Jump to content

300grain bly til 358Win


vts

Recommended Posts

Hei

Ja eg har skutt ca 40 slike i min ruger.

Alle disse i sub hastighet med N330 krutt. (300-350m/s)

Virker greit til det formålet ivertfall, og la ikkje igjen nevneverdig bly i pipa etter det eg kunne sjå.

Eg har ikkje prøvd kulene med normal-ladinger...

 

Vilken bruk har du tenkt for disse kulene da?

Fortell gjerne litt om prosjektet også!

 

Sjå også denne tråden for meir info om 358 WIN :!:

viewtopic.php?f=14&t=3992

Link to comment
Share on other sites

Det er en 358win tråd... den skal jeg lese.

Jeg har en rem700 i 243win, det ble bygd den gang liten og rask var det som var tingen. Jeg har hatt lyst til å støpe egne kuler lenge, men har ingen ting jeg kan skyte støpte kuler med, med unntak av en 1911. Grunnen til at jeg vill bygge en 358: Den kan lades med tunge bly kuler, med feks 250grain nosler partition er det en ypperlig villsvin, elg og rådyr patron. Hvis jeg kan støpe hullspis kuler så kan nok det brukes til jakt, lurer på om bly kuler med myk spiss kan ansees som ekspanderende og dermed brukes til jakt.

T3 Varmint, jeg er glad du nevnte at du skjøt dem ved så lave hastigheter, hvordan er stabiliteten, hvor langt hold skjøt du på, vet du hva rifle stigningen din er og hva har du brukt dem på? Jeg har planer om å montere demper så da er jo en sub ladning moro å ha.

 

Hvis du klarer å stabilisere 300gr kuler ved så lave hastigheter, tror jeg at enda tyngre kuler kan stabiliseres og ved høyere hastighet kan den nok være stabil nok til det meste.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg meiner det er 1/12 twist eg har, men når eg skulle sjekke dette på ruger sine sider, så ser det ut til at dei har kuttet 358win fra sitt sortiment?

 

Eg var på jakt etter kuler som eg kunne lade i sub-hastighet da eg kom over disse 300 grs blykulene.

Bruksområde: Tja, må det vere et fornuftig bruksområde? Eg fikk lyst til å utforske kaliberet, er ikkje det nok :?::lol:

Og kanskje litt blink/morroskyting.

 

Eg testet disse kulene + 180 xtp revolverkuler fra hornady.

Begge kulene var stabile i lave hastigheter, testet på 50 og 100 meter.

Med inntrykk av bra pressisjon, men eg har ikkje testet så mykje enda... gikk mest på hastighet og høyden på smellet!

 

Siden eg bruker 180 xtp til vanlig treningskudd i normale hastigheter, så er det nok denne eg kjem til å bruke i sub også.

Sjølv om ei 300grs "slegge" som skytes nesten lydløst er litt stas også :D

Link to comment
Share on other sites

Eg fikk lyst til å utforske kaliberet, er ikkje det nok :?::lol:

Jovisst er det det, ingen ville mene noe annet.

 

Har litt lyst til å prøve enda tyngre kuler over 300gr, custom støpeform er en mulighet eller Woodleigh weldcore 310gr den er nok litt for hard til de hastigheter vi kan få ut av 358 win, ellers så kan man visst size ned 9.3 kuler å da er det jo mulig å få enda tyngere kuler

http://www.35cal.com/bullets.html" target="_blank

 

ta en titt

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 310g Wood til sub.ladninger.

Jeg har på forumet her selv blitt advart mot fettede kuler i lyddemper pga at fette spinner av og bygger seg opp i demperen!

 

vts: Disse kulene ekspanderer vel neppe ved sub-hastigheter. Men 180 grs XTP ekspandere i sub

(ps: har bare prøve 1 stk i ei vannkanne, men den ekspanderte)

 

Hans Kristian:

Har du ladet disse kulene i "full-hastighet" også?

Hvilken hastigheter kan ein forvente seg???

Ladedata mottas med takk :)

(Tenker kanskje skytterlagskrutt N11 kan vere brukende til så tunge kuler)

Link to comment
Share on other sites

Kula ekspanderer ikke i det hele tatt. Prøvde på en død elg etter en skadefelling. 70cm inntregning og kunne nesten laddet kula på nytt.

Har prøvd 42g VV N135, det virket "hot" og gav litt over 630m/s i 46cm pipe. Bare prøvd på papp, presisjonen var god og jeg prøver igjen med VV N140 når den nye 358'en er ferdig.

Link to comment
Share on other sites

630m/s er 2060foot per sekund. Woodliegh anbefaller annslags hastigheten 1600-2200 f/s

Så det ser ut som om du får høy nok hastighet for at de skal ekspandere, men disse kullene er vel lit for harde til norsk storvilt, kanskje 250gr nosler er et bedere valg alikevel. Tror nok jeg kommer til å bruke nosler på jakt og bly til sub ladninger. Kanskje enda tyngere kuler 350gr eller mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...