Jump to content

Min nye rifle (Nye bilder)


Xesray

Recommended Posts

Hei.

Var å hentet den nye riflen min i går på våpen søylen, Å vert ute å skutt litt med den i dag:)

Det er en remington 700 sps varmint cal 308. Det er første riflen min og første eg har skutt med.

Rifle holdet var 117 meter for der var det noelunde flatt.

Blinken som ble brukt til innskyting.

811640.jpeg

3 skudd serie, ble ikkje så fornøyd med den.

811643.jpeg

Liggeplass

811644.jpeg

Banen

811648.jpeg

Ammo som ble brukt

811649.jpeg

 

Ga meg etter de 3 siste skuddene på grunn av dårlig underlag å vond nakke.

 

Ray

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Først og fremst.

 

Sjekk alle skruer. Stokken og montasje.

 

Finn bedre liggestilling...Du skal ikke få vondt i nakke eller andre ting i skytestillingen.

 

Prøv med annen ammunisjon.

 

Skyt litt. Noen våpen trenger 100-200skudd før presisjonen kommer.

 

Puss løpet godt.

 

Fjern plast klemmene i framenden av stokken som ligger intil løpet.(inne i stokken du ser de når du tar rifle ut av stokken)

 

Få noen andre til å skyte om den fortsatt ikke samler etter dette.

 

Samler den da fortsatt ikke bytt våpen, da har du en reklamasjons sak :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en slik, og den gikk som en stråle rettogslett. :)

 

Bytt skjefte, eller bedd det eksisterende. Skjeftet er for mykt, og treffpunktet forandrer seg etter hvordan man legger press på det (ikke frittflytende pipe). Utover det behøver du ikke gjøre noe, kanskje med unntak av å få avtrekket forbedret.

Min likte veldig godt 167grs Scenar.

Link to comment
Share on other sites

Den klatten med kitt som ligger mellom stokken og løpet må vekk som tidligere beskrevet. Hadde tidligere en spss i .243 win. Når jeg kom på banen og skjøt med den så snakker vi ikke om samling, men god dekning. Det hjalp dog virkelig når jeg fjernet denne kittklumpen. Fikk da glimrende presisjon med vmax.

 

Er det forresten noen som vet hva poenget er med denne kittklumpen?

Link to comment
Share on other sites

Synes du skal trene mer jeg før du begynner å bedde om å bruke masse penger på ombygging, ny stokk eller hva det måtte være.

Som du skriver er dette din første rifle, og første gang du skyter med rifle. Da synes jeg du krever litt vel mye av deg selv å ikke være fornøyd. De fleste som skyter rifle for første gang sliter med å få stilt seg inn i svarten i det hele tatt.

Den Remington ammo`n er kanskje ikke rett medisin for rifla di heller. Prøv litt forskjellig ammo, så finner du brått en som går bedre.

 

Tips, tape på en bit hvit eller grå tape i senter av svarten slik at du har et fast siktepungt, 5x5 cm er greit til å begynne med. Det er ikke lett å sentrere svarten i kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har da sett verre samlinger etter første skyting. Vet ikke om alle fikk det med seg, men det er ikke vanlige hundremetersskiver han skyter på. Svarten ser ut til å være omtrent 10cm eller så, så samlingen er omtrent seks cm.. Det er ganske dårlig presisjon i forhold til hva man kan forvente å klare av en vanlig jaktrifle, men det skal ikke så veldig mye til før samlingen åpner seg litt hvis man er uerfaren.

 

Ligger du vondt og er veldig uvant med å skyte så kan det fort bli akkurat slik.

 

Jeg hadde likevel sporenstreks fjernet støtten fremst i stokken. Det skader aldri. Bedde ville jeg også ha gjort. Det er ikke tull når andre med samme rifla sier at stokken gir forskjellig treffpunkt etter hvordan man holder den. Man er jo ikke nødt til å finne opp kruttet på nytt heller da...

 

Men jeg tipper samlingen krymper med en mer behagelig stilling og frittliggende pipe.

Link to comment
Share on other sites

Hvor små grupper kan man forvente og når er det en reklamasjon sak?

 

Jeg kjøpte ei rifle for noen år siden sier ikke merke da det er likegyldig som ikke samlet bedre enn 5cm med 5 skudd på 100meter. Der lå løpet fritt og jeg prøvde mye av ammo uten det ble bedre. Snakket med de jeg kjøpte den av og de ville jeg skulle skyte rundt 100skudd og være nøye med pussen. Etter 70-80 skudd og masse puss begynte samlingene å minske. Etter 100 skudd lå jeg på ca 3cm med 5 skudd på 100meter med samme ammo fra samme lott. Og da jeg hadde passert 200skudd samlet børsa 10-20mm på 100meter med samme ammo.

 

Hadde ikek børsa samlet bedre etterhvert hadde jeg med 5cm samlinger fått ny børse eller løpsbytte på den, fikk jeg beskjed om.

Link to comment
Share on other sites

Det må sies at det er sjenerøst gjort av butikken. Med mindre det er snakk om noe presisjons våpen og ikke et vanlig jaktvåpen.

 

Tror trådstarter skal være forsiktig med alle former for modding av stokken, feks. fjerning av annlegg i løpskanal, bedding osv. dersom han skal reklamere på noe.

