Jump to content

Pumpehagle vs O/U?


liedholm

Recommended Posts

  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fordelen med O/U er at da kan du skyte 2 skudd fort etter hverandre uten å måtte lade, noe som er en fordel på skogsfugl.

Hvis du skal ha O/U, bør du se på Lanber Gyttorp

 

Amgående ammo så trenger man ikke 12/89 for å skyte skogsfugl. man kan ta rådyr med 12/70, men kommer litt an på ladning og materiale da.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT. to skudd 89 etter værandre kommer du til å kjenne godt ja.

Holder med gode 76, 36 gram. Eg klarer fint å lade kjapt med pumpe.

Dette er ikkje meg, men det kan gjøres rimelig fort.

89 sparer du til gås eller skarv, kan godt bruke 76 der og da men, kjøper du med 89 kammer så må det brukes :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til jakt generelt i skog og fjell, ville eg valgt ei o/u. Til sjøfugljakt og kanskje rådyrjakt, så ville eg valgt enten halvauto eller pumpehagle...

Eg solgte s/s hagla og kjøpte pumpehagle, for 2 ting, det var lengre løp og utskiftbare choke`er, i tillegg til at pumpehagle var berre råtøfft på den tida. Angra som ein hund etterpå, fekk aldri heilt dreisen på den, passa meg dårligere, var meir framtung og det tok lang tid å lære seg til med det ladegrepet i etterkant..

 

No har eg fortsatt pumpehagla, og 1 s/s hagle, og det er pumpehagla som blir desidert minst brukt.. Men den er kanonbra på gås, litt lengre hold, og til enkelte ammotyper, så har eg ikkje sjansen å drepe fuglen på så langt hold som pumpehagla.. :)

Link to comment
Share on other sites

Får vel ri den store kjepphesten min igjen 8)

Ut fra oppgitt bruksfelt: Kjøp deg en god O/U i kaliber 20/76. Gjør alt som kaliber 12 gjør minst like godt i en smekrere, lettere og mer førlig hagle, unntaket er sjøfugljakt.

Selv har jeg kvittet meg med kaliber 12 haglene jeg hadde og beholdt en Beretta O/U i 20. Sjøfuglen bruker jeg .223 på.

Link to comment
Share on other sites

Til fugle jakt er nok en dobbelt løper best.

Men til litt diverse jakt , rev, rådyr og større fugler har pumpehagla noen fordeler.

Utbyttbare choker og mulighet for litt kraftigere ammo.

Selv har jeg pumpehagle fordi det er moro å skyte med. Benelli supernova, anbefales.

Link to comment
Share on other sites

ToLøps hagla har choker den og, og den har en fordel over pumpe der og, for man kan ha en åpen choke på det løpet man skyter først med, og en litt trangere en på det som avfyres som nr 2.

Da blir det stor spredning på fugl som er nære og litt tettere hvis man bommer og fuglen kommer litt lengre unna.

hvis man først skal ha en hagle med magasin og ett løp, så bør man helle gå for en halvauto, for da slipper man den unødvendige pumpinga. Pumphagler er sånn som 12- åringer synest er tøft...

