mm kortere, så ser det ut til at de fleste hadde klart seg uten å "modifisere". Men kansje dette er "sikring" for å ungå dei store hylsesepresjonene ? Men gjør en som det står i bruksanvisningen/ladeboken at en skruer litt og litt ned dien og prøver i kammeret, skal jo ikke dette skje.

Link to comment
Share on other sites

xC70 skrev :

Dersom produsenten hadde laget dien 1-2mm kortere, så ser det ut til at de fleste hadde klart seg uten å "modifisere".

 

Om dette hadde blitt gjort vil jeg garantere deg at vi hadde fått haugevis med hylseseparasjoner iblandt færske hjemmeladere.

1 til 2 mm, og en som skruer dien ned til hylseholderen....... hylseseparasjon ved første avfyring.

Dette bør gjøres som jeg beskrev over i step, pluss soting av hylser for å sjekke at en ikke setter tilbake skuldra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...