 

Puss løpet godt med Forrest bore cleaning foam, skyt ett skudd, puss, skyt en fire-fem ganger,puss så mellom vært tredje skudd 10 ganger og mellom vært femte skudd 10 ganger.

Så tenker jeg presisjonen kommer seg vist ikke så få en annen til å skyte, gjerne en som kan.

Finner kanskje litt om du søker på innbrekking av løp også.

 

For guds skyld, ikke glem orming til slutt :!:

Link to comment
Share on other sites

en ganske enkel måte og sjekke om rifla sprer skudda eller om det er skytter feil er og bruke sandsekker som anlegg og "skulder" da vil rifla ligge helt i ro ved vært skudd. Hvis den fremdeles sprer så er det rifla det er noe feil med hvis ikke er det bare en trening som hjelper....

Jeg ville nok ha tested med norma jaktmatch siden den har rykte på seg for og både være presis og stabil

Link to comment
Share on other sites

Først: sørg for å være helt sikker på at det er riflen det er noe galt med før du begynner å modifisere den! La en dreven rifleskytter teste den for deg. Det er ikke enkelt å skyte "hull i hull" selv med godt anlegg!

 

Vær forsiktig med med pussingen av løpet så du ikke ødelegger kroningen -og bruk for all del pusseutstyr av god kvalitet.

 

Test ut flere forskjellige ammotyper. Jeg hadde en SPS Varmint i .223 som var uhyggelig kresen på hva den ville samle med. Med hjemmeladet ammo og rette kuler samlet den under 15 mm. Med enkelte fabrikkpatroner -der i blandt rimelig Remington ammo- ble "samlingene" ti ganger så store.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips alle sammen. Eg har ikkje skutt mer en 17 skudd med den så den er langt i fra innskutt. Så kommer nok til å vente med å modde den ja, eg er langt ifra en erfaren skyter. Så eg trenger nok mer trening. Skal prøve litt annen ammo ettervert. Det var ikkje opptimalt underlag heller nei.

 

Edit: Skyter på coltskive 25x25cm. Det med hvit teip var ikkje en dum ide :)

Link to comment
Share on other sites

Xesray jeg skjønner at du vil vente med å modde den, men den kittklumpen som ligger mellom løp og stokken hadde jeg fjernet med en gang. Det er bare å ta en kniv eller noe å skrape den bort.

Jeg hadde den der og da kastet den kuler som fy. Forsvant med en gang jeg tok den bort. Måtte ikke gjøre noe mer med rifla enn å fjerne denne kittklumpen.

Link to comment
Share on other sites

Snakk med butikken og hold kontakten med dem fremover over hva og hvordan du tester og hvilke funn du gjør. Da sikrer du at du holder deg innenfor garanti og reklamasjonsrett om det skulle komme så langt at du får bruk for det. Og når du testskyter, bruk en ryggsekk e.l. som anlegg og trekk den bakover mot låskassen slik at du ikke får press opp fremme på stokken der den er svakest. Ta deg også god tid og la løpet kjøle seg ned mellom skuddene i denne testfasen.

Link to comment
Share on other sites

Da har meg og High Power vert ute å skutt med riflen min og Steyr Scout hans.

Må bare si at eg likte riflen han :mrgreen: Liten og kompakt og digg å skyte med :mrgreen:

Så legger ut noen nye bilder av riflene og blinken.

Eg har fortsatt ikkje gjor noe med riflen uten om at eg fikk låne tofoten til HP.

818229.jpeg

818230.jpeg

818231.jpeg

818232.jpeg

818233.jpeg

818234.jpeg

818236.jpeg

818237.jpeg

Rimelig fornøyd med siste samling. 3 skudd med Remington.

818238.jpeg

Prøvde også ut jaktmacht med fikk ikkje så bra samling med den.

Fikk også tafse på Colt'en hans :mrgreen: Snaxen sak :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, som beskrevet over, så har vi tilbragt noen trivelige timer i skogen, været ble til og med bra på slutten :D Det er alltid trivelig å få nye bekjentskaper med sunne interesser :wink:

Riflen til Xesray vil jeg si er friskmeldt - samlingen på det siste bildet er skutt med tofot, men ikke med anlegg under bakskjeftet. Holdet målte vi til 125m, og det var både kaldt og fuktig. Standplassen ligger på en skogsvei med slakk helling ned mot skiven.

Manglende samling ved første test tilskriver jeg først og fremst at Xesray ikke er noen erfaren rifleskytter og at forholdene ikke er optimale for ekstrem presisjonsskyting på "testbanen". Så hvis han nå fjerner kladden i løpskanalen og får beddet riflen også, så regner jeg med at han sitter med en rifle som er både stabil over lange serier og svært presis.

 

Slenger på et oversiktsbilde fra standplass:

p1010524ds.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

oppdaterer min gamle tråd litt.

Eg har no fått pusset ned kolben så eg har frittliggende løp med 2-fot og demper montert.

Så no gjennstår bare litt test skyting :mrgreen:

Så vil eg nok få søylebeddet den også. Når eg får tid.

 

Har no kappet løpet til 43 cm og montert hausken stander demper, er meget fornøyd med den. Den demper alt eg har fått testet av ammo.

 

Slenger med noen bilder av pusse jobben.

DSC03128.jpg

DSC03126.jpg

DSC03129.jpg

 

Mer bilder kommer når pc slutter å fucke seg!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...