Link to comment
Share on other sites

har hatt enkel løp, s/s, halv auto, og har nå 2 o/u hagler. halv auto var beretta st390. den var fremtung,likte dårlig 24gr leirdue ammo selv om den sk veksle alt... var det smyging i busk og kratt fikk man lett problemer pga barnåler+ snø og is i mekanismen. var og ofte et dilemma å velge trangboring på blanda jakt. sitter i dag i gjen med 2 o/u hagler. hadde eg bare kunne skyte like godt med s/s som o/u så ville eg gjerne hatt s/s med eng skjefte dei er jo bare så mye finere. det er en fordel med 2 løp da kan du ha 2 forskjellige trangboringer. passer s/s for deg er det berre lekkert...,hvis ikke for du gj som jeg måtte-o/u kjedelig men praktisk. den ene o/u min er 12/76-den andre er 12/70. har prøvd sk bilder og inntr med begge børsene og sammenl 70 og 76 ammo med begge haglene mine og nå bruker eg 70 ammo i begge børsene på jakt... det holder tro meg. 20 mag blir omtalt som sterk nok til felling av alt vilt,det tror eg også på fordi 20 mag er omtr samme ladn som 12/70 st ladning...så en lekker cal 20 mag s/s eng skjefte hmmmmmm- :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både pumpehagle og o/u har skutt rundt 5000 skudd i jakt og trening med både o/u og pumpehagla. bruker pumpehagla desidert mest da den passer best til skarv og gås, men har også brukt den mye i skauen men har aldri hatt funksjonsfeil på den, men har etterhvert gått over på o/u til det meste, men kommer alltid til å ha pumpe:D med trening og god teknikk går det kjapt og sende av gårde 2 skudd med pumpehagla også.

Link to comment
Share on other sites

en ting er i hvertfall sikkert: mesteparten av proffe skyttere bruker o/u. skudd takt tempo i pumpe kan med teknikk bli kjapp,men o/u er like kjapp. ofte sier man pumpa er fin på sjøfugl, o/u er like fin fordi man får alle kammerlengder,og løps lengder der også. driftsikkerhet og slitestyrke er bra på pumper sies det-tja er den dårligere på o/u da? så er det det jo ikke lov med mer enn 2 sk i pumpe hagla,da er jo magasin kapasiteten på pumpe haglene ingen fordel da o/u har 2 skudd dei også. så var det trangboringa da.. pumpe har ett løp=1 trangborings valg om gangen.o/u har 2 trangboringer i valgfri rekkefølge. minus med o/u er liten rambo faktor,og den er jo gørr kjedelig, men veldig fornuftig og god til all hagle jakt og skyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammal 870 som jeg arva av morfaren min for få år siden. Den fungerer greit, men jeg synes det er vanskelig å få til presise andreskudd pga pumpinga. Og - dette er litt viktig - det er vanskelig å sjekke om du har fremmedlegemer i løpet.

 

 

Så fort jeg har mulighet, så vil jeg kjøpe meg ei o/u-hagle.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel i bunn bare en grunn til å kjøpe pumpehagle... og det er at det tøft. (bare inrømm det)Til praktisk bruk er en dobbelløper mer anvendelig og bedre egnet. Personlig vil jeg også hevde at en SxS er bedre O/U men det er mest på grunn av snobberi. :P

 

(Og før jeg blir flamet her... jeg har optil flere pumpehagler og en lei tendens til å kjøre chevrolet... ikke nødvendigvis det lureste, men tøft :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Til skogsjakt ville jeg gjerne valgt en O/U. Den er litt kortere med samme løpslengde, og pumper lager litt mer lyd i skogen. Du har også fordelen med to forskjellige trangborringer.

 

Holdningene om at pumpe er "Rambo", "sånt som 12åringer syns er tøft" og lignende svada syns jeg ikke du skal ta hensyn til. Pumper er etter mitt syn best til sjøfugljakt, gjerne fra båt hvor du kan ha skudd i våpenet uten at det er ladd. Ei bolthagle har samme fordel. Dyre dobbeltløpere med oppspenner har sammefordel, men det var dette med dyre våpen og sjøvann da..

 

Når dette er sagt så lar det seg utmerket godt gjøre å jakte med pumpe i skogen også. Ulempene er ikke så store som motstanderene vil ha det til. Større teknisk utfordring å skyte double med pumpe, men dermed også mer tilfredsstillende?

 

Har selv hatt pumpe, flere dobbeltløpere, både O/U og SS, og et par enkeltløpere. I dag har jeg ei pumpe til sjøfugljakt og ei enkeltløpet lett hagle til lengre turer. Om jeg blir å ha en dobbeltløper igjen blir det nok en SS med åpne haner av nostalgiske hensyn. Som oftest er ett skudd nok, når du tar hensyn til egne ferdigheter, og forholdene rundt deg. Kjappe oppfølgingsskudd er ikke så lett i praksis, når du har avlevert ett for dårlig skudd på en fugl har du desto mindre tid til å hente deg inn fra rekylen, oppfatte behovet, vurdere fart og avstand og så skyte et bedre skudd før dyret er utenfor skuddhold...

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke snakke for andre, men hadde jeg valgt på nytt idag hadde jeg valgt en O/U hagle. Av den enkle grunn at pumpehagla i praksis blir en enkeltskuddshagle for meg da jeg ikke klarer å pumpe raskt nok. Men nå er jeg ingen haglejeger, og har heller ikke øvd så mye med den.

Link to comment
Share on other sites

For å supplere erfaringene som luftes her, kaliber 12 haglene som jeg har lagt bak meg er en enkeltløper, en pumpe og en auto. Jeg er ut fra egne erfaringer 100% overbevist om at det beste i skogen er en velbalansert dobbeltløper, om det er O/U eller sideligger er mer en smakssak. Både pumper og autoer er lange og uhamselige, vanligvis fremtunge og dårligere balansert, og svært ofte tunge. Skulle jeg oen gang ha meg en magasinhagle igjen er sjansen størst for at det ville blitt en Benelli auto, men den sjansen er nok heller mikroskopisk. Blir nok heller en drilling i 20-76/7x65R :wink:

Link to comment
Share on other sites

og svært ofte tunge

 

Dette kommer jo helt ann på hvilken du velger.

Min Weatherby veier 2,9 kg, dette er betydlig mindre enn min Baikal. (Greit, baikalen er gammel, men er ikke store forskjellen på den og en ny en)

 

Hvis du skal gå mye, ville jeg valgt en lett hagle, samme om det er pumpe eller O/U.

Men, skal du sitte mye på post, uansett vær og vind, ville jeg valgt O/U, det er pga den er lydløs fra knekt tilstand til ladet tilstand, i motsettning til pumpe, den vil klarre litt uansett.

Og at det er veldig enkelt og skjekke om det er fremmedlegmer i løpet.

Eller du kan droppe å ha en pumpe uladd å ha den ladd hele tiden. På post er det jo som regel ikke noe problem å ha den ladd hvis du passer på å ha løpet vekk fra evt. andre som er med deg.

 

Det er også en større smørejobb med pumpe pga mekanismen, men hvor lang tid tar det?

Jeg vil påstå at pumpe/halv auto i de aller fleste tilfeller er lettere, pga ett løp mindere, får du i tilleg syntetisk stokk er den forholdsvis lett.

Jeg skal ikke si noe om balanse i pumpe da jeg ikke har merket noen stor forskjell fra Baikalen, men den er lettere og hive opp etc.

Også er det tøft da selvfølgelig :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke si noe om balanse i pumpe da jeg ikke har merket noen stor forskjell fra Baikalen

Kan nok stemme, Baikal er ikke verdens best balanserte hagler. Min referanse ligger i at jeg jakter med en Beretta.

 

Og ad vekt, jeg påstår da ikke at magasinhagler alltid er tunge, men at de ofte er det.

Link to comment
Share on other sites

Det var jo ikke det jeg påsto heller, jeg skrev at det kom ann på hvilken du valgte :)

 

Men jeg er forsåvidt enig i det du sier ang Baikal, den er fryktlig tung å bære på over lengre strekninger, så da skulle det heller ikke forundre meg at det er dårlig balanse i den for en som har skutt med Beretta.

Men jeg har ikke problem med verken Baikalen eller Weatherbyen :)

Link to comment
Share on other sites

Har hat en benelli nova pumpe hagle, hagla var god men syns pumper generelt blir lange å skranglete

syns forskjftet lager lit skrangle lyder.

Har selv en benelli supernova. Den skrangler ikke sånn som den gamle nova.

Har også 47 cm løp. Da blir den også kort og hendig.

Link to comment
Share on other sites

Sånn som jeg ser det har pumper følgende fordeler og ulemper i forhold til toløpere:

+ Pumper er lette å demontere for puss og vedlikehold. Det er litt mer tricky å få skiftet ut noen av delene i mekanismen til toløpere.

+ Lengre sikteplan på grunn av låskassen.

+ Jeg har sett både billige og mellomklasse toløpere slite med samskyting mellom løpene.

+ På lerduebanen ser jeg stadig vekk folk med toløpere som får klikk fordi de trekker av på feil løp.

- Noen pumper skrangler i forskjeftet.

- I enkelte miljøer anses pumpeeiere som useriøse eller mindre dyktige. Dette går over når dem skjønner at du er en normal grei fyr.

 

Noen sier at balansen er verre på magasinvåpen enn toløpere. Jeg sier at smaken er som baken. Rudy Etchen brukte pumpehagla si til å vinne ikke mindre enn bl. a. fem North American Doubles Championship. Han kan ikke ha brukt så lang tid på omladingen heller siden det var doubleer.

 

Dum som jeg var solgte jeg pumpehagla mi for noen år siden. :cry:

Link to comment
Share on other sites

+ Pumper er lette å demontere for puss og vedlikehold. Det er litt mer tricky å få skiftet ut noen av delene i mekanismen til toløpere.

Demontering for normal puss vil jeg si er enklere på en O/U enn en pumpe, den lukkede konstruksjonen sikrer at du sjeldent trenger å gå inn i slagmekanismen. Og hvis haglen holder noenlunde skapelig kvalitet er det også ytterst sjeldent det ryker deler inni der (konkurranseskyttere som skyter hundretusenvis av skudd opplever selvsagt slittasjefeil, men de bruker også hagler med raskt demonterbare moduler for å kompensere dette).

+ Lengre sikteplan på grunn av låskassen.

Ja, men det medfører også at haglen blir mer uhåndterlig og svinger tregere.

+ Jeg har sett både billige og mellomklasse toløpere slite med samskyting mellom løpene.

Det har jeg til gode å se, men jeg tror deg når du sier det. Det er i så fall reklamasjonsgrunn.

+ På lerduebanen ser jeg stadig vekk folk med toløpere som får klikk fordi de trekker av på feil løp.

Jeg har også sett folk på banen som ikke får avtrekk fordi de ikke har ført frem forskjeftet på pumpen. Dette har med å være forberedt og kjenne våpenet sitt å gjøre, ikke med typen våpen.

- Noen pumper skrangler i forskjeftet.

De fleste, men det finnes mer stillegående også. Supernova er nevnt over.

- I enkelte miljøer anses pumpeeiere som useriøse eller mindre dyktige. Dette går over når dem skjønner at du er en normal grei fyr.

Slikt sier mer om de andre i miljøet enn om pumpehagleeierne.

 

Ad Rudy Etchen, slevfølgelig går det an å skyte både raskt og godt med pumpehagle. Men ta med i betraktningen at pumper og automater er dominerende våpentyper i amerikansk "tradisjon", og at amerikanske nasjonale konkurranseprogrammer er lagt opp etter disse tradisjonene. Det er ikke sikkert han ville gjort det like bra med pumpen i en olympisk skeet-konkurranse.

 

Jeg vil ike fraråde punmpehagle, langt ifra hvios det er det som passer deg best og du føler deg mest komfortabel med. Egne erfaringer gjør at jeg bruker O/U. Men som nevnt over, jeg savner Remington 870-en jeg hadde :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg regner med du har fått samme rådet av alle: kjøp o/u. Ikke kjøp pump eller halvauto for å gå i fjellet med, totalt bortkastet i mine øyne.

 

Jeg kjøpte i min tid en halvauto som jeg har skutt en bråte med ryper og harer med, men jeg har enda ikke brukt lengre patroner enn 76, og jeg har selvfølgelig heller aldri hatt i flere enn 2 skudd på jakt. Så hva er da vitsen?

 

Men DOG: har hatt det mye gøy med denne hagla på leirduer og annen skyting.. :) Gjort ting man ikke akkurat kan gjøre med O/U.

 

Men jeg skal nå kjøpe min første O/U iløpet av sommeren, så jeg har noe litt lettere å drasse med meg i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde gått for ei O/U så får du 2 forskjellige choker under småvilt jakt som er kjekt.

 

Det er raskt å få skutt 2 skudd og enkelt å komme med oppfølgingskuddet.

 

Å en skal jo ikke ha mer enn 2 skudd i børsa uansett, så slipper du å falle for fristelsen å ha flere i. (selvfølgelig ikke mange av disse jegerene, håper jeg)

 

At folk famler med løpesvelgeren på standplass når de er på skytebanen er det et argument? Høres ut som de burde vært på banen oftere, kan jo sikkert skje de beste også fra tid til annen, men å la være å anbefale O/U pga dette, nei syns ikke d.

 

Du kan velge i flere lettvekts modeller i O/U som veier like lite som pumpehagler.

 

Ser at noen argumenterer for disse 89 patronene, men kan en skyte vilt på lengre hold med dette da? Sist jeg handlet ammo så sto det samme avstand til viltet på 76 og 89 magnum patronene. Hagle har vell sin begrensning uansett? eller har jeg noe å lære? Har denne "Magnum" syken noe for seg? Jeg bare lurer, har selv kjøpt et par esker 76 magnum til neste års gåsjakt.

 

Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

Har denne "Magnum" syken noe for seg? Jeg bare lurer, har selv kjøpt et par esker 76 magnum til neste års gåsjakt.

Til skogsfugljakt som er trådstarters bruksfelt, nei, absolutt ingenting (20-76 har noe for seg, men ikke 12-76).

Til gås, absolutt. Gåsen er hardskutt og sky, og magnumpatronene gir større haglmengde, som betyr bedre dekning og lengre rekkevidde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv testet to løpere ( S/S og O/U) og enløperere ( pumpe og halvauto) og jeg kjenner selv jeg treffer bedre med enløpere en det jeg gjør med toløpere, vet ikka hva dette kommer av men sånn er det bare, kjøpte da en pumpehagle siden denne er rimligere enn halvauto, dette har noe å gjøre med min økonomi, men skal gå til inkjøp av halvauto når tiden kommer! :)

Link to comment
Share on other sites

Er uenig i endal av svara her ang, små deler og følgende funskjonsfeil.

Kjøpte en ny Remington 870 magnum ekspress fpr seks år siden og den har jeg prøvd og ta livet av, en plass mellom gått ca 1000-1500 skudd i året og pusset den for førstegang får en mnd. siden. aldri opplevd klikk, etter par ganger har den kilt seg litt(manglende pussing tenker jeg) men da er det bare og bruke makt.

Noe som vaffal pumpa tåler, og en liten sprut med olje.

Noen her lurer sikkert på hvorfor jeg ikke har pussa ho.

Men det er fordi selger sa at denne tåler alt....

Javel tenkte jeg, da skal den f¤%en meg mishandles.

 

Konklusjon: jeg har ikke klart og ta livet av den.

 

 

Men tilbake til spm. bruker kun min til sjøfugljakt og rev.

Har en s/s suhl 12/76 som blir brukt til all annen jakt.

 

Synes pumpa blir får lang og tung til og gå langt med....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

er vel egentlig ikke så mye å diskutere.....halvauto å auto hagler ER tyngre, å HAR mere innviklet mekanisme. Ikke noe særlig å sitte i skauen å pille på alle smådeler i disse når man fryser på fingrene :lol: Har selv opplevd med en halvauto å fått snø i kammeret. Å kan love alle her inne at den er jævlig vanskelig å få ut igjen.....den legger seg i sporet til sluttstykket helt framme med kammeret, å der er den pakket som is etter bare et skudd.

Dessuten så sier jo lovverket klart å tydelig at man kun har lov å bruke to 2 skudd når man utøver jakt. Å da faller jo hele poenget bort med auto eller halvauto.

Men STILIG......jada :lol:

Link to comment
Share on other sites

tyren 64; regner med at du har opplevd en uopprettelig feil mellom tastaturet og stolen?

"Auto" og halvautohagler??

 

Når tråden er pumpe mot O/U :lol:

 

Snø i våpen er ikke noe særlig å oppleve. Har hatt det selv, hagler som rifler. AG3 full av snø.. ARGH!

Men kan ikke si at pumpehagler er noe verre å pirke rene enn O/U om man først har vært så heldig å få snø i kammerenden.

Det det hele koker ned til er at begge våpentyper er egnet, og at personlig smak og preferanser er vel så viktig som hva som er "best".

 

Jeg liker svært godt å kunne ha skudd i våpenet, men ikke i kammer. Det er kun manuelle repeterhagler som kan gi meg det. Oppspennertangenter, evt hanehagler er det nest beste, men kun tomt kammer gir sikkerheten av et våpen som ikke er skuddklart. Dette er naturligvis ikke praktisk til alle jaktformer. Men til min bruk byr ikke dobbeltløpere på noen reelle fordeler over et repetervåpen.

Link to comment
Share on other sites

Folk er forskjellige, smaken er som baken, etc.

Jeg har o/u, pumpehagle og halvauto. Bruker halvautoen til 98% av all hagleskyting jeg bedriver.

På jakt er det ikke skuddkapasiteten som har noe å si, er bare lov med to skudd uansett. Men Benellien min er forbannet god og behagelig å skyte med! Og DET er grunnen til at den blir brukt til alt.

En ting til, når de to skudda under jakt med halvautoen er skutt bruker jeg mye kortere tid på lade/kamre nytt skudd og være klar til oppfølging enn med o/u.

 

Har dessuten en oppfatning om at de aller aller fleste som har motforestilling mot halvauto ikke har prøvd slike selv.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Selger aldri 870'en!

Støtter deg i den. Angrer fortsatt på at jeg solgte min

 

Eneste våpen jeg har solgt er en 870 pumpe og har aldri angret på det. Kjøpt i min ungdom fordi den var tøff, gikk fort lei av det.

Benelli halvautoen derimot er jeg meget fornøyd med, men det er som Neon sier fordi den er veldig god å skyte med. Generelt foretrekker jeg dobbelløpet p.g.a ballanse og muligheten for ulike choker og patroner i de to løpene.

 

Pumpe har ingen fordeler i forhold til O/U, SxS, halvauto, kun ulemper.

Link to comment
Share on other sites

Pumpehagler ble jo populære i USA på 50- og 60-tallet. Deretter har auto-haglene overtatt i større og større grad.

 

Har selv et par O/U-hagler, og foretrekker dem. Men jeg hørt at salget automathagler nå øker på verdensbasis, og at det går nedover med dobbeltløpere. For eksempel innstiller visst Franchi nå produksjonen av O/U-hagler og satser for fullt på automatikken.

Link to comment
Share on other sites

Pumper er etter mitt syn best til sjøfugljakt, gjerne fra båt hvor du kan ha skudd i våpenet uten at det er ladd. Ei bolthagle har samme fordel. Dyre dobbeltløpere med oppspenner har sammefordel, men det var dette med dyre våpen og sjøvann da.

 

Hei trombone,

Hvilke dobbeltløpede hagler med oppspennertangent finnes? Skulle gjerne hatt noen tips.

 

(Håper det er ok at jeg smetter inn et litt off topic spørsmål i tråden)